۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
تعداد بازدید: ۵۰۴۱۶۲
یک دلیل از هزاران دلیل مهاجرت اجباری بیش از دو سوم از جمعیت شهرستان خلخال را می‌توان در یک نمونه از سخنان اخیر استاندار محترم استان اردبیل جستجو کرد.
کد خبر: ۳۵۳۶۵
نویسنده : قادر نصیری ترزنق

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ تاریخ خلخال را باید از نام خلخال (خال خال) مطالعه کرد. یک وجه تسمیه «خلخال» برگرفته از پای بست شدن دوستداران علم و ادب در این منطقه به منظور کسب علم و دانش از محضر بزرگان علم و ادب خلخال عالم پرور بوده است، یعنی کسانی که برای کسب علم و دانش از محضر بزرگان خلخال به این منطقه می‌آمدند هم برای این که با سکنی گزیدن در خلخال بیشتر بتوانند علم اندوزی کنند و هم برای اینکه در حین کسب علم و معرفت شیفته خلق و خوی عالمان خلخال می‌شدند، در این منطقه رحل اقامت می‌افکندند، به مثابه خلخالی که در روزگاران قدیم به عنوان زیورآلات بر پای زنان بسته می‌شد، پای بست این منطقه شده و ماندگار و ساکن می‌شدند.

پای بستی، دلبستگی و وابستگی و ماندگاری دوستداران علم در این منطقه جهت کسب فیض بیشتر از محضر علمای خلخال نشان می‌دهد که این دیار «خال خالی» و سرسبز، از دیرباز مهد بزرگان علم و ادب و مبارزان و حق جویان و عدالت طلبان بوده است، اما دو صد حیف! و هزاران افسوس! که بین خلخال آن روز و دیروز تا خلخال امروز هزاران فرسنگ فاصله افتاده است!
خلخال امروز، چه آن وقتی که آذربایجان شرقی استان و خلخال و اردبیل شهرستان بودند و چه این وقت که اردبیل استان شده و خلخال همان شهرستان است کماکان در منتهی الیه استان قرار گرفته است!
تو گویی سرنوشت جبری منتهی الیهی جغرافیایی بودن خلخال، سرنوشت قهری منتهی الیهی بی مهری‌ها و کم لطفی‌ها و نامهربانی‌ها را نیز در حق مردم این شهرستان رقم زده است!
یک نمونه از نتیجه منتهی الیهی نامهربانی‌ها در حق مردم خلخال همین است که بیش از دو سوم جمعیت این شهرستان به هزاران دلیل منطقی و عقلی فرار از خلخال را بر قرار در خلخال ترجیح داده‌اند!


اما چرا؟!


یک دلیل از هزاران دلیل مهاجرت اجباری بیش از دو سوم از جمعیت شهرستان خلخال را می‌توان در یک نمونه از سخنان اخیر استاندار محترم استان اردبیل جستجو کرد. ظاهراً آقای استاندار که به پشتیبانی حداقل فامیلی (نام خانوادگی نه خویشاوندی) امام جمعه محترم استان نیز مستظهر هستند اخیرا در رابطه با عدم توجه به کمربندی شهرستان خلخال استدلالی ارایه کرده اند ـ که بیشتر به بهانه و از سرواکردن می‌ماند تا اعلام نظر و توجیه مدیریتی از نوع کلان یک مقام عالی استانی! ـ و فرموده اند علت عدم اختصاص بودجه به کمربندی خلخال اعلام مخالفت ـ طی نامه نگاری ـ برخی از خلخالی‌ها به ایشان بوده است!
"سید حامد عاملی، استاندار اردبیل در سفر چند روز قبل خود به خلخال در پاسخ به سوال خبرنگار خلخالیم در مورد علت تعطیل بودن فاز ۴ جاده خلخال فیروزآباد که به پروژه کمربندی خلخال معروف شده است، گفت: تعداد معدودی از مردم شهرستان خلخال با فرستادن نامه‌هایی مخالف این طرح هستند چراکه معتقدند اجرای طرح کمربندی باعث تشدید محرومیت خلخال خواهد شد! هرچند به گفته وی ۲۰۰ میلیارد ریال به این پروژه اختصاص می‌یابد. " http://khalkhalim.com/f۰۴ae

فارغ از این مسایل، همانطور که در بالا آمد اینگونه موارد تنها یک دلیل از هزاران دلایل مترتب بر مهاجرت جوانان به قیمت عقب نگه داشتن خلخال نسبت به سایر شهرستان‌های استان می‌باشد.


