۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
تعداد بازدید: ۱۶۲۳۵۸
کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خطوط پاسخ داد؛
ندری گفت: افراد کم درآمد و قشر ضعیف جامعه با حذف ارز ۴۲۰۰ تحت فشار خواهند بود، زیرا توانایی تامین کالا‌های مورد نیاز خود را با قیمت‌های جدید نخواهند داشت.
کد خبر: ۳۶۸۶

کامران ندری؛ کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری خطوط در رابطه با تصمیم دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: یکی از حسن‌های حذف ارز ۴۲۰۰ این است که رانتی که برای تخصیص آن بوجود آمده از بین می رود و دست دلالانی که به هر طریقی ارز ۴۲۰۰ را به بهانه واردات کالای اساسی گرفته و در بازار آزاد میفروختند کوتاه می شود.

وی ادامه داد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب شده که قیمت برخی از کالا‌ها به صورت غیرطبیعی کاهش پیدا کند که این موضوع سبب عدم تمایل تولیدکنندگان برای تولید نمونه مشابه داخلی شده، زیرا قیمت وارداتی آن از قیمت داخلی ارزان‌تر می شود و اینگونه است که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت‌های نسبی را نیز به هم می ریزد و سبب توعی ناکارایی در اقتصاد می شود.

آیا الان زمان مناسبی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است؟

حذف ارز ۴۲۰۰ قیمت کالا‌های اساسی را گرانتر می کند



ندری با بیان اینکه با حذف ارز ۴۲۰۰ قیمت کالا‌های اساسی گران می شود، عنوان کرد: افراد کم درآمد و قشر ضعیف جامعه با حذف ارز ۴۲۰۰ تحت فشار خواهند بود، زیرا توانایی تامین کالا‌های مورد نیاز خود را با قیمت‌های جدید نخواهند داشت بنابراین یکی از معایب این تصمیم همین موضوع است، ولی مدافعان این لایحه معتقدند که می توان با تخصیص یارانه به این قشر، حمایت‌های لازم را انجام داد.

این کارشناس پولی و بانکی خاطرنشان کرد: با توجه به نرخ بالای تورم در کشور به ویژه در نیمه دوم سال، آیا الان زمان مناسبی برای اجرای آن است یا نه؟ در پاسخ باید گفت که عده‌ای با اصل موضوع موافق هستند، ولی با زمان اجرا مخالف هستند و معتقدند در این برهه از زمان انتظار تورمی را به شدت افزایش می دهد و موج جدیدی از تورم را در اقتصاد ایجاد می کند که غیرقابل تحمل خواهد بود. بنده نیز همانند این کارشناسان معتقدم که الان زمان مناسبی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست و بهتر است دولت ابتدا نرخ تورم را کاهش دهد سپس اقدام کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ارز 4200 تومانی تورم
ارسال نظر
آخرین اخبار