۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
تعداد بازدید: ۱۰۳۷۴۹
اردبیل در تقویم کشور‌های عضو اکو در سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های اسلامی انتخاب شده است. امید که نخبگان و اصحاب رسانه فرصت را مغتنم بشمارند و از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و استان اردبیل را با جاذبه‌های توریستی به دنیا معرفی کنند
کد خبر: ۲۹۹۸۷

اردبیل؛ قطب گردشگری کشور

حسین بشیری کیوی/ جامعه_شناس

پایگاه خبری تحلیلی خطوط: اردبیل در تقویم کشور‌های عضو اکو در سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های اسلامی انتخاب شده است. حال بماند که دولتی‌ها درباره این رویداد بین المللی چه کردند و چه نکردند، ولی وظیفه اصحاب رسانه و مطالبه گران و نخبگان استان اردبیل است که کانون‌های گردشگری استان را با استفاده از فضای مجازی و به وسیله کلیپ‌های ۳۰ ثانیه‌ای به زبان‌های ترکی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی و دیگر زبان‌ها تهیه، تولید و در شبکه‌های مجازی بارگذاری کنند تا استان عقب مانده اردبیل از ظرفیت گردشگری استفاده کنند تا در مسیر توسعه یافتگی قرار گیرند.

بنابر اعلام سازمان جهانی جهانگردی ملل متحد علیرغم بحران‌های اقتصادی، صنعت جهانگردی از جمله صنایعی است که می‌تواند در بهبود اقتصاد بیمار جهان، نقش تعیین کننده‌ای ایفا نماید. گردشگری به عنوان صنعت نوظهور عصر جدید به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان تبدیل شده است.
گردشگری پدیده‌ای چندبعدی است و می‌توان آن را به روش‌های گوناگونی تقسیم بندی نمود.

الف) گردشگری بین المللی
ب) گردشگری داخلی
ج) گردشگری بومی
د) گردشگری ملی.

در طبقه بندی گردشگری:
۱ ـ گردشگری تفریحی و استفاده از تعطیلات
۲ ـ گردشگری درمانی
۳ ـ گردشگری فرهنگی و آموزشی
۴ ـ گردشگری اجتماعی
۵ ـ گردشگری زیارتی و مذهب
۶ ـ گردشگری تجاری و بازرگانی
۷ ـ گردشگری سیاسی
۸ ـ گردشگری ورزشی
۹ ـ گردشگری روستایی
۱۰ ـ سفر‌های عصرنوین.
بطورکلی عامل زمان، مکان، انگیزه، هدف و شیوه بازدید از جمله عواملی هستند که تنوع در اشکال گردشگری را باعث میشوند.

براساس مطالعات انجام شده به ازای هر ۶ نفر گردشگر خارجی که وارد کشور شود، یک شغل و به ازای هر ۲۵ گردشگر داخلی نیز یک شغل ایجاد می‌شود. طبق استاندار جهانی کسی که ۱۰۰۰ دلار در سفر به یک مکان هزینه کند گردشگر محسوب می‌شود که با این حساب مسافرانی که با خود اقلام مصرفی و چادر حمل می‌کنند گردشگر محسوب نمی‌شوند.

یکی از کانون‌های گردشگری که در سال‌های قبل افتتاح شد پل معلق مشکین شهر در دل طبیعت زیبا می‌باشد. شهر یئری و بسیاری دیگر از مناطق گردشگری مشکین شهر در حال حاضر بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی را پذیرا می‌باشد.

در خلخال منطقه ازناو، اندبیل در هشجین مناطق بکر ییلاقی، روستای کزج، کرانه‌های رودخانه قزل اوزن، مسیر بکر و گردشگری شال_ماجولان_ماسوله می‌تواند به کانون‌های گردشگری تبدیل شوند البته قرار هست پل معلقی هم در خلخال احداث شود.

باغ شهر کیوی مهمترین کانون و ظرفیت گردشگری برای شهر کیوی و منطقه محسوب می‌شود باغ شهر را در اندیشه لاوازیه به صورت مبسوط بحث شده، ولی چگونه می‌توان از باغ شهر کیوی برای جذب گردشگر استفاده کرد؟ ۱-در امتداد رودخانه کیوی که در بطن باغ‌ها قرار دارد می‌توان استراحتگاه‌های موقتی احداث کرد و در اختیار گردشگران قرار داد.

برگزاری جشنواره‌های مختلف به بهانه برداشت محصول از باغات و آبگرم کیوی، بوزلوخ، داش حمام، سد یوی، بنیاد دکتر حسن احمدی گیوی از کانون‌های گردشگری است که باید درباره تک تک موارد بحث کرد. به عنوان مثال، در دنیا گردشگران فرهنگی سهم قابل ملاحظه‌ای از گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد؛ که عموما در هر سال همایش‌های ملی و بین المللی برگزار می‌شود و جایزه سال هم به پژوهشگران اهدا می‌گردد؛ لذا بنیاد دکتر حسن احمدی کانون گردشگران فرهنگی برای شهر کیوی محسوب می‌شود که نیاز به سرمایه زیادی هم ندارد فقط مدیریت و مشارکت شهروندان را طلب می‌کند تا به نتیجه رسد. فقط به این مسئله توجه کنید که اگر در اردیبهشت هر سال همایش ادبی برگزار شود و بزرگان شعر و ادب به این همایش دعوت شوند حداقل در دو روز ۱۰۰۰ نفر در همایش شرکت می‌کنند.

منطقه زرخیزمغان علاوه بر اینکه با توسعه کشاورزی کل منطقه را متحول می‌کند در زمینه گردشگری هم می‌توان از ظرفیت‌های عشایر استفاده مضاعفی برد.

منطقه فندلقلو نمین با دشت گل‌های بابونه هر گردشگری را وادار می‌کند که از این منطقه بازدید و همچنین چندین روز را در این منطقه زبیا بگذراند و با صنایع دستی نمین آشنا شود.

شاه بیت غزل گردشگری استان اردبیل سرعین و آلوارس می‌تواند به قطب گردشگری کشور تبدیل شود.

منطقه زیبا و گردشگری نیر با بولاخلار منطقه‌ای زیبا و گردشگر محور است.

منطقه گردشگری هیر با پل معلق و درختان گیلاس منطقه گردشگری است.

در هر روی جای جای استان اردبیل دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند. رویداد‌های بین المللی همچون پایتخت گردشگری اکو زمینه‌هایی هستند که باید از این موقعیت‌ها استفاده کرد تا استان زیبا و گردشگری اردبیل به جهانیان شناسانده شود. امید که نخبگان و اصحاب رسانه فرصت را مغتنم بشمارند و از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و استان اردبیل را با جاذبه‌های توریستی به دنیا معرفی کنند.

برچسب ها: اردبیل گردشگر اصحاب رسانه جاذبه های گردشگری جهان
ارسال نظر
آخرین اخبار