 چه باید کرد؟


از آنجایی که ایام انتخابات که معمولا کاندیدا‌های محترم و حامیان و طرفدارانشان تضامین معتبر و قابل اطمینانی بابت کارآمدی و کار راه اندازی کاندیدا‌ها به موکلان می‌دهند تا با جلب نظر و اخذ رای مردم در حوزه‌های انتخابیه پیروز آوردگاه انتخاباتی شوند ـ که در حال حاضر هم در منتهی الیه و اوج فوران و غلیان وعده و وعید‌های کاندایدا‌ها قرار داریم ـ زمان مناسبی برای ارزیابی چند مَردهِ حلاج بودن کاندیداهاست.


پیشنهاد می‌شود:


۱ ـ در همین ایام انتخابات، خلخالی‌های محترم چه مستقر و ساکن در خلخال و چه مهاجر و دور از آنجا، اما دل در گرو وطن، با راه اندازی کارزار یا «کمپین سهم خلخال از استان اردبیل» از کاندیدا‌های محترم بخواهند نسبت به استیفای عادلانه حق مردم خلخال از بودجه و منایع اختصاص داده شده به استان ضمن اعلام نظر صریح و شفاف خود، برنامه‌های عملیاتی و اجرایی خودشان را نیز به طور شفاف در ایام انتخابات در میان بگذارند تا موکلان واقع در منتهی الیه استان نیز با امید به اجرای برنامه‌های کاندیداها، تک «رای امید» شان را که باید بر استیفای حق واقعی مردم خلخال از استان اردبیل تاثرگذار باشد، به سبد کاندیدای دارای برنامه و برآورنده مطالبه مردم بریزند.
همانطور که ملاحظه می‌شود این فقط «یک بند و شماره ۱» از پیشنهاد‌های چندگانه لازم برای استیفای حق واقعی مردم خلخال است و انتظار می‌رود فتح باب مناسبی برای دریافت پیشنهادات و نقطه نظرات سازنده دیگر همشهریان عزیز خلخالی جهت ادامه راه بخصوص با آغاز از «راه کلور ـ درام» باشد.

کمپین سهم خلخال از استان اردبیل/حق خلخال این نیست! /قادر نصیری ترزنق

حق خلخال این نیست!/توجیه مدیریتی یا از سر واکردن یک مقام عالی استانی!/قادر نصیری ترزنق

حق خلخال این نیست!/توجیه مدیریتی یا از سر واکردن یک مقام عالی استانی!/قادر نصیری ترزنق

حق خلخال این نیست!/توجیه مدیریتی یا از سر واکردن یک مقام عالی استانی!/قادر نصیری ترزنق

برچسب ها: خلخال اردبیل استاندار مردم حق اعتراض
ارسال نظر
امید کلوری
۱۸:۵۶ - ۲۷ آذر ۱۴۰۲
درود بر نویسنده این متن. دست مریزاد عالی هست.
ترک اوقلان
۰۹:۳۲ - ۲۸ آذر ۱۴۰۲
اگر واقعا بنا به نظر مردم گفتند نه، خب چطور نظر جمعیت معدود در برابر اکثریت مقبول واقع شده؟؟ برای فرار از کار کردن دلیلی می آوردند که مورد خنده نشود.
هادی
۱۰:۳۶ - ۱۶ دی ۱۴۰۲
راههای مواصلاتی شهرها یکی از اساسی ترین نیازها برای ارتقای شهر است
آخرین اخبار