دریافت کل تصاویر
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در گفتگو با خطوط:

دوسال از دولت سیزدهم می‌گذرد اما هنوز هیچ خبری از ساخت یک میلیون واحد نیست!/ دولت هیچ وقت مجری خوبی نبوده و نخواهد بود+ فیلم

نایب رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی افزود: بالغ بر ۲۲ میلیون نفر از جمعیت کشور در حاشیه شهر‌ها و مناطقی که جزو بافت فرسوده هستند، مخصوصا کلانشهر‌ها زندگی می‌کنند و در برابر مسائل غیرطبیعی و طبیعی بسیار آسیب پذیر هستند. البته در این مناطق یکسری آسیب‌های اجتماعی نیز همیشه وجود داشته که باید هر چه سریعتر با ساخت و ساز و تامین سرپناه مناسب برای ساکنان آن‌ها ساماندهی این مکان‌ها در دستور کار دولت قرار گیرد.
| ۰۷ / شهريور / ۱۴۰۲

دوسال از دولت سیزدهم می‌گذرد اما هنوز هیچ خبری از ساخت یک میلیون واحد نیست!/ دولت هیچ وقت مجری خوبی نبوده و نخواهد بود+ فلیم

بالغ بر ۲۲ میلیون نفر جمعیت کشور در حاشیه شهر‌ها و بافت فرسوده در برابر مسائل غیرطبیعی و طبیعی بسیار آسیب پذیر هستند!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، جمشید برزگر، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در پاسخ به این سوال خبرنگار خطوط که "انبوه سازان چه نقشی در ساخت سالانه یک میلیون مسکن وعده داده شده توسط دولت دارند؟ " گفت: ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال واضح توضیح داده نشده که به چه صورت است. هیچ کس حتی در دولت و وزارتخانه‌ها هم در این باره حرفی نزده اند. منظور دولت در مورد طرح یک میلیون مسکن این است که سالیانه برای دهک‌های یک تا شش مسکن ساخته شود آنهم به گونه‌ای که کسی که در روستا‌ها یا کلانشهر‌ها و شهر‌های پایین‌تر از ۱۰۰ هزار نفر  و بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت  با کمک مردم و دولت  مسکن می‌سازد می‌تواند کسری از یک میلیون مسکن را برطرف کند.

دولت هیچ وقت مجری خوبی نبوده، نیست و نخواهد بود

برزگر ادامه داد: با توجه به اینکه در شرایط عادی ما ۵۵۰ تا ۷۵۰ هزار واحد مسکن در سال‌های گذشته تولید داشتیم دولت به جمع بندی رسیده می‌تواند با تولید سالیانه یک میلیون مسکن مشکل و کمبود عرضه و تقاضا در این بازار را برطرف کند، اما متاسفانه راهکار‌های اجرایی برای ساخت یک میلیون مسکن در سال تاکنون به درستی انجام نشده است، چرا که به نظر بنده دولت هیچ وقت مجری خوبی نبوده، نیست و نخواهد بود. بنابراین، دولت به جای ساخت مسکن باید سیاست گذاری و نظارت کند! دوسال از عمر دولت سیزدهم گذشته از ساخت دو میلیون مسکن خبری نیست.دوسال از دولت سیزدهم می‌گذرد اما هنوز هیچ خبری از ساخت یک میلیون واحد نیست!/ دولت هیچ وقت مجری خوبی نبوده و نخواهد بود+ فیلم

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان اضافه کرد: اینکه تا به امروز که نزدیک به دوسال از عمر دولت سیزدهم گذشته از ساخت دو میلیون مسکن توسط دولت خبری نشده به این علت است که از اول برنامه ریزی درستی نشده بود. اگر سیاست گذاری درستی برای این امر پیش می‌گرفتند، این طرح  و ایده به درستی پیش می‌رفت

۲۲ میلیون نفر از جمعیت کشور در حاشیه شهر‌ها و بافت فرسوده زندگی می‌کنند

نایب رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی افزود: بالغ بر ۲۲ میلیون نفر از جمعیت کشور در حاشیه شهر‌ها و مناطقی که جزو بافت فرسوده هستند، مخصوصا کلانشهر‌ها زندگی می‌کنند و در برابر مسائل غیرطبیعی و طبیعی بسیار آسیب پذیر هستند. البته در این مناطق یکسری آسیب‌های اجتماعی نیز همیشه وجود داشته که باید هر چه سریعتر با ساخت و ساز و تامین سرپناه مناسب برای ساکنان آن‌ها ساماندهی این مکان‌ها در دستور کار دولت قرار گیرد.

