۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
تعداد بازدید: ۱۶۰۶۹۹
تحصیل بدون آزمون در بهترین دانشگاه‌های کشور؛
 برخی از بهترین دانشگاه‌های ایران بدون آزمون دانشجو می‌پذیرند؛ این اتفاقی است که سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۸۰۳۰

بدون کنکور وکیل و مهندس شوید/ دانشگاه های بدون آزمون ورودی چه رشته هایی دارند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ روز گذشته حسن مروتی سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از استقبال دانشگاه‌های بزرگ و معرفی رشته‌های روزانه برای پذیرش‌های بدون آزمون خبر داد و در این باره گفت: «ظرفیت پذیرش در رشته‌های روزانه بدون آزمون دانشگاه‌ها امسال افزایش یافته است. » با این حال اگرچه در سال‌های گذشته نیز برخی از دانشگاه‌ها نیز بدون آزمون دانشجویان را جذب می‌کردند اما این بار و در این خبر تازه، صحبت از ثبت نام بدون آزمون ورودی در دانشگاه‌های عالی کشور از جمله دانشگاه تهران در میان است.

ماجرا چیست؟

یکی از سایت‌های مشاوره تحصیلی در اینترنت، ماجرا را اینگونه شرح می‌دهد: « پس از تصویب قانون حذف کنکور، رویه ثبت نام بدون کنکور دانشگاه‌های سراسری تغییر یافته و پذیرش دانشجو در ۸۵ درصد رشته‌های ارائه شده بدون برگزاری آزمون ورودی صورت می‌گیرد. »
اگرچه همه متقاضیان تحیصیل در سراسر ایران شامل این موضوع می‌شوند با این حال آنچه مسلم است بررسی سوابق تحصیلی دانشگاه‌های سراسری ۱۴۰۱، تأثیر به سزایی در انتخاب رشته داوطلبان دارد. این سایت در ادامه توضیح می‌دهد که لیست رشته‌های بدون کنکور در دوره‌های روزانه، شبانه، دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور و در مقاطع کاردانی و کارشناسی ارائه می‌شود. بنابراین در انتخاب رشته بدون کنکور سراسری ۱۴۰۱ تأثیر بومی گزینی و تأثیر سهمیه مناطق و تأثیر سهمیه ایثاگران مانند انتخاب رشته‌های با آزمون مؤثر خواهد بود.

آنچه مسلم است بررسی سوابق تحصیلی دانشگاه‌های سراسری ۱۴۰۱، تأثیر به سزایی در انتخاب رشته داوطلبان دارد

چه رشته‌هایی در دانشگاه‌های بدون آزمون ارائه می‌شود؟

با شروع هر ترم تحصیلی، سازمان سنجش با ارئه دفترچه‌ای شامل لیست دانشگاه‌های بدون آزمون از متقاضیان دعوت می‌کند که شانس خود را امتحان کنند. با این حال در این شرایط دانشگاه‌های روزانه به دلیل تحصیل رایگان طبیعتا متقاضیان بیشتری به نسبت دانشگاه‌های دیگر دارند. تحصیل در رشته‌های دوره روزانه در همه گروه‌های آزمایشی رایگان بوده و پذیرفته شدگان در این دوره آموزشی چه به صورت بدون کنکور و چه به صورت باکنکور نیاز به پرداخت شهریه ندارند با همه این‌ها بررسی لیست رشته‌های بدون آزمون دانشگاه‌های سراسری در مقطع کارشناسی و کاردانی و سال تحصیلی ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که تنها برخی از رشته‌ها شامل چنین شرایطی(پذیرش بدون آزمون) هستند. بنابراین پیش از همه چیز باید بدانید که اگر هدف اصلی‌تان پزشکی، داروسازی است باید از طریق شرکت در آزمون ورودی اقدام کنید. در نهایت با بررسی خبرنگار خطوط از لیست دانشگاه‌های بدون کنکور در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ می‌توان دریافت که در نوبت روزانه رشته‌هایی مانند آمار، اقتصاد، باستان‌شناسی، حقوق، زبان و ادبیات انگلیسی، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی شیمی، مجسمه‌سازی از معروفترین و پرطرفدارترین رشته‌های ارائه شده است.. از طرف دیگر مطابق با دفترچه‌ی ثبت نام و انتخاب رشته براساس سوابق تحصیلی سال ۱۴۰۰، محدودیتی از بابت تغییر رشته و انتخاب رشته‌های سایر گروه‌ها وجود ندارد. همه این‌ها در حالی است که امسال دانشگاه تهران نیز در برخی از رشته‌ها بدون برگزاری آزمون دانشجو جذب می‌کند که به زودی اعلام خواهد شد.

برچسب ها: اساتید دانشگاه دانشگاه تهران دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی دانشجویان ایرانی امتحانات پایان ترم دانشجویان رشته پزشکی رشته های فنی و مهندسی رشته روان‌شناسی و مشاوره ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی سازمان سنجش
ارسال نظر
آخرین اخبار