۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
تعداد بازدید: ۱۰۲۷۲۴۵
هر آنچه که والدین باید در مورد آزار جنسی کودکان بدانند
به همان‌ شکل که مادران می‌دانند از لحظه‌ی به دنیا‌ آمدن کودک، نحوه تغذیه کودک تا مراحل گوناگون رشد به چه صورت باید باشد؛ در نحوه تربیت جنسی نیز لازم است آگاهی‌های لازم و درستی را به‌دست آورند. به باور روانشناسان، در این شرایط مهم‌ترین گام این است که از «خودمان» شروع کنیم و تربیت جنسی را در خانواده‌ها به شکل جدی آموزش دهیم.
کد خبر: ۱۸۱۰۶

فرزند را در آکواریوم نگذارید
به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی خطوط؛ کودک های بسیاری دچار مسائل آزار جنسی ‌می‌شود. آزار جنسی به روابط ناخوشایند جنسی یا هر رفتار فیزیکی یا کلامی با محتوای مسائل جنسی گفته می‌شود. والدین علاوه بر آموزش مسائل جنسی به کودکان می‌توانند از کودک خود در برابر خطرات جنسی که آن‌ها را تهدید می‌کنند، محافظت کنند. در این گزارش به نحوه تربیت جنسی کودک می‌پردازیم.

دکتر علیرضا‌ تبریزی، روانشناس «کودک» در این‌باره به خبرنگار خطوط می‌گوید: «در بحث مسائل و مشکلات جنسی دو بخش تجاوزهای جنسی و دیگری، آزارهای جنسی مدنظرمون است؛ که این دو بخش باهم متفاوت‌اند.
یک مورد از تجاوز‌های جنسی، اجتماع است. هرچه موقعیت اجتماعی فرد بالاتر باشد، میزان تجاوزها کمتر می‌شود. اما در عین‌حال «خانواده» مهم‌ترین رکن است که می‌تواند در پیشگیری از آزار‌ها و تجاوزهای جنسی تاثیر‌گذار باشد.»


مهم‌ترین نقش خانواده


تبریزی در مورد مهم‌ترین نقش خانواده گفت: «یکی از مهم‌ترین کارهایی که خانواده باید در حوزه مسائل جنسی انجام دهد، آموزش است و چون همیشه این مسئله در کشور ما تابع بوده است، هیچ‌شخصی در مورد این مسئله صحبت نکرده و خانواده‌ها اطلاعات دقیق و کافی در این زمینه ندارند.»
وی افزود: « در‌واقع تربیت جنسی که والدین باید انجام دهند، آموزش مهارت‌های خود‌مراقبتی است که کودکان باید به چه نحوی از خودشان مراقبت کنند؛ معمولا مباحث خود‌مراقبتی چند زیر‌مجموعه دارد و از سنین خیلی پایین شروع می‌شود. مثلاً بچه‌ها از حدود ۳سالگی باید متوجه شوند که دخترها و پسرها چه تفاوتی باهم دارند. وقتی فرزندانمان سنشان بالاتر می‌رود، براساس فرآیند‌های رشدشان، سوالاتشان هم فرق پیدا می‌کند.»

مسائل مربوط به آموزش‌های جنسی توسط شخص ثالث نمی‌تواند اتفاق بیفتد.


این روانشناس کودک ادامه داد: «همه‌ی این مسائل از ۳سالگی تا بلوغ فرزندان مرحله به مرحله باید توسط والدین آموزش داده شود. اما چون خانواده‌ها خودشون آموزشی دریافت نکردند، نمی‌دانند که چه اطلاعاتی باید به فرزند خود بدهند و قطعا این حیطه وظیفه یک روانشناس یا آموزش‌و‌پروش است.
علیرضا تبریزی گفت: «مسائل مربوط به آموزش‌های جنسی توسط شخص ثالث نمی‌تواند اتفاق بیفتد چون این مسئله نیز به حوزه فرهنگ و همچنین حوزه مذهب مرتبط است. پس اگر یک مدیر مدرسه یا معلم یا ناظم بخواهد یک‌سری اطلاعات ثابت را به بچه‌ها بدهد، این روال، روال درست و مناسبی نیست به دلیل اینکه شخصیت کودکان باهم متفاوت است چون خانواده‌های آن‌ها نیز باهم فرق دارند.»


