۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
تعداد بازدید: ۲۰۴۰۱۹
یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: با اعمال افزایش دامنه نوسان در بورس احتمال رشد شاخص نسبت به ماه‌های گذشته در این بازار بیشتر شده است.
کد خبر: ۱۲۶۱۳
نویسنده : مریم بهنام راد

بورس

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی خطوط، این هفته بازار سرمایه با نوسان کمتری روبرو شد. این در حالی است که از دیروز (دوشنبه) دامنه نوسان بازار‌های اول بورس و فرابوس تغییر کرد و به مثبت و منفی شش درصد رسید. اما اجرای این طرح موافقت و مخالفت برخی از فعالان بازار سرمایه را به همراه داشت. تغییر دامنه نوسان به نفع بازار و یا بدون تاثیرباقی می‌ماند؟.
سهراب هاشمی کارشناس بازار سرمایه درگفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: با افزایش دامنه نوسان بازاراولین گام برای حذف برخی از سیاست‌ها و اقدامات فساد زا در این بازار برداشته شده است.

بورس به دنبال جلب اعتماد سهامداران/اولین گام برای حذف اقدامات فساد زا برداشته شد

وی ادامه داد: بازار سرمایه به دلیل ماهیت ریسک پذیری بیشتر در معرض سوء استفاده قرار می‌گیرد از این رو با افزایش دامنه نوسان می‌توان ادعا داشت که در صورت اجرای دقیق این طرح برخی از مشکلات که نتیجه رانت در بازار می‌باشد کاهش یابد.
این تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با تأثیر گذاری دامنه نوسان بورس گفت: اکثر فعالان حاضر در این بازار درخواست افزایش تدریجی دامنه نوسان بورس بودند؛ چراکه از این طریق سهامداران کمترمتحمل ضرر و زیان سنگین می‌شوند.
این تحلیلگر بازارسرمایه یادآور شد: دولت با از بین بردن صف در بورس می‌تواند توازن مناسبی را در این بازار برقرار کند. حالا با اجرای این طرح انتظار می‌رود صف‌های کاذب در بازار از بین برود.
هاشمی با بیان اینکه دامنه نوسان باعث فروکش کردن هیجانات ناشی از قیمت و پایین‌آوردن ریسک می‌شود گفت: این اقدام کمک زیادی به فعالان کم تجربه بورس می‌کند و اعتماد و اطمینان به معاملات در بورس را نزد بیشتر فعالان بازار افزایش می‌دهد.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، این روز‌ها به اعتماد سازی نزد سهامداران و فعالان تازه وارد شده به بورس نیاز دارد.
این تحلیلگر بازار سرمایه تأکید داشت: انتظار می‌رود متولیان اجرای دقیق و بدون مشکل افزایش دامنه بورس را رصد کنند تا در اجرای آن مشکلی پیش نیاید.
وی تأکید داشت: البته قابل توجه باشد که در بازار‌های عمیق سرمایه در تمام بازار‌های دنیا چیزی به نام دامنه نوسان وجود ندارد، اما دربازار‌های کم عمق دامنه نوسان، بازارگردان و سبدگردان نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
سرگردانی سهامداران به دلیل بی خبری از نتایج نشست وین همچنان در بازار ادامه دارد. اما این روز‌ها به دلیل نوسان نرخ ارز، سهم‌های عرضه شده در بازار کمتر ریزش داشته اند، اما این نشان از تقویت بورس نیست.
بازار بورس به کدام سو حرکت می‌کند؟
به گفته هاشمی؛ در حالی که شاخص کل بازار بورس تهران امروز با ۱۱ هزار و ۲۲۱ واحد افزایش، در ارتفاع یک میلیون و ۵۱۳ هزار واحدی قرار گرفت؛ انتظار می‌رود به دلیل تداوم تقویت تقاضا بویژه درگروه پالایشی‌ها، بورس فردا نیزسبزپوش شود.

برچسب ها: سازمان بورس و اوراق بهادار شاخص بورس ریزش بورس آینده بورس عوامل ریزش بورس بازار بورس
ارسال نظر
آخرین اخبار