۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
تعداد بازدید: ۵۳۸۴۰۴
تهیه‌کننده فیلم سینمایی های‌پاور گفت: واقعیت جنگ آن نیست که در فیلم هایمان دشمنی که مورد حمایت ۳۶ کشور جهان بود را ضعیف نشان دهیم. بلکه باید او را قوی نشان دهیم و بگوییم در مقابل این دشمن تا دندان مسلح رزمندگان ما چه شاهکاری کردند.
کد خبر: ۲۱۸۰۳

تصویر دشمن ضعیف در سینماها/ در ساخت آثار دفاع مقدس باید روایت واقعی داشته باشیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، اباذر جوکار درباره سینمای دفاع مقدس و نقاط قوت و ضعف آن اظهار داشت: در آثار سینمایی و تلویزیونی باید این را به تصویر بکشیم که چه اتفاقی برای دلاورمردان ما رقم خورده که توانستند در طول هشت سال دفاع مقدس اجازه ندهند دشمن حتی یک سانتی‌متر از کشور، سرزمین و خاک ما را تحت اشغال قرار دهد.

وی افزود: در بحث آثار دفاع مقدس، با توجه به اشارات مقام معظم رهبری، دفاع مقدس گنیجنه‌ای تمام ناشدنی و عمق آن به اندازه‌ای است که سال‌ها می‌تواند سوژه‌های مختلفی را به مردم و نسل‌های مختلف معرفی کند.

دفاع مقدس، پدیده منحصربه‌فردی است که همه ابعاد زندگی، کشور و مردم ما اعم از اقتصادی، اجتماعی، نظامی، فرهنگی و هنری را تحت‌الشعاع قرار داده است

جوکار گفت: دفاع مقدس، پدیده منحصربه‌فردی است که همه ابعاد زندگی، کشور و مردم ما اعم از اقتصادی، اجتماعی، نظامی، فرهنگی و هنری را تحت‌الشعاع قرار داده و متاثر از خود کرده است؛ در نتیجه، سوژه‌های بسیار زیادی را از دفاع مقدس می‌توان استخراج کرد که در سینما، تلویزیون و هنر‌های مختلف برای مردم قابل ارائه و جذاب باشد.

در ساخت آثار دفاع مقدس روایت درست و واقعی داشته باشیم

وی خاطرنشان کرد: قهرمانی‌ها، دلاورمردی‌ها، ایثارگری‌ها، از خودگذشتگی‌ها و مظلومیت و آوارگی مردم مظلوم ۵ استان کشور با ۶ میلیون جمعیت و سال‌ها تاثیر این آوارگی و اتفاقات متاثر از دفاع مقدس برای خانواده‌ها، مطالبی است که به تصویر کشیدن آن‌ها برای مردم و درس گرفتن از تاریخ می‌تواند موثر باشد. مهم، این است که در ساخت هر کدام از فیلم‌ها، روایت درست و واقعی داشته باشیم.

جوکار تصریح کرد: طبق این اشاره مقام معظم رهبری که «اگر ما روایت نکنیم دیگران روایت می‌کنند.»، سینما همان‌طور که موثرترین رسانه در روایت، تاریخ و موضوع‌های مختلف اعم از ناهنجاری‌های اجتماعی است، در حوزه دفاع مقدس هم می‌تواند موثر باشد و مورد اقبال عمومی قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به جهت همه اتفاقاتی که در طول این مدت رخ داد، در قرن بیستم در تارک قله تاریخی ما قرار دارد، افزود: فیلم‌ها و سریال‌هایی که تاکنون در حوزه دفاع مقدس تولید شده‌اند کمتر با انتقاد مواجه شدند و عمدتا با مخاطبان ارتباط برقرار کرده‌اند.

هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به جهت همه اتفاقاتی که در طول این مدت رخ داد، در تارک قله تاریخی ما در قرن بیستم قرار دارد

جوکار با تاکید بر این‌که لازم است در سوژه‌هایی که برای تولید آثار دفاع مقدس انتخاب می‌شوند اغراق نشده باشد و واقعی باشند، گفت: ما در دوران دفاع مقدس و عملیات‌هایی که داشتیم، هم شکست و هم پیروزی داشتیم و درست نیست در تولیدات خود همیشه پیروزی‌ها و در کنار آن دشمن را زبون و ضعیف نشان دهیم. دشمن ما در قوی‌ترین سطح و بهترین شرایط آمادگی قرار داشت و مورد حمایت ۳۶ کشور بود.

در خصوص پرتره‌سازی شهدا کم کاری شده است

وی همچنین درباره پرتره‌سازی از شهدا و فرماندهان شهیدی، چون همت و باکری گفت: در این زمینه بویژه در خصوص شهدای ارتش جمهوری اسلامی خیلی کم کار شده است. شهدای بسیار زیادی در ارتش از جمله صیاد شیرازی و آبشناسان و خلبان‌هایی، چون شهید خلبان اقبالی که حماسه‌ها آفریدند و دیگر شهدای حوزه پدافند هوایی، نیروی هوایی و زمینی از جمله شهیدان همتی و نعمتی کم کار شده است. لازم است که در پرتره سازی هم کار کنیم. شهدا روایت‌های بسیار جذابی دارند. مانند شهیدی که با یک نگاه دوره تحصیلاتی خود را در غرب دیده که مهد تمدن است و در یک نگاه دیگر با نگاه عاشورایی، حسینی و قرآنی آن اتفاق‌های بزرگ را رقم می‌زند و به دل دشمن می‌رود.

جوکار درباره فیلم های‌پاور هم اظهارداشت: ما در این فیلم نمی‌خواستیم شخصیت پردازی کنیم. مجبور بودیم به خاطر فیلمنامه، گذری در شرایط کار و خانواده شهید داشته باشیم. می‌خواستیم جریان نبوغ شهید ستاری را در عملیات والفجر ۸ به تصویر بکشیم. در این عملیات ۸۷ فروند هواپیمای دشمن را منهدم کردیم که با نبوغ شهید ستاری، همکاران و هم‌قطاران این شهید رقم خورد. برای این که نمی‌توانستیم مستقیم سر این جریان برویم، ذره‌ای از روابط خانوادگی و کاری و بخش‌هایی که در فیلم قابل طرح بود را در سناریو و فیلمنامه آوردیم./ ایرنا

برچسب ها: دوران دفاع مقدس سینمای دفاع مقدس سینما دشمن دشمنان فیلم سینمایی تهیه کننده سینما ترجمه آثار ایرانی آثار تاریخی روایت بیداری
ارسال نظر
آخرین اخبار