۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
تعداد بازدید: ۴۲۹۰۸۰
معاون فنی سابق پلیس فتای کشور متذکر شد: قوانین موجود به نسبت بازدارنده‌ هستند منتها به شرط اینکه مردم بتوانند از جرمی که در موردشان رخ داده مستندسازی کنند، چرا که یکی از ویژگی‌های فضای مجازی این است که شخص کلاهبردار به راحتی اطلاعات خود را حذف می‌کند.
کد خبر: ۳۵۰۲۹

بیشترین کلاهبرداری‌ها در کدام شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد؟

جرایم فضای مجازی

قربانیان جرایم فضای مجازی در تهران بیشتر است

علیرضا طباطبایی، متخصص جرایم رایانه‌ای و پولشویی و معاون فنی سابق پلیس فتای کشور در رابطه با جرایم اینترنتی و فضای مجازی به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، گفت: عمده‌ترین جرائمی که در حوزه مالی در حال وقوع است، بحث کلاهبرداری‌هایی است که به دلیل غفلت کاربران فضای مجازی رخ می‌دهد مواردی مانند: کلاهبرداری‌های رمز ارز، سرمایه‌گذاری و بحث‌هایی همانند خالی کردن حساب‌های بانکی به دلیل ناآگاهی کاربران و ترسشان از پیام‌های دروغی که برایشان ارسال می‌شود. مثلاً پیام می‌آید که "شکواییه‌ای برعلیه شما ثبت شده است" بر اساس همین شخص نگران می‌شود و وارد آن لینک ارسالی می‌شود و در آنجا هم درخواست ۵۰۰ هزار تومان پول می‌کنند طرف هم می‌گوید ۵۰۰ هزار تومان که چیزی نیست غافل از اینکه این یک صفحه فیشینگ است، اطلاعات کارت بانکی را از کاربر می‌گیرند و بعد از آن حساب را تخلیه می‌کنند.

مردم حتماً مراقب باشند، در پیام‌هایی که برایشان ارسال می‌شود به هیچ عنوان روی لینک‌ها کلیک نکنند و بدون اینکه بررسی و تحقیق انجام دهند، وجهی را واریز نکنند.

وی افزود: هیچ آمار دقیقی در خصوص اینکه در کدام شهرها این جرائم بیشتر است، وجود ندارد. واقعیت این است که یکی از ویژگی‌های کلاهبرداری‌ها و جرایم فضای مجازی این است که حجم بسیار زیادی قربانی می‌گیرد برای همین نمی‌توان گفت که در کدام شهرها بیشتر اتفاق می‌افتد، اما اگر بخواهیم از لحاظ جمعیتی به موضوع نگاه کنیم به نظر می‌رسد قربانیان این موضوع در تهران بیشترند. 

جرایم فضای مجازی

کلاهبرداری‌ها بیشتر در محیط تلگرام رخ می‌دهد چون این قابلیت را دارد که به صورت دو طرفه شخص کلاهبردار پس از اینکه قربانی وجه را واریز کرد پیام‌ها را پاک می‌کند و شخص قربانی چیزی برای اثبات ندارد.

معاون فنی سابق پلیس فتای کشور متذکر شد: به نظر می‌رسد قوانین موجود به نسبت قوانین بازدارنده‌ای هستند منتها به شرط اینکه مردم بتوانند از جرمی که در موردشان رخ داده، مستندسازی کنند چرا که باز یکی از ویژگی‌های فضای مجازی این است که شخصی که کلاهبردار است به راحتی اطلاعات خود را حذف می‌کند. این کلاهبرداری‌ها بیشتر در محیط تلگرام رخ می‌دهد چون این قابلیت را دارد که به صورت دو طرفه شخص کلاهبردار پس از اینکه قربانی وجه را واریز کرد، پیام‌ها را پاک می‌کند و شخص قربانی چیزی برای اثبات ندارد.

متخصص جرایم رایانه‌ای و پولشویی خطاب به مردم گفت: مردم حتماً مراقب باشند، در پیام‌هایی که برایشان ارسال می‌شود به هیچ عنوان روی لینک‌ها کلیک نکنند و بدون اینکه بررسی و تحقیق انجام دهند، وجهی را واریز نکنند. مردم مطمئن باشند عمده پیام‌هایی که در تلگرام می‌آید پیام‌های کلاهبرداری است. به هیچ عنوان عزیزان کارت و اطلاعات کارت خود را در اختیار دیگران قرار ندهند.

برچسب ها: کلاهبرداری فضای مجازی کلاهبرداری اینترنتی مردم کلیک
ارسال نظر
آخرین اخبار