۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
تعداد بازدید: ۱۹۷۱۴۶
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با افزایش دامنه نوسان تا سه برابر انتظار می‌رود صف‌های خرید و فروش تشکیل شود تا از شوک سیگنال‌های هیجانی در بازار جلوگیری و تکلیف سهامداران خُرد مشخص شود.
کد خبر: ۸۶۶۰
نویسنده : مریم بهنام راد

بورس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در حالی کانون کارگزاران در نامه‌ای خطاب به سازمان بورس پیشنهاد افزایش دامنه نوسان تا سه برابر را مطرح کردند که انتظار می‌رفت با انتشار این نامه شاخص کل روند صعودی بیشتری به خود بگیرد، اما برخلاف انتظار روند شاخص نزولی شد.

کارکرد تعیین دامنه نوسان به این صورت است که صف خرید و فروش شکل وتبدیل به یک سیگنال مثبت در بازار شود.

اما امروز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه شاخص کل بورس با کاهش ۳۱ واحدی به یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز ۰٫۰۸ درصد افت کرد.

امروز شاخص کل بورس کاهش ۳۱ واحدی داشت و در نهایت به محدوده یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد رسید.

شاخص کل بازار سرمایه از چهارشنبه هفته گذشته تا دیروز روند صعودی داشت. اما امروز در میانه مسیر تغییر مسیر داد و روند نزولی به خود گرفت. در نهایت شاخص در کانال ۱٫۳ باقی ماند.

افت ناچیز شاخص کل هم‌وزن بورس

براساس داده‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز شاخص کل هم‌وزن نیز ۰٫۰۸ درصد افت داشت و به محدوده ۳۳۳ هزار و ۰۲۹ واحد رسید.

معامله‌گران امروز در بازار سرمایه ۳۸۷ هزار و ۷۴۸ معامله به ارزش ۴۱ هزار و ۰۲۱ میلیارد تومان انجام دادند.

امروز نماد‌های وتجارت، وبلمت، کچاد، کگل، فملی، فولاد و فارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. همچنین نماد‌های نوری، شبندر و شپنا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند.

فرابورس روند کاهشی داشت

در روز چهارشنبه شاخص فرابورس با کاهش بیش از ۱۹ واحدی به محدوده ۱۷ هزار و ۶۶۱ واحد رسید. تعداد معاملات انجام شده در فرابورس نیز ۱۷۹ هزار و ۰۷۰ معامله بود.

امروز نماد‌های هرمز، بپاس، تجلی، اتکای، کزغال، شگویا و کپرور بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص فرابورس داشتند. همچنین نماد‌های آریا، زاگرس، فرابورس، بساما و سمگا نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند.

نماد‌های تجلی، فرابورس، توسن، کرمان، آریا، مدیریت و فجهان نیز لقب نماد‌های پرتراکنش فرابورس را گرفتند.

همچنین به آخرین قیمت ۸۲ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۱۱۶ نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به حدود سه هزار و ۲۵ میلیارد تومان رسید.

روند شاخص برخلاف پیشنهاد افزایش۳برابری دامنه نوسان نزولی شد!

تغییر در دامنه نوسان می‌تواند کارگشای بورس باشد؟

محمد نظری کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط در خصوص پیشنهاد افزایش دامنه نوسان تا سه برابر گفت: تحرکات سفته بازان توسط بازیگران بزرگ و مطرح در بورس تأثیر زیادی بر نوسانات شاخص بورس دارد.

وی ادامه داد: برای کاهش ریزش شاخص‌ها باید صف‌های خرید و فروش تشکیل شود. این چسبندگی در صف‌ها هیجان کاذب را از بازار دور می‌کند..

به گفته نظری؛ هرچند برخی از سهامداران بدنبال افزایش دامنه نوسان تا سه برابر فعلی می‌باشند، اما باید شرایط ایجاد چنین فضایی فراهم باشد..

این کارشناس بازار سرمایه گفت: هرچند به نظر می‌رسد سازمان بورس برای افزایش دو برابری دامنه نوسان بیشتر تمایل دارد، اما در هر صورت برای اجرای چنین طرحی باید جوانب آن سنجیده شود.

وی یادآور شد: سهامدار خُرد همواره با موج بازده و ریسک در بازار سرمایه روبرو می‌شوند. اگر دامنه نوسان افزایش یابد و بازار از هیجان فاصله بگیرد، نتیجه مستقیم آن کاهش ریسک به ویژه برای سهامداران کوچک خواهد بود.

در این بین سهامداران بزرگ می‌توانند چنین نقشی را برای دور کردن هیجانات از بازار فراهم کنند. زمانی که ریسک بازار به حداقل ممکن برسد سود رسانی به سهامدار بزرگ و کوچک منطقی و عادلانه می‌شود.

این کارشناس در پایان تأکید داشت:انتظار می‌رود با افزایش دامنه نوسان تا سه برابر، صف‌های خرید و فروش تشکیل شود تا از شوک سیگنال‌های هیجانی در بازار جلوگیری و تکلیف سهامداران خُرد مشخص شود.

برچسب ها: شاخص بورس بورس ایران بورس تهران ریزش بورس
ارسال نظر
آخرین اخبار