۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
تعداد بازدید: ۶۸۸۸۱
یک کارشناس حوزه بورس معتقد است؛ در زمانی که فعالان بورس همزمان، بحران اروپا و آمریکا با روسیه را رصد می‌کنند در انتظار نتیجه مذاکرات برجام نیز می‌باشند. از سوی دیگر پول به اندازه کافی در بازار موجود نیست و ریسک بازگشایی سهام‌های بزرگ، تردید سهامداران برای خرید حتی کوچک سهم‌ها را نیز افزایش می‌دهد و همین روند باعث اُفت شاخص می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۸۸
نویسنده : مریم بهنام راد

بورس

امروز چهارشنبه ۱۱ اسفند ماه در حالی شاخص کل بورس با افت بیش از ۷۰۰ واحدی به محدوده یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید. در همین رابطه روشنک اسد زاده کارشناس حوزه بورس در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: مدتی است به دلیل تردید‌ها و بلاتکلیفی در عدم اعلام و انتشار خبر‌های خوب برجامی سهامداران نگاهشان به گروه‌های کوچک بورسی می‌باشد همین موضوع باعث شده که اقبال سهم‌های کوچک و متوسط در صنایع بورسی بیشتر شود و همین موضوع دلیلی بر ادامه رکود در بورس شده است.

این کارشناس حوزه بورس تأکید داشت: نقدینگی در بازار وجود ندارد و تا زمانی که نقدینگی به بازار تزریق نشود، بازار قابلیت رشد نخواهد داشت و همین ریزش‌ها شاید با سرعت بیشتر اتفاق بیفتد.
اسد زاه گفت: با حمله روس‌ها وعبور از مرز‌های اوکراین موجب برهم خوردن تعادل قیمت حامل‌های انرژی و تبادلات ان در سطح بین المللی شده است. این با توجه به قیمت نفت در بودجه سال آینده یک اتفاق نسبتاً خوب است.

وی تصریح داشت:، اما تجربه نشان داده زمانی که قیمت نفت جهانی روند صعودی داشته هیچ یک از شرکت‌ها و گروه‌های زیرمجموعه پالایشی و پتروشیمی‌ها از این جریان تأثیر زیادی کسب نکرده اند.
این فعال در حوزه بورس یادآورشد: از سوی دیگر تاثیر انتظار برای احیای برجام روی بهبود عملکرد بورس بسیار حائز اهمیت است. سهامداران بدنبال راهی برای جبران کمبود‌های روز‌ها و هفته‌های گذشته خود بودند و تنها سهام‌های کوچک را ناجی این جریان می‌دانستند. با این‌حال وارد نشدن شوک به بازار عامل مهمی برای ادامه این حرکت است.

وی درپاسخ به این سوال که نقش سهام ها‌ی کوچک در رشد بورس چگونه تحلیل می‌شود؟ گفت: در بیشتر مواقع حرکت قیمتی در نماد‌های کوچک و متوسط بهتر اتفاق می‌افتد و از حرکتی هیجانی پرهیز می‌شود. بازار به راحتی می‌تواند با نماد‌های کوچک‌تر حرکت هر چند آرام داشته باشد و بعد سراغ نماد‌های بزرگ‌تر برود. این به معنی خیز بازار برای بهبود وضعیت خود است.

به گفته اسد زاده؛ در ادامه این روند سهام‌های بزرگتر به دللی حمایت‌های نقدی می‌توانند بازار را با هدف توسعه به سمت رشد هدایت کند. البته اجرای کامل این روند بستگی به میزان نقدینگی در بازار دارد. این در حالی است که پولبه اندازه کافی در بازارسرمایه نیست برای همین سهم‌های کوچک‌تر مورد اقبال سهامداران قرار می‌گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید داشت: حالا با بازگشایی نماد‌های بزرگ، سهامداران هم تردید خرید آن را دارند و هم کمتر به سراغ سهام‌های کوچک می‌روند.

وضعیت بازار در یک روز

شاخص هم‌وزن نیز حدود ۰٫۰۶ درصد افزایش داشت. بورس امروز کاهش ۷۸۱ واحدی را تجربه کرد و در نهایت به سطح یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید.

بر اساس داده‌های شرکت بورس و اوراق بهادار، امروز شاخص کل هم‌وزن ۰٫۰۶ درصد افزایش داشت و به محدوده ۳۳۴ هزار و ۱۵۶ واحدی رسید.

معامله‌گران در این روز ۳۴۷ هزار و ۳۶۳ معامله به ارزش ۳۴ هزار و ۳ میلیارد تومان انجام دادند.

امروز شاخص فرابورس با افت ۳۱ واحدی به محدوده ۱۷ هزار و ۶۴۲ واحد رسید. تعداد معاملات انجام شده در فرابورس نیز ۲۲۴ هزار و ۴۷ معامله بود. بیش از سه درصد از نماد‌ها معادل ۱۸۸ نماد رشد داشتند. ۱۲۷ نماد نیز روند نزولی به خود گرفتند. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به حدود دو هزار و ۹۱۵ میلیارد تومان رسید.

برچسب ها: شاخص بورس بورس تهران ریزش بورس عوامل ریزش بورس
ارسال نظر
آخرین اخبار