۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
تعداد بازدید: ۱۴۷۲۲۶
رئیسی در دیدار با رئیس جمهور ونزوئلا گفت: اراده مردم، دولت و رئیس جمهور ونزوئلا این بوده که باید در مقابل تحریم‌ها ایستاد و ما امروز گزارش داریم که این کشور ابرتورم‌ها را پشت‌ سر گذاشته‌ و رشد اقتصادی آن آغاز شده است؛ این نشانه خوبی است که به همه ثابت می‌کند مقاومت و ایستادگی جواب می‌دهد و دشمن را وادار به عقب‌نشینی می‌کند.
کد خبر: ۱۵۸۲۵

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بر اساس اعلام مدیرکل روابط عمومی ریاست جمهوری نیکلاس مادورو» پس از پایان سفر دو روزه خود به ترکیه، در صدر هیأتی بلندپایه به ایران سفر کرد. سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا به ایران به دعوت رسمی آیت‌الله رئیسی انجام شده و این سفر دو روزه است. این دومین سفر مادورا به تهران است.

دیدار و گفتگو با رئیس‌جمهور و برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور از جمله برنامه‌های سفر رئیس جمهور ونزوئلا به تهران است. رئیس‌جمهور ونزوئلا جمعه شب در نخستین مصاحبه خود با شبکه اسپانیایی زبان ایران (هیسپان‌تی‌وی) گفت که امروز در دیدار با آیت‌الله رئیسی برنامه‌ها و راهبرد‌های بیست سال آینده در قالب نقشه همکاری دو کشور گفتگو و بررسی خواهد شد.
رئیسی: روابط ایران و ونزوئلا راهبردی است
آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» روز شنبه در نشست خبری مشترک با «نیکلاس مادورو» در مجموعه سعدآباد تهران ضمن خوش آمدگویی به رئیس جمهور ونزوئلا و همراهانشان گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در عرصه سیاست خارجی به دنبال ارتباط با کشور‌های مستقل بوده و ونزوئلا در مقابل تحریم‌های دشمنان و امپریالیسم ایستادگی کرده و مقاومت مثال‌زدنی داشته است.
رئیس جمهور، روابط تهران و کاراکاس را راهبردی خواند و گفت: روابط برادرانه ما ادامه‌دار خواهد بود و امضای سند ۲۰ ساله بین دو کشور نشان‌دهنده این عزم است.
وی افزود: تحریم‌ها و تهدید‌ها علیه کشورمان در این ۴۲ سال اخیر فراوان بود و ملت ایران تصمیم گرفته تا تحریم‌ها را در جهت پیشرفت کشور به فرصت تبدیل کند.
آیت‌الله رئیسی در عین حال خاطرنشان کرد: همان‌طور که سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده، فشار‌های حداکثری علیه ایران مفتضحانه شکست خورده و این نقطه پیروزی برای ایران و نقطه شکست دشمنان است.
وی این نکته را هم گفت که ونزوئلا سال‌های سختی را گذراند؛ اما اراده ملت و دولت این کشور این بود که باید در مقابله با دشمنان ایستادگی کند و در همین مسیر هم حرکت کرده است.
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: اراده مردم، دولت و رئیس جمهور ونزوئلا این بوده که باید در مقابل تحریم‌ها ایستاد و ما امروز گزارش داریم که این کشور ابرتورم‌ها را پشت سر گذاشته و رشد اقتصادی آن آغاز شده است؛ این نشانه خوبی است که به همه ثابت می‌کند مقاومت و ایستادگی جواب می‌دهد و دشمن را وادار به عقب‌نشینی می‌کند.
رئیس جمهور، امضای سند جامع همکاری‌های راهبری بیست ساله بین ایران و ونزوئلا را جلوه‌ای از اراده مسئولان عالی دو کشور برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف دانست و تأکید کرد: همکاری‌های خوبی بین تهران و کاراکاس در حوزه انرژی، نیروگاه‌های حرارتی، تعمیر پالایشگاه‌ها، صادرات خدمات فنی و مهندسی، روابط اقتصادی، دفاعی و نظامی وجود دارد که نشان‌دهنده ظرفیت بالای روابط دو کشور است و دولت سیزدهم به دنبال ارتقای این ارتباطات به بالاترین سطح است.
آیت‌الله رئیسی از حوزه علم و فناوری به عنوان یکی دیگر از حوزه‌ها یاد کرد که تهران و کاراکاس می‌توانند همکاری‌های خوبی در آن حوزه داشته باشند و یادآورشد: گام‌های خوبی برای همکاری‌های علمی و فناورانه با ونزوئلا در ایران برداشته شده و شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری آماده انتقال تجربیات خود در این زمینه هستند.
وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی قریب‌الوقوع خط مستقیم پروازی بین تهران - کاراکس توضیح داد: این اقدام زمینه خوبی برای تسهیل در رفت و آمد شهروندان دو کشور است که منجر به رونق روابط اقتصادی و تجاری می‌شود و روابط دو ملت را نزدیک‌تر خواهد کرد.
رئیس جمهور در پایان اظهار امیدواری کرد «سفر رئیس جمهور ونزوئلا به ایران نقطه عطفی برای ارتقای هر چه بیشتر روابط دو کشور و تعمیق دوستی دیرینه دو ملت باشد.»
تهران و کاراکاس همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند
«نیکلاس مادورو» روز شنبه در نشست خبری مشترک با آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد، اظهار داشت: ما امروز دوره‌ای از گفتگو‌ها و مفاهمه عمیق را پشت سر گذاشتیم و به دنبال آن هستیم از طریق امضای سند همکاری‌های ۲۰ ساله، چشم‌انداز روشنی را در مسیر توسعه روابط با تهران ترسیم کرده و در سال ۲۰۲۲ به سوی گسترش همکاری‌ها گام برداریم.
وی با بیان این‌که ونزوئلا دوران سختی را در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ داشته و مردم کشورش فشار‌های امپریالیسم را تحمل کرده‌اند و با مقاومت و ایستادگی و عبور از آن دوره، به شرایط خوبی رسیده‌اند، افزود: ما برای آینده کشورمان اقداماتی را پیش‌بینی و با قدرت آن‌ها را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم در سایه توسعه روابط اقتصادی با دوستان خود، مسیر موفقیت را بپیماییم و در این راه از تجربیات ایران هم استفاده خواهیم کرد.
ایران در صنعت کشاورزی معجزه کرده است
رئیس جمهور ونزوئلا این نکته را هم گفت که کشورش فناوری را در کانون همکاری‌های خود با ایران قرار خواهد داد و خواستار توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، تأمین مالی از طریق بانک توسعه روابط ایران و ونزوئلا و تحکیم روابط دفاعی با تهران شد و خاطرنشان کرد: ایران در این سال‌ها توانسته در تولیدات کشاورزی معجزه کند و کاراکاس حتماً از تجربیات ایرانی‌ها در این حوزه نیز استفاده می‌کند.
مادرور در ادامه گفت که ونزوئلا به همین منظور دو اولویت را ترسیم کرده که نخستین آن توسعه فناوری و تکنولوژی در صنعت کشاورزی و دومین اولویت، تولید و توسعه محصولات کشاورزی برای صادرات است.
پرواز مستقیم تهران - کاراکاس از ماه آینده راه‌اندازی می‌شود
رئیس جمهور ونزوئلا از برقراری پرواز مستقیم تهران - کاراکاس در جهت توسعه گردشگری دو کشور خبر داد و زمان برقراری این پرواز را از ۲۷ تیر (۱۸ جولای) امسال اعلام کرد.
مادورو گفت که کشورش از طبیعت بی‌نظیری برخوردار است و می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگران ایرانی باشد.
وی همچنین به روابط نزدیک ایران و ونزوئلا در همه حوزه‌ها اشاره کرد و متذکر شد: تهران و کاراکاس در همه حوزه‌ها به ویژه در عرصه دفاعی، اقتصادی و انرژی (نفت و پتروشیمی) همکاری‌های نزدیکی با هم دارند.
به زودی شاهد شکل‌گیری جهان جدید خواهیم بود
رئیس جمهور ونزوئلا در پایان تصریح کرد: معتقدم آینده دوستی ما با ایران بسیار مسرت‌بخش و غیرقابل خدشه خواهد بود و شاهد خواهیم بود که جهان جدید چگونه شکل می‌گیرد و ما در مقابله با مشکلات مقاومت می‌کنیم و به پیشرفت خواهیم رسید.
پیش از برگزاری نشست خبری مشترک رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا، سند جامع همکاری‌های راهبردی ۲۰ ساله دو کشور توسط مادورو و آیت‌الله رئیسی امضا شد.

برچسب ها: ایران و ونزوئلا ایران رشد اقتصادی تورم کشور کنترل تورم تورم تاثیر تورم سیاست های کاهش تورم ابراهیم رئیسی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی دولت رئیسی رئیسی نیکولاس مادورو
ارسال نظر
آخرین اخبار