۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
تعداد بازدید: ۲۲۱۲۶۹
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نحوه اجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انتقاد کرد و گفت: این تصمیم و اجرای آن به اندازه‌ای غیر کارشناسی و عجولانه صورت گرفت که دود آن مستقیم به چشم اقشار آسیب پذیر رفت، زیرا گرانی‌های گسترده‌ای را رقم زد.
کد خبر: ۱۸۵۳۵

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی عجولانه بود/دود حذف ارز دولتی در چشم اقشار آسیب پذیر!

 

 گرانی و تورم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را از دولت سوال کنید!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سیدغنی نظری خانقاه با یادآوری اینکه قرار بود دولت تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را مدیریت کند، گفت: دولت اعلام کرد که پس از حذف ارز دولتی و گرانی کالا‌های اساسی، با تعریف کالا برگ الکترونیکی گرانی‌ها را برای مردم مدیریت می‌کند که پیشنهاد خوبی بود، اما با گذشت ۴ ماه از سال هنوز هیچ چیز معلوم نیست.
وی با تاکید بر اینکه ارز ترجیحی که دولت برای خرید کالا‌های اساسی اختصاص می‌داد باید به حلقه آخر یعنی مصرف کننده برسد، گفت: مهمتر اینکه کالا‌های اساسی با قیمت مناسب به آن دسته از مردمی برسد که در دورترین نقاط کشور زندگی می‌کنند و محرومترین اقشار هستند، اما می‌بینیم که این محرومان که روستاییان در صدر آن‌ها هستند، محروم مانده اند.

نماینده خلخال و کوثردر مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه قرار نبود تولید کننده از کالا‌های یارانه‌ای بیشترین استفاده را ببرد، گفت: نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به اندازه‌ای سوال برانگیز بود که به جای انکه منافع این ارز به همه مردم برسد، بیشتر به تولید کننده رسید، زیرا کالایی را با ارز دولتی تولید، اما به نرخ ارز آزاد صادر کرد تا سود ارز ۴۲۰۰ تومانی در عمل به جیب عده‌ای خاص برود، اتفاقی که در خصوص صادرکنندگان ماکارونی بیشتر شاهد بودیم.

به جای آنکه منافع این ارز به همه مردم برسد، بیشتر به تولید کننده رسید، زیرا کالایی را با ارز دولتی تولید، اما به نرخ ارز آزاد صادر کرد تا سود ارز ۴۲۰۰ تومانی در عمل به جیب عده‌ای خاص برود


وی از میزان بالای صادرات ماکارونی خبرداد و گفت: صادرات ماکارونی افتخار نیست، زیرا قرار نبود از گلوی روستاییان و محرومان ببریم و به سرمایه دارانی بدهیم که روز به روز سرمایه دارتر می‌شوند. بنابر این سوءاستفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی به هیچ عنوان کار درستی نبود و نیست.
نظری در پاسخ به اینکه اکنون چگونه می‌توانیم این گرانی و تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را مدیریت کنیم، گفت: بهتر است این سوال را از دولت سوال کنید. مجلس در لایحه بودجه اختیار حذف این ارز را به دولت سپرد و اکنون که دولت اقدام به چنین کاری کرده، باید تبعات آن را نیز مدیریت کند.
وی با یادآوری اینکه دولت اصرار بسیار زیادی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی داشت، گفت: نمایندگان مجلس پیش بینی می‌کردند که با حذف یک باره و عجولانه ارز ۴۲۰۰ تومانی، گرانی یک باره به اقتصاد تحمیل می‌شود به همین دلیل اجازه حذف قبل از پیش بینی را نمی‌دادند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اختیار مدیریت ارز دولتی را به دولت داده بودیم، گفت: از آنجا که اجرا تبعات خاص خودش را دارد، برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت می‌بایست عواقب را پیش بینی و شرایط را برای مردم قابل تحمل کند که متاسفانه تاکنون چنین مدیریتی را از دولت شاهد نبودیم.

برچسب ها: ارز تخصیصی حذف ارز ترجیحی ارز 4200 تومانی تورم کشور تورم تاثیر تورم گرانی کالا گرانی یارانه هدفمندی یارانه‌ها حذف یارانه ها حذف یارانه پنهان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس
ارسال نظر
آخرین اخبار