دولت باید تسهیلات بلند مدت و کم بهره در اختیار خریداران مسکن بگذارد

برزگر گفت: دولت نه خودش با ساخت مسکن، بلکه باید با سیاست‌گذاری مناسب باعث افزایش قدرت خرید متقاضی مسکن شود و کاری کند تا کسانی که در حال حاضر صاحب خانه نشده اند طبق قانون اساسی صاحبخانه شوند. همچنین دولت باید تسهیلات بلند مدت و کم بهره در اختیار خریداران مسکن بگذارد.


پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن به ۳۰ درصد نرسیده است

وی ادامه داد: در رابطه با طرح نهضت ملی مسکن در مجموع پیشرفت پروژه‌ها به ۳۰ درصد هم نرسیده است و مسکن‌هایی که در حال تحویل هستند یا مسکن روستایی یا مسکن مهر هستند که در آن‌ها هم در زمان قدیم و پیش از طرح نهضت ملی مسکن ساخته شده‌اند.
دوسال از دولت سیزدهم می‌گذرد اما هنوز هیچ خبری از ساخت یک میلیون واحد نیست!/ دولت هیچ وقت مجری خوبی نبوده و نخواهد بود+ فیلم
در حال برقراری ارتباط دوباره با وزارت راه هستیم

نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در جواب این سوال خبرنگار خطوط که "چرا تا به حال انبوه‌سازان به میدان ساخت مسکن نهضت ملی نیامدند؟ " گفت: ما مدتی در میدان حاضر بودیم، ولی پس از تغییراتی که در ساختار کانون سراسری انبوه سازان به وجود آمد دوستان نتوانستند ارتباط خود را با وزارتخانه برقرار کنند که خدا را شکر امروزه در حال برقراری دوباره ارتباط هستیم و امیدواریم با جلساتی که برگزار می‌شود، اتفاق‌های خوبی رخ دهد.

برزگر در ادامه تاکید کرد:  امروزه مدیران و متولیان تامین مسکن برای اقشار مختلف جامعه متوجه شده‌اند که  راه حل  اجرایی شدن پروژه‌ها اعم از طرح نهضت ملی، مسکن مهر و ... با وجود انبوه‌سازان توانمند،  دارای صلاحیت حرفه‌ای و همچنین کسانی که خوشنامان این صنف هستند، امکان پذیر است؛ بنابراین باید از توانمندی‌ها و مزیت‌های تمامی همکاران ما که توان و پتانسیل اجرای پروژه‌ها در سراسر کشور را دارند، استفاده تا بتوانند به موقع مسکن‌های وعده داده شده را به مردم عرضه کنند.



توافقی بین انبوه سازان و دولت برای ساخت نهضت ملی مسکن انجام نشده است

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قرارداد و توافقی بین انبوه سازان و دولت برای ساخت نهضت ملی مسکن انجام نشده و ما فعلا پیشنهاداتمان را بیان کرده ایم. ضمن آنکه همکاران انبوه ساز ساخت یک میلیون و هزار واحد از مسکن مهر را انجام و به موقع تحویل داده‌اند، ولی ساخت ۷۰۰ هزار واحد همچون پرند و پردیس که خارج از  تفاهم‌نامه انبوه سازان بوده هنوز تحویل داده نشده است.
دوسال از دولت سیزدهم می‌گذرد اما هنوز هیچ خبری از ساخت یک میلیون واحد نیست!/ دولت هیچ وقت مجری خوبی نبوده و نخواهد بود+ فیلم
انبوه‌ساز هم سرمایه و هم توان اجرا دارد و می‌تواند سریع‌تر پروژه‌ها را به اتمام برساند

