۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
تعداد بازدید: ۲۰۶۲۶۱
یک فعال کارگری می‌گوید: با حذف ارز ترجیحی علاوه بر گرانی کالا‌های اساسی، کل زنجیره تأمین مایحتاج زندگی خانواده بزرگ کارگری با بحران جدید و غیر قابل جبرانی مواجه خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۶۴۷
نویسنده : مریم بهنام راد

گرانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، کارشناسان هشدار می‌دهند با حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی، شوک بی سابقه قیمت‌ها علاوه بر اینکه گریبان قیمت مواد خوراکی مورد نیاز خانوار‌ها را می‌گیرد سایر مولفه‌های مورد نیاز آنان را نیز دستخوش تغییر می‌کند که این وضعیت خسارات زیادی را به خانواده‌ها به ویژه اقشار کم درآمد خواهد زد.

در قیمت کالا‌ها به ویژه خوراکی به وجود می‌آید و به موجب گرانی‌ها جامعه کارگری دیگر توان مدیریت زندگی و معاش خود را نخواهند داشت.

فعالان کارگری تأکید دارند؛ حذف یکباره ارز ترجیحی از چرخه اقتصاد سفره کارگران و کم درآمد‌ها را کوچک‌تر و تا حد برچیده شدن پیش خواهد برد. این نوع دیدگاه برای جمع بزرگی از خانواده کارگری دیگر معنای زندگی را نخواهد داشت.

فرامرز توفیقی، رییس کمیته دستمزد شورای عالی کار در همین رابطه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: تورم به عنوان یکی از مشکلات کهنه و ویران کننده در جامعه بیشترین لطمه را به اقشار کم درآمد وارد کرده است.

وی ادامه داد: دولت‌ها همواره با شعار تأمین نیاز کارگری و حمایت از اقشار ضعیف سکان کشور را به دست می‌گیرند و در همان ابتدای راه تنها با ابراز همدردی‌های نمایشی به مشکلات این قشر می‌افزایند.

به گفته توفیقی؛ دولت اعمال هر سیاستی را از جامعه هدف آغاز می‌کند. خانواده بزرگ کارگری سال هاست در تلاطم‌های بی پایان اقتصادی مانند سپری در برابر آسیب‌ها از دولت‌ها حمایت کرده است.

وی تصریح داشت: حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز یکی از سیاست‌های عجولانه دولت است که با توجه به بحران زا بودن، همچنان مصمم به اجرای آن است.

توفیقی می‌گوید: نا مشخص بودن نتایج برجامی، حذف یکباره ارز ترجیحی، نبود سیاست مهاررکود و گرانی درکشور، ایجاد تنش در بین سایر کشورها، رکود اقتصادی و بحران غذایی در جهان و سایر وضعیت‌ها بار تورم را به گردن اقشار آسیب پذیر جامعه وارد می‌کند.

به گفته این فعال کارگری؛ با این مصائب دولت با افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگری قصد حمایت از این قشر بزرگ جامعه را دارد. افزایش حقوقی که در برابر تورم حاصل از اجرای سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ هیچ است!

رییس کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: دولت تصور می‌کند با افزایش دستمزد کارگران و ارایه کالابرگ به اقشار آسیب پذیر حمایت بزرگی از خانواده کارگری می‌کند. درصورتی که به هیچ عنوان نمی‌خواهد تورم در بخش‌های مختلف را بیان کند.

توفیقی می‌گوید: اگر هدف دولت حمایت از کارگران است باید سیاستی در پیش بگیرد تمام لایه‌های اقتصادی را در برابر تورم‌های انتظاری مقاوم کند. در غیر این صورت سرنوشت اقشار آسیب پذیر به مراتب سخت‌تر و بحرانی‌تر از سال ۱۴۰۰ خواهد شد.

حذف ارز ترجیحی از سفره کارگری

 

کارگران

رییس کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: سیاست حذف یکباره ارز دولتی تأمین نیاز خانوار‌ها را سخت‌تر و در برخی موارد غیر ممکن خواهد کرد. افزایش فقر در بین مردم به گونه‌ای ترسیم می‌شود که با هیچ حمایتی قابل جبران نخواهد بود.

وی تصریح داشت: اگر دولت سیزدهم با هدف فقر زدایی اقدام به اعمال سیاست حذف ارز دولتی دارد قطعاً برنامه‌ای جامعی هم در نظر گرفته چراکه در حال حاضر عموم مردم از گرانی بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ابراز نگرانی دارند چطور دولت خود به این مسئله توجه ندارد؟!

توفیقی یادآور شد: سفره مردم باید از مواد خوراکی و مکان زندگی آن‌ها از سقفی قابل اعتماد و با قیمت مناسب تأمین شود. تورم ناشی از جهش چند برابری قیمت دلار چطور می‌تواند این تضامین را برای زندگی نسبتاً ایده آل به مردم بدهد!

این فعال کارگری تأکید داشت: دولت می‌داند هر تغییری در وضعیت قیمت ارز، معیشت جامعه بزرگ کارگری را هدف می‌گیرد. بهتر است قبل از اقدامی عجولانه شرایط را برای مهار تورم انتظاری در بخش‌های مختلف جامعه ایجاد کند در غیر این صورت سرنوشت خانواده بزرگ کارگری با بیکاری، فقر، بیماری رقم خواهد خورد.

برچسب ها: حفظ قدرت خرید کارگران کارگران تورم کشور افزایش نرخ تورم دستمزد و تورم
ارسال نظر
آخرین اخبار