۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
تعداد بازدید: ۲۴۳۵۲۷
یک کارشناس حوزه بورس معتقد است؛ اگر دولت به تمام وعده‌های حمایت از بورس عمل کند، احتمال بازگشت بورس به شرایط رشد شاخص‌ها و تقویت سرمایه سرمایه گذاران در این بازار زیاد است.
کد خبر: ۱۱۵۳۷
نویسنده : مریم بهنام راد

بورس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، گویا روز‌های ابهام در بازار سرمایه تمامی ندارد واحتمال ادامه این وضعیت در سال ۱۴۰۱ بیشتر شده است.

سال گذشته فعالان بازار تقریباً از نیمه دوم سال منتظر اعلام نتایج نشست‌های برجامی بودند. از سوی دیگر موضوعات بحث برانگیز بودجه نیز سهامداران در این بازار را با تنش‌های زیادی مواجه کرد.
روشنک اسد زاده کارشناس حوزه بورس درگفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: امسال، سالی برای بازار سرمایه خواهد بود. چراکه پس از یک دوره رکود، احتمال بازدهی بورس در بین سایر بازار‌های سرمایه‌گذاری بیشتر است.

اسد زاده با بیان اینکه بازار سرمایه در بیشتر روز‌های سال گذشته با تردید سپری شد، گفت: مصوبات تیم اقتصادی دولت و تاثیر آن بر معاملات بازار سرمایه موضوع مهمی است که سهامداران را به این بازار امیدوار‌تر کرده است.

وی تصریح داشت: کاهش نرخ بهره بین‌بانکی از جمله مسائلی است که در این مصوبه مطرح شد. قرار است این نرخ در اعداد کمتر از ٢٠ درصد مورد کنترل قرار بگیرد.
اسد زاده با بیان اینکه این حرکت می‌تواند سمت و سوی بورس را تغییر دهد، گفت: یکی از مشکلاتی که بازار در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با آن مواجه بود، مساله افزایش نرخ بهره بانکی و التهاب معاملات بورس در نتیجه ایجاد نوسان شدید حاصل از عملیاتی شدن نرخ بهره بود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ همانطور که افزایش نرخ بهره بانکی آسیب زیادی به بازار سرمایه وارد کرده است، کاهش یکباره این نرخ نیز می‌تواند لطمات جدیدی به این بازار برساند.
اسد زاده با تاکید بر اینکه باید از کاهش شدید نرخ بهره بانکی جلوگیری شود، گفت: عدم کاهش تدریجی نرخ بهره بانکی باعث رشد کاذب در سایر بازار‌های سرمایه‌گذاری می‌شود. سرمایه گذار همواره بدنبال کسب سود بیشتراست از این رو با کاهش یکباره نرخ بهره بانکی، احتمال کوچ نقدینگی‌ها از بازار سرمایه به سایر بازار‌های موازی زیاد است.

این کارشناس حوزه بورس با اشاره به اعتماد مردم در خصوص کنترل وضعیت بازار، گفت: سهامداران در سال جاری به آینده بازار سرمایه خوشبین هستند و انتظار دارند دولت در قبال وعده‌های خود متعهد باشد.

وی تأکید داشت: بورس باید در اولویت برنامه‌های حمایتی دولت سیزدهم قرار بگیرد چراکه این بازار در مقایسه با سایر بازار‌ها تحت تأثیر لحظه‌ای تصمیمات دولت قرار می‌گیرد.

بورس

اسد زاده گفت: هر تصمیمی که درراستای حمایت از بورس گرفته می‌شود باید بدون هیچ تعللی اجرا شود، چون سرنوشت بازار سرمایه به لحظه تصمیم گیری‌ها بستگی دارد و تأخیر در اجرای برنامه‌ها می‌تواند بورس را بشدت به عقب ببرد.

به اعتقاد این کارشناس بازار؛ به طور مثال بورس در چند ماه از سال گذشته به دلیل عدم شفافیت و تصویب به موقع بودجه سال ۱۴۰۱ در ابهام بسر می‌برد و تعلل در اعلام شفاف موارد موجود دربودجه، بازار تخریب و سهامداران متضررشدند.

ابهام بودجه به‌شدت بازار را تخریب کرد و بهتر است برای سال‌های آینده مسائل مربوط به بودجه کمتر بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد و قیمت‌های گاز و برق به صورت فرمول ارائه شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه روند صعودی بازار ادامه دار است یا خیر، گفت: در این مرحله باید امیدوار بود که بازار به ثبات برسد، بخشی از ریزش بازار اکنون در حال جبران است.

برچسب ها: شاخص بورس ریزش بورس آینده بورس رشد بورس بازار بورس
ارسال نظر
آخرین اخبار