رئیس کانون سراسری  انبوه سازان در رابطه با مبلغ مد نظر یا پیشنهادی انبوه سازان برای ساخت هر متر مربع مسکن گفت: مبلغ لازم برای ساخت هر متر مسکن را باید از دستگاه‌های اجرایی پرسید که برای یک واحد ۷۵ متری چه مقدار پرداخت می‌کنند. زمانی که پیمانکاران مسکن می‌سازند به بهانه‌های مختلف همانند تعطیلی کارگاه یا به علت کمبود نقدینگی ساخت مسکن درست پیش نرفته و دستگاه‌های اجرایی نتوانستند به موقع منابع تزریق کنند به همین دلیل منتظر آورده متقاضیان شدند که با مشکلاتی نیز در این زمینه مواجه شده‌اند.  بنابراین،   انبوه‌ساز که هم توان سرمایه و هم توان اجرا را دارد می‌تواند سریع‌تر پروژه‌ها را به اتمام برساند.

انبوه‌سازان آماده مشارکت ساخت در کلیه مناطق کشور هستند

برزگر تصریح کرد: انبوه‌سازان آماده هستند در کلیه مناطق کشور در ساخت و ساز مشارکت کنند بخصوص مکان‌هایی را که به نهضت ملی مربوط است، بسازند. ضمن آنکه پیشنهادات ما برای ساخت و ساز، توسط دولت پذیرفته شده و به دنبال تعریف سازوکار و راهکار‌هایی لازم برای این مو ضوعات هستند.

انبوه سازان با نظام مهندسی، دریافت تسهیلات و پرداخت به موقع تسهیلات توسط بانک‌ها مشکل دارند

وی با اشاره به دست و پنجه نرم کردن انبوه سازان با مشکلات بخصوص در مواجهه با دستگاه‌ها یا نهاد‌های همسو و موازی ادامه داد: انبوه سازان یک سری مشکلات نیز در رابطه با نظام مهندسی، دریافت تسهیلات و پرداخت به موقع تسهیلات توسط بانک‌ها دارند که انتظار داریم دولت با در نظر گرفتن تشویقاتی کمک کند تا انبوه سازان بتوانند از منابع خودشان در جهت احداث مسکن به فعالیت‌های خودشان ادامه دهند. همچنین خود مالکیتی می‌تواند در کاهش هزینه به دولت کمک کند.

در بازار بورس کالا تمامی متریال‌های بخش احداث و صنعت با رکود مواجه است

نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان این مطلب که متاسفانه در بازار بورس کالا در تمامی متریال‌هایی که به بخش احداث و صنعت مربوط می‌شود با رکود پیش رو هستیم، اضافه کرد: دولت باید در حوزه مسکن و صنعت احداث بیشتر از بخش‌های دیگر  تسهیل‌گری نماید، چون بخش مسکن و صنعت ساختمان، پیشران  و موتور محرکه اقتصاد کشور است.دوسال از دولت سیزدهم می‌گذرد اما هنوز هیچ خبری از ساخت یک میلیون واحد نیست!/ دولت هیچ وقت مجری خوبی نبوده و نخواهد بود+ فیلم

ساخت ۹۷ درصد ساختمان توسط بخش خصوصی

برزگر با اشاره به ساخت ۹۷ درصد ساختمان توسط بخش خصوصی ابراز  امیدواری کرد: بخش خصوصی به عنوان یک بازوی اجرایی فکری بتواند  نظرات خودشان را  به دولت انتقال دهد و سیاست‌گذاری‌ها به سمتی پیش برود که ساخت و ساز توسط بخش خصوصی به همراه افراد متعهد، خوشنام و آن‌هایی که ساختمان‌های خودشان را به عنوان یک کالای دارای استاندارد، خوب و با کیفیت و گارانتی مناسب عرضه می‌کنند، ساخته و تحویل داده شود و خریداران هم با اطمینان خاطر کافی مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند.

 رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در پایان گفت: کشور ما ایران پتانسیل‌های بسیار بالایی دارد به طوری که با وجود تحریم‌ها می‌توانیم بخش عمده کالا‌های در لیست تحریم را با رونق و رشد متناسب خودمان در مناطق محروم  و مناطقی که  بافت فرسوده دارد، استفاده کنیم.

ویدئو کلیپ ویدیو انبوه سازان جمشید برزگر ساخت وساز مسکن دولت سیزدهم #مسکن ملی
ارسال نظر