۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
تعداد بازدید: ۲۵۶۱۱۸
به بهانه روز بزرگداشت سعدی-آسیب‌های زبان فارسی امروز- و راه غلبه بر آن
آن‌چه در پی می‌آید، نگاهی است از نگار باباخانی، روزنامه‌نگار و نویسنده ، درباره تغییرات و تاثیراتی که زبان فارسی از مهم‌ترین دستاورد انسان در قرن اخیر پذیرفته است.
کد خبر: ۱۲۶۷۹

میراث تلخ فضای مجازی برای زبان فارسی!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ فضای مجازی به عنوان مهم‌ترین دستاورد انسان در چند ده سال اخیر با این که به باور بزرگان و کارشناسان می‌تواند به عنوان یکی از نقطه عطف‌های تاریخ بشر که با ابداع خط و حتی اختراع ماشین چاپ قابل قیاس است، ارزیابی شود، اما در عین حال به این دلیل که افراد گوناگون و جوامع مختلف را شبیه هم کرده، آسیب‌هایی هم به بار آورده است. یکی از این آسیب‌ها- البته یکی از بزرگ‌ترین‌هایش را- در از بین بردن ساختارهای زبان، شبیه کردن ادبیات اشخاص و طبقات مختلف به هم، و شکسته‌نویسی و حتی غلط‌نویسی عنوان کرد.

زمانی نه چندان دور، هر شخصی، هر شغلی، هر طبقه‌ای برای خود ادبیات، واژه‌ها و ساختار زبانی متفاوتی داشت- که حتی با اندک کوششی می‌شد مکتوبش کرد (تاریخ سینمای ایران و به خصوص فیلم‌های زنده‌یاد علی حاتمی این ویژگی را در خود دارد). امروزه روز تحت تاثیر فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی، اما، نه تنها این ویژگی از میان رفته، بلکه کلیت زبان فارسی نیز دچار خلاصه‌نویسی و شکسته‌نویسی شده- که آسیب‌های بزرگی هستند. در حقیقت شکسته‌نویسی و شکسته‌گویی که در گذشته تنها در گفت‌وگوهای اشخاص با هم دیده می‌شد و در زبان نوشتار از خط معیار استفاده می‌شد، امروز به کلیت زبان در فضای مجازی سرایت پیدا کرده و مبدع خط و زبانی شده- که هر چه باشد، آن زبان سره و روانی نیست که قدیمی‌ترها می‌نوشتند و البته قشر فرهیخته‌ترش بر زبان می‌آوردند.

این آسیب (شکسته‌نویسی) البته در افکار و اذهان افراد و گروه‌های مختلف تعاریف متفاوتی می‌تواند داشته باشد- که باید گروه‌های ادبیات و زبان‌شناسی دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های مختلف به دنبال تعریف علمی و دقیق آن بوده، و در ادامه نیز به ارائه راهکارهایی برای حل این مشکل دست زده و در صورت ممکن به تدوین قواعد و قوانینی در زمینه سامان‌دهی شکسته‌نویسی بپردازند. به خصوص این که- به ادعای بزرگان و کارشناسان- شکسته‌نویسی به غیر از خط یا به عبارت بهتر ادبیات نوشتاری، روی ادبیات فارسی نیز تاثیرات و تغییراتی به ویژه در زمینه صرفی و نحوی- مانند ایجاد مصادر جعلی- داده است.

در این میان مراکز و نهادهای مرتبط با این قضیه، از قبیل دانشگاه‌ها و فرهنگستان‌ها مهم‌ترین وظیفه‌ای که پیش‌رو دارند، شناخت و در ادامه نیز ارائه راهکارهایی در زمینه ارتباط و تاثیرگذاری فضای مجازی بر خط و زبان فارسی است و بعد آسیب‌شناسی خطراتی که از این فضا متوجه خط و زبان فارسی می‌شود. رویکردی که می‌تواند مانند تمام تاریخ- که خط و زبان فارسی را از دامچاله‌ها و خطرات پرشماری رهانیده، این بار نیز این گردنه مهم را از پیش روی زبان فارسی بردارد!


 

 

 

برچسب ها: کتاب و ادبیات ادبیات معاصر ادبیات ایران آموزش زبان فارسی زبان فارسی
ارسال نظر
آخرین اخبار