۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
تعداد بازدید: ۱۱۵۲۴۳
در راستای حمایت از بخش مردمی تعاون، نرخ سود تسهیلات پرداختی به تعاونی‌ها با کاهش دو درصدی همراه بوده است.
کد خبر: ۳۲۴۳۹

کاهش ۲ درصدی نرخ سود تسهیلات پرداختی به تعاونی‌ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تاسیس بانک توسعه تعاون با هدف تقویت بخش تعاون صورت گرفت. مطابق اساسنامه بانک توسعه تعاون ۷۰ درصد منابع بانک باید در قالب تسهیلات در اختیار تعاونی‌ها قرار داده و موجب تقویت و ارتقای بخش مردمی تعاون در اقتصاد ملی شود.

در همین راستا تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون در سال ۱۴۰۱ از رشد ۴۷ درصدی در مقایسه با سال پیشین برخوردار بوده است و مانده تسهیلات در پایان سال ۱۴۰۱ نیز رشد ۳۷ درصدی در مقایسه با پایان سال پیش از آن تجربه کرده است.

۱۵ درصد تسهیلات پرداختی بانک در بخش کشاورزی، ۳۷ درصد در بخش صنعت و معدن، ۹ درصد بخش عمران و مسکن، ۳۲ درصد در بخش خدمات و ۷ درصد بخش بازرگانی بوده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون از کاهش دو درصدی نرخ سود تسهیلات پرداختی به تعاونی‌ها خبر داد و گفت: منابع بانک در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد ۳۳ درصدی در مقایسه با سال پیشین همراه بوده و رشد مصارف و منابع بانک در سال ۱۴۰۱ از میانگین شبکه بانکی بالاتر بوده است.

به گفته وی عملکرد بانک توسعه تعاون در ۱۴ سال گذشته بیانگر آن است که بیش از دو سوم تسهیلات پرداختی به بخش تعاون و تعاونگران اختصاص یافته و صورت‌های مالی بانک نشان می‌دهد که اختصاص ۷۰ درصد تسهیلات بانک به تعاونگران رعایت شده است.

شیخ حسینی گفت: عملکرد سال گذشته بانک حاکی از آن است که ۱۸۰ درصد در صدور ضمانت‌نامه و ۱۹۸ درصد در صدور اعتبار اسنادی داخلی رشد حاصل شده است. در سه ماهه ابتدایی امسال نیز ۷۵ درصد رشد در صدور ضمانت‌نامه و ۴۱۴ درصد رشد در صدور اعتبار اسنادی داخلی در مقایسه با سه‌ماهه ابتدایی سال پیشین رقم خورده است. در بحث افزایش منابع نیز، سرمایه بانک توسعه تعاون در سال گذشته از ۲۸ هزار میلیارد ریال به ۶۲ هزار میلیارد ریال رسیده که رشد بیش از ۱۲۰ درصدی را به دنبال داشته است.

بانک توسعه تعاون ۹۸ درصد سهمیه تخصیصی موضوع تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ بودجه در سال گذشته را پرداخت کرده است و در بحث پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی، اشتغال پایدار روستایی، جهش تولید مسکن، تسهیلات حمایتی کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ازدواج جوانان ۹۶ درصد عملکرد محقق شده است.

 در راستای توسعه و حمایت از کسب و کارهای خانگی سال گذشته بانک بیش از ۹۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به مشاغل خانگی پرداخت کرده است که معادل ۹۵ درصد سهمیه تخصیصی بوده و امسال با افزایش عملکرد روبرو خواهد شد./ایسنا

برچسب ها: تعاونی #تسهیلات بانکی بانک توسعه تعاون
ارسال نظر
آخرین اخبار