نحوه تربیت والدین به چه صورت باشد؟


وی در جواب این سوال که نحوه تربیت والدین به چه صورت باشد به خبرنگار خطوط گفت: «اینکه تربیت والدین در چه حوزه‌هایی باشد نیاز به ساعت‌ها آموزش دارد.»
این روانشناس کودک؛ ۴حوزه را در نحوه تربیت والدین نام برد و در مورد آموزش جنسیت افزود: یعنی فرزند ما متوجه شود «دختر» است یا «پسر». تفاوت‌های جنسیتی را براساس سنش متوجه شود یعنی یک فرزند ۳ساله وقتی به مهدکودک می‌رود، بداند که دخترها موهاشون بلنده و پسرها کوتاه(تفاو‌های ظاهری). تبریزی در ادامه گفت: وقتی سن فرزندمان بالاتر رود باید اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیارشان بگذاریم.
وی در خصوص آموزش بارداری بیان کرد:
 بعضی از فرزندان می‌پرسند پدر و مادرها چطور بچه‌دار می‌شوند که باز هم براساس سن کودک باید توضیح داده شود. یعنی اطلاعاتی که به یک کودک ۴ساله می‌دهیم با اطلاعاتی که به فرزند ۱۰ ساله خود می‌دهیم؛ خیلی فرق میکند.
این روانشناس در مورد مسائل خود‌تحریکی نیز  گفت: والدین باید کنجکاوی‌هایی که فرزندان در مورد اندام‌های بدن خورد دارند، برطرف کنند.
تبریزی در مورد آخر، موضوع «رسانه‌ها» را بیان کرد و گفت: والدین باید بدانند که رسانه‌ها را چطور مدیریت کنند. به فرزند خود نمی‌توانند بگویند اصلا از اینترنت استفاده یا تلویزیون تماشا نکن. والدین باید این وضعیت را کنترل کنند.

وی افزود: اما والدین مادام‌العمر نمی‌توانند، فرزندشان را کنترل کنند. اگر آموزش‌ها به طور صحیح داده شود، آن خود‌مراقبتی انجام می‌شود.
این روانشناس در ادامه گفت: «پس یک بحث آموزش مسائله خود‌مراقبتی است و یک بحث دیگرش این است که اگر فرزند من در حوزه مسائل جنسی درگیر مسائله‌ای شد حالا به عنوان مادر باید چه کاری انجام دهم؟»
تبریزی در جواب سوال خود گفت: «تمامی این موارد باید در پکیجی به والدین آموزش داده شود»
او تاکید کرد:« عمدتا اکثر افراد در زمان کودکی خود دچار آزار‌های جنسی می‌شوند؛ اگر آموزش‌های لازم توسط والدین داده شود، کودک دچار کمترین مسائل می‌شود و اگر آموزشی رخ ندهد، کودک دچار مشکلات شدیدتری در کودکی، نوجوانی و بزرگسالی می‌شود.

ارسال نظر
Salma
۱۵:۵۹ - ۲۳ تير ۱۴۰۱
باسلام و درود
فقط وقت ادم ها رامی گیرید با این گزارش که اخرش بفرمایید پکیج کودک ازاری باید تهیه بشه ، یکبار دیگر گزارش را مرور کنید لطفا
موفق باشید
نرگس صانعی
۰۷:۴۹ - ۲۴ تير ۱۴۰۱
با سلام و عرض احترام ، من به نوبه خودم ممنونم از مطالب خوبتون ، نکته مهمی که باید حتما در نوشته مربوط به تربیت جنسی در کودکان اصلاح شود ، واژه خودارضایی است ، در DSM برای کودکان خودارضایی به خودتحریکی تغییر پیدا کرده است .
متشکرم
آخرین اخبار