۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
تعداد بازدید: ۱۰۳۳۲۷
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اجرا و راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی موجب تقویت شفافیت و عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرار‌های مالیاتی خواهد شد، هرچند فرار مالیاتی هیچگاه حتی در کشور‌های پیشرفته و اقتصاد‌های برتر، به صفر نمی‌رسد، اما راه اندازی این سامانه جلوی بخش اعظمی از فرار‌های مالیاتی را خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۹۵۱۸
نویسنده : مجتبی آزادیان

سامانه مودیان جلوی بخش اعظمی از فرار‌های مالیاتی را خواهد گرفت

صمدالله محمدی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط، با اشاره به راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی اظهار کرد: راه اندازی این سامانه از ضروریات بود و آن طور که مطلع شده‌ام، مودیان و مشمولان مالیات در صورتی که به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تمکین کنند، سالانه ۲۴ میلیون تومان پاداش می‌گیرند، چنین مواردی قطعاً موجب تشویق مودیان به ثبت‌نام در سامانه و تمکین از این قانون خواهد شد.

وی افزود: به هر حال اصلاح نظام مالیاتی و حرکت به سمت الکترونیکی کردن آن از واجبات بود و دولت سیزدهم با شجاعت در راستای اجرای این قانون گام برداشت.

عضو کمیسیون اقتصادی در خانه ملت خاطرنشان کرد: این قانون همچنین الزاماتی هم دارد و حتی فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آزاد و ویژه و همچنین عرضه‌کنندگان کالا‌ها و خدمات معاف از مالیات هم ملزم به عضو شدن و ثبت معاملات خودشان در سامانه مودیان مالیاتی هستند.

این نماینده مجلس ادامه داد: حتی فعالان اقتصادی با معاملات بیش از ۵.۵ میلیارد تومان هم ملزم به عضو شدن در سامانه مودیان هستند و این مورد موافقت هیئت وزیران هم قرار گرفته است.

محمدی توضیح داد: به هر حال اجرا و راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی موجب تقویت شفافیت و عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرار‌های مالیاتی خواهد شد، هرچند فرار مالیاتی هیچگاه حتی در کشور‌های پیشرفته و اقتصاد‌های برتر، به صفر نمی‌رسد، اما راه اندازی این سامانه جلوی بخش اعظمی از فرار‌های مالیاتی را خواهد گرفت.

وی به صحبت‌های خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص تفکیک حساب شخصی و تجاری تا پایان امسال اشاره کرد و متذکر شد: طبق گفته وزیر اقتصاد، تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری در راستای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان منجر به اتصال درگاه‌های پرداخت به سامانه مودیان و در نهایت صدور صورت حساب الکترونیکی می‌شود و این مورد درنهایت به شناسایی هرچه بیشتر مودیان و شفافیت اموال و دارایی‌ها و درآمد‌ها منجر خواهد شد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: البته سامانه مودیان نواقصی هم دارد که به مرور زمان کامل‌تر خواهد شد و نواقص آن نیز برطرف می‌شوند، اما مزایای راه‌اندازی این سامانه بسیار بیشتر از نواقص آن است و مطمئناً گزارش‌های آینده سازمان امور مالیاتی و دولت در خصوص میران درآمد‌های مالیاتی به خوبی نشان خواهد داد که به چه میزان این سامانه در تحقق درآمد‌های مالیاتی و شفافیت و عدالت مالیاتی تأثیرگذار بوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص این موضوع که آیا تمام مشمولان مالیاتی با راه‌اندازی این سامانه شناسایی خواهند شد یا خیر، یادآوری کرد: البته مدت زمانی طول می‌کشد تا بخش عمده‌ای از مشمولان مالیاتی شناسایی شوند، اما جریمه‌ها و تشویق‌ها و پاداش‌هایی که در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در نظر گرفته شده است، موجب ثبت اطلاعات بسیاری از مودیان جدید شده و از سویی فرار مالیاتی را به حداقل خواهد رساند.

برچسب ها: سامانه مودیان سامانه مودیان مالیاتی فرار مالیاتی شفافیت مالیاتی
ارسال نظر
آخرین اخبار