۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
تعداد بازدید: ۸۲۷۵۰
تهیه‌کننده سینما موضوع زن در سینمای ایران را یک موضوع جدی دانست و با بیان اینکه باید توجه جدی‌تری به این مقوله داشت، گفت: در سینما از فضاسازی کلیشه‌ای و نگاه تخت به جایگاه زن و مادر باید پرهیز کرد.
کد خبر: ۳۱۸۳۱

باید از فضاسازی کلیشه‌ای در سینما پرهیز کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» به دبیری مهدیه سادات محور و با همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۲ برگزار می شود.

ناصر باکیده به بهانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا در پاسخ به اینکه آیا سینما می‌تواند ارتقادهنده جایگاه زن و خانواده باشد، گفت: قطعا همین‌طور است؛ سینما با توجه به اینکه گونه‌های متعدد و جذاب و خاص خودش را دارد چنین تاثیرگذاری‌هایی خواهد داشت. اگر نیم‌نگاهی به آثار سینمایی جهان در ژانر خانواده و فیلم‌های خانوادگی در عرصه سینما و تلویزیون داشته باشیم این تاثیرات را خواهیم دید.

او با تاکید براینکه سینما می‌تواند در هر موضوعی که هدف‌گذاری‌هایی صحیح صورت گیرد اثرات مثبت داشته باشد، افزود: طبیعتاً در کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به ژانر خانواده و مضامین خانوادگی در سینما شد.

این تهیه کننده سینما تصریح کرد: موضوعاتی در ژانر خانوادگی وجود دارند که می‌تواند اثرات مثبت اخلاقی داشته باشند؛ ضمن اینکه خانواده شامل ارکان همسر، مادر و فرزندان است لذا در درون این خانواده موضوعاتی در زمینه کودک و نوجوان، زنان و مردان وجود دارد که تجمیع مجموعه این‌ها تنوع موضوعی خوبی برای سینما به‌همراه دارد.

باکیده خاطرنشان کرد: سینما در ذات صنعت و هنر است و از طرفی به‌عنوان رسانه می‌تواند نقش‌آفرینی کند و طبیعتاً می‌توانیم همه این جوانب را در آثار سینمایی که مربوط و منتسب به ژانر خانواده است، ببینیم. از طرفی این آثار باید دارای مضامین اخلاقی و خانوادگی باشند تا مخاطب و خانواده‌ها را جذب کند لذا این ژانر سینمایی باید تمام این خصوصیات را در خود داشته باشد تا تاثیرگذاری نهایی را محقق کند.

او درباره جشنواره بین‌المللی فیلم حوا و محوریت قرار دادن زن و خانواده در این رویداد گفت: زن و خانواده در فرهنگ ایرانی‌اسلامی ما نقشِ بسزایی دارند؛ کلمه‌ی مادر و نقش مادر در مباحثی مختلف تربیتی، اخلاقی و حتی اقتصادی محوری و اساسی است. یکی از ارکان اصلی و نقش‌محوری در خانواده را مادر برعهده دارد و بازی می‌کند که تجربه شیرین انعکاس نمونه‌های به‌شدت تاثیرگذار آن را در سینمای خودمان داشته‌ایم.

این تهیه کننده سینما افزود: زنانی که وجهه قهرمانانه و نقش مادر در سینمای ایران داشته‌اند بسیارند که در این زمینه می‌توان به فیلم «مادر» زنده‌یاد علی حاتمی اشاره داشت که ابعاد یک خانواده را به‌شدت مورد کندوکاو قرار می‌دهد تا مخاطب به‌نقش محوری مادر پی ببرد.

باکیده موضوع زن در سینمای ایران را یک موضوع جدی دانست و با بیان اینکه باید توجه جدی‌تری به این مقوله داشت، ادامه داد: در سینما از فضاسازی کلیشه‌ای و نگاه تخت به جایگاه زن و مادر باید پرهیز کرد.

او درباره برگزاری جشنواره‌های موضوعی گفت: معتقدم برگزاری این‌گونه جشنواره‌های موضوعی که توجه ما را به یک موضوع خاص متمرکز می‌کند از دو جهت به‌شدت اثرگذار است؛ اولین بحث ارتباط و تمرکزی است که منجر به شناخت درباره موضوع جشنواره در سطح جامعه می‌شود یعنی با انتخاب و برگزاری جشنواره عموم جامعه درباره یک مفهوم تامل می‌کنند. سپس این جشنواره‌ها فضاسازی مثبتی را برای هنرمندان سینما صورت می‌دهند که می‌تواند زمینه‌ساز یک‌سری تولیدات فاخر را فراهم آورد.

باکیده به‌فضاسازی رسانه‌ای علیه جایگاه زن و خانواده پرداخت و تصریح کرد: درباره موضوع خانواده و زن تعابیر مختلفی وجود دارد؛ رسانه‌های معاند به‌شدت تلاش دارند زن ایرانی را دچار خلط مبحث کنند و او را از نقش‌آفرینی اصلی دور کنند که برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند حرکت رو به جلویی ایجاد کند.

باکیده در پاسخ به‌اینکه تصویر سینمای ایران از زن ایرانی چقدر صحیح است، گفت: به‌نظرم نگاه مثبت به زن ایرانی در سینما کمتر دیده و تجربه شده است. بخش مهمی از انعکاس نقش و جایگاه زن می‌تواند در سینمای مستند صورت گیرد. باتوجه به تاریخ ۴۳ ساله‌ی انقلاب نمی‌توانیم چشممان را نسبت به زنان در هشت سال دفاع مقدس و یا همسران و مادران شهدا ببندیم درحالی که در روایت نقش آفرینی آن‌ها در ایجاد ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های این زنان کم‌کاری شده است و باید با نگاه خاص‌تر این موضوع جبران شود.

او درباره نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس گفت: قطعا نقش تجهیز روحی و روانی رزمندگان دوران دفاع مقدس که فرزندان و همسرانِ زنانِ این سرزمین بودند برای حضور در جبهه‌ها برعهده زنان بود؛ این زنان امروز نیز در جایگاه مادران و همسران شهیدان مدافع حرم نقش‌آفرینی می‌کنند و این مفاهیم به‌شدت می‌تواند مورد توجه هنرمندان سینما باشد.

این تهیه کننده سینما به پیشینه جشنواره‌های سینمایی با موضوع زن در کشورمان پرداخت و با بیان اینکه در گذشته جشنواره فیلم پروین اعتصامی با محوریت زنان برگزار می‌شد که ادامه‌دار نبود، گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم حوا بخاطر توجه به زن و خانواده و قالب‌هایی را که شامل می‌شود و ابعاد بین‌المللی آن دارای نوآوری و جذابیت است که امیدوارم استمرار داشته باشد./ ایرنا

برچسب ها: سینما تهیه کننده سینما
ارسال نظر
آخرین اخبار