۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
تعداد بازدید: ۲۱۷۳۸۷
فاصله تورمی دهک‌ها در گروه خوراکی‌ها افزایش یافت!
اقشار پایین جامعه که همان کارگران و مزدبگیران هستند در فروردین ماه نیز فقیرتر شدند. نشان به آن نشان که فاصله تورمی دهک‌ها در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بنابراعلام مرکز آمار در پایان فروردین نسبت به ماه گذشته افزایش یافت.
کد خبر: ۱۲۸۹۹

سفره‌های خالی، خالی‌تر شدند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بنابر اعلام مرکز آمار ایران، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٣,٦ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٣.٦ واحد درصد) بدون تغییر بوده است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٤ واحد درصد افزایش داشته است و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل  ٠.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

وقتی که وزن تورم در گروه کالایی خوراکی‌ها زیاد باشد بیانگر این است که میزان هزینه‌ها در این گروه کالایی افزایش یافته است.نتیجه اینکه خانوارهای مزدبگیر یا همان دهک‌های کم درآمد با توجه به میزان درآمدشان متحمل افزایش هزینه شده‌اند.

مرکز آمار اخیرا در داده‌های خود از رشد 35 درصدی هزینه‌های خانوارها در این ماه خبر داده بود.

اینها همه بیانگر آن است که خانوارهای کم درآمد فقیر تر و فاصله خود را با خانوارهای پردرآمد در همان میزان حفظ کرده اند.

نکته ای دیگر آنکه نرخ تورم همچنان صعودی است.

نرخ حدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین٤٩,٦ درصد برای دهک‌­های سوم و چهارم تا ٥٠.٤ درصد برای دهک‌های نهم و دهم است.

نرخ تورم کل کشور در فروردین ماه ١٤٠١ برابر ٣٩,٢ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٣٨.١ درصد برای دهک نهم تا ٤١.٧ درصد برای دهک اول نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین٤٩.٦ درصد برای دهک‌های سوم و چهارم تا ٥٠.٤ درصد برای دهک‌­های­ نهم و دهم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین٣٢.٢ درصد برای دهک ششم تا ٣٥.٢ درصد برای دهک دهم است.

برچسب ها: تورم دستمزد و تورم تورم کشور
ارسال نظر
آخرین اخبار