۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
تعداد بازدید: ۲۹۱۵۲۳
عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: برای اینکه صاحبان اندیشه و قلم به خلق آثار مبادرت کنند، نیازمند آرامش و آسایش هستند و دستگاه‌های متولی، مسوولیت دارند که در درجه اول چتر حمایتی مادی و معنوی خود را بر سر این مجموعه باز کنند که این کار انگیزه صاحبان قلم را افزایش خواهد داد.
کد خبر: ۱۷۵۳۰

نخستین بار کلیات طرح " حمایت از اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق فرهنگی" تصویب شد/افزایش سقف حمایتی از حوزه فرهنگ

غلامرضا منتظری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، با تبریک فرارسیدن روز "قلم" اظهارداشت: خدا را شاکریم که معجزه جاویدان صلح را از قشر فرهنگ برگزیده است و در این معجزه، به قلم و آنچه که از قلم می‌تراود، سوگند یاد کرده است که نشان دهنده اهمیت حوزه تفکر و اندیشه است. فرهنگ هم می‌تواند زمینه رشد و بالندگی جامعه را فراهم کند، مشروط بر اینکه سرچشمه آن زلال و پاک باشد؛ ولی اگر سرچشمه حوزه فرهنگ، آلوده باشد می‌تواند زمینه انحطاط جامعه را فراهم کند.
وی گفت: همه وظیفه داریم که احترام بگذاریم به صاحبان اندیشه و کسانی که اهل قلم هستند که قلم آن‌ها مسیر زندگی انسان‌ها را تعیین می‌کند؛ تراوشات قلم است که به جامعه رشد و بالندگی می‌دهد، سطح دانایی جامعه را تقویت می‌کند و دانایی مقدمه توانایی خواهد بود و امروز بیش از هر دوره‌ای به اقتدار علمی و فرهنگی نیاز داریم که جلوه‌های آن را در آثار و میراث فرهنگی صاحبان خرد و اندیشه می‌توانیم به تماشا بنشینیم.
منتظری با تاکید بر اینکه برای اینکه صاحبان اندیشه و قلم به خلق آثار مبادرت کنند، نیازمند آرامش و آسایش هستند، گفت: دستگاه‌های متولی، مسوولیت دارند که در درجه اول چتر حمایتی مادی و معنوی خود را بر سر این مجموعه باز کنند که این کار انگیزه صاحبان قلم را افزایش خواهد داد.
وی ادامه داد: وظیفه دوم رفع موانع پیش رو در حوزه اهل قلم است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانشگاه ها، حوزه هنری و صدا و سیما و مجموعه‌هایی که نسبت به حوزه فرهنگ مسولیت بیشتری دارند، باید فهرستی از موانع و مشکلات این حوزه را شناسایی کنند و با همکاری مدیران مربوطه برای رفع آن مبادرت ورزند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اقدامات این کمیسیون برای حمایت از اهالی قلم، گفت: کار جدیدی را با هدف تقویت نقش نظارتی کمیسیون در حوزه فرهنگ شروع کردیم که صاحبان قلم و هنر در کمیسیون حضور پیدا می‌کنند و گزارشی از شرایط موجود آن‌ها را می‌شنویم، مشکلاتشان را ثبت می‌کنیم و در پرتو هم اندیشی، در صدد رفع مشکلات آن‌ها برمی آییم. اولین جلسه را با شاعران داشتیم و جالب بود که یکی از پیشکسوتان این حوزه گفت از زمان مشروطه تا کنون این نخستین بار است که در کمیسیون فرهنگی مجلس از مجموعه شاعران دعوت می‌شود؛ نوبت بعدی را برای حوزه ادبیات داستانی پیش بینی کردیم که بعد از تعطیلات مجلس در خدمت آن‌ها خواهیم بود و جلسه‌ای هم با اهالی سینما داشتیم که از نزدیک دغدغه آن‌ها را شنیدیم.
منتظری با اشاره به افزایش سقف حمایتی از حوزه فرهنگ، عنوان کرد: کار بعدی، افزایش سقف حمایتی از حوزه فرهنگ است؛ همه ما قبول داریم که سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور، قابل توجه نیست و تلاش می‌کنیم در مقیاس ملی سهم را افزایش دهیم؛ بنابراین ما نسبت به دوره‌های گذشته گام‌های بهتری را برداشتیم، اما هنوز راضی نیستیم، زیرا وقتی می‌گوییم فرهنگ، زیربنا است باید به همین میزان هم به اعتبارات حوزه فرهنگ هم توجه شود.
وی افزود: اقدام بعدی کمیسیون، نظارت‌های میدانی است که از نزدیک تولیدات آن‌ها را ببینیم. مثلا اعضای کمیسیون در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کردیم و خود بنده هم کتابی به نام " آیین کشور داری در تمدن اسلامی" داشتم که از آن رونمایی شد. برای اینکه به نظام مسایل اهل قلم در حوزه نشر بپردازیم، جلسه‌ای را با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران مربوطه برگزار کردیم و مرروی بر اهم مشکلات حوزه نشر داشتیم و قرار شد جمع بندی نهایی را به کمیسیون ارائه دهند تا خلاء‌ها و موانع قانونی را برطرف کنیم و اگر نیاز به قانون جدید است، ورود پیدا کنیم.
منتظری در پایان بیان داشت: برای نخستین بار کلیات طرح " حمایت از اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق فرهنگی" تصویب شد و بنا شد که با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و دستگاه‌های تخصصی، برای نخسین بار قانون حمایت از حوزه فرهنگ را به تصویب برسانیم که با تصویب آن بسیاری از دغدغه‌های اهل قلم و اصحاب فرهنگ و هنر، رفع می‌شود و پیش بینی کردیم اولین جلسه آن با معاونت هنری وزارت ارشاد و صندوق حمایت از هنرمندان و بعد از اهالی سینما، نشر و خبرنگاران و صنایع دستی و ... باشد و حاصل آن در قانون پیشنهادی ما لحاظ خواهد شد.

برچسب ها: روز قلم اصحاب فرهنگ بودجه فرهنگی غلامرضا منتظری غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نمایشگاه کتاب
ارسال نظر
آخرین اخبار