۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
تعداد بازدید: ۹۰۷۳۱۶
کارشناس هوش مصنوعی گفت: در این پلتفرم شما متراژ زمین، تعداد طبقات و شمالی و جنوبی بودن را به نرم‌افزار می‌دهید بعد از آن  نرم‌افزار طراحی ساختمان را که پیش از این ۴ روز زمان می‌برد در ۳ تا ۴ دقیقه به شما تحویل می‌دهد.
کد خبر: ۳۴۸۱۶

کاهش زمان طراحی از 4 روز به 4 دقیقه | این اختراع فقط در ایران است !

این اختراع فقط در ایران است!/هوشمندسازی ساختمان را انجام داده‌ایم نه ساختمان را هوشمند کرده باشیم+ویدیو

دکتر بابا خانی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در ادامه موضوع کاربرد هوش مصنوعی در صنعت ساختمان گفت: بحث هوشمندسازی با استفاده از هوش مصنوعی در صنعت ساختمان متفاوت است. اینکه  پرده‌ها بالا و پایین و درب‌ها باز می‌شوند هوشمندسازی نیست، بلکه اتومات کردن است که توسط یک اپراتور انجام می شود، اما هوش مصنوعی، خود ساختمان را کنترل می‌کند و این زمانی اتفاق می‌افتد که دوقلوی دیجیتال این ساختمان را داشته باشیم، یعنی از یک ساختمان ۲ عدد، یکی به صورت فیزیکی و دیگری به صورت دیجیتال داشته باشیم و در این صورت می‌توانیم با فرمان در ساختمان دیجیتال تغییراتی مانند بسته شدن درب، بالا و پایین شدن پرده‌ها و یا باز و بسته شدن شیرها را اعمال کنیم که تا این مرحله هوشمند سازی ساختمان را انجام داده‌ایم نه اینکه ساختمان را هوشمند کرده باشیم.

کاهش زمان طراحی از 4 روز به 4 دقیقه | این اختراع فقط در ایران است !

هوشمندسازی ساختمان با هوشمند کردن تفاوت دارد

وی تصریح کرد: با استفاده از هوش مصنوعی تمام این مولفه‌ها خود کنترل می‌شوند و چون ساختمان از یک آگاهی برخوردار است می تواند حتی در روزهایی که ما خسته و یا ناراحت هستیم به ما مشاوره و راهکار بدهد که هنوز در کشور ما چنین موضوعی وجود ندارد و در دنیا هم تازه این موضوع مطرح شده است.
این کارشناس ادامه داد: چیزی که من آن را ساخته‌ام یک پلتفرم هوشمند طراحی و نقشه کشی ساختمانی مبتنی بر داده خوانی و هوش مصنوعی است که این پلتفرم توسط سازمان ثبت اختراعات بررسی و در دانشگاه‌ها داوری شد و سپس توسط سازمان مالکیت علمی صنعتی  گواهی ارزیابی گرفت و در چندین جشنواره موفق به کسب جایزه گردید.

هوش مصنوعی زمانی ساختمان را کنترل می‌کند که دوقلوی دیجیتال  ساختمان را داشته باشیم، یعنی از یک ساختمان ۲ عدد، یکی فیزیکی و دیگری دیجیتال. در این صورت می‌توانیم با فرمان در ساختمان دیجیتال تغییراتی مانند بسته شدن درب، بالا و پایین شدن پرده‌ها و یا باز و بسته شدن شیرها را اعمال کنیم.


در این پلتفرم شما متراژ زمین، تعداد طبقات، شمالی و جنوبی بودن را به نرم‌افزار می‌دهید  و بعد از آن نرم‌افزار طراحی ساختمان را که ۴ روز زمان می برد، در سه الی چهار دقیقه  شما تحویل می‌دهد.

 

کاهش زمان طراحی از 4 روز به 4 دقیقه | این اختراع فقط در ایران است !

 

این اختراع فقط در ایران است !

وی افزود: این پلتفرم تمام نقشه ها اعم از پلن و مقطع را به شما تحویل می‌دهد که در حال حاضر بر روی نمای رنگی آن کار می کنیم . البته در این زمینه مشکلاتی نیز وجود دارد مانند عدم همکاری سازمان‌ها در جمع آوری اطلاعات و محدودیت‌های منابع مالی چرا که ما هیچ حمایت مالی در این عرصه نداریم و این هشت سال زمان برده است.
اما نکته‌ای که ثبت اختراع این موضوع به ما نشان می دهد این است که هنوز در این زمینه فعالیتی نشده و این موضوع از تمام مراکز ثبت اختراعات استعلام شد که در نهایت چون مانند این وجود نداشت، این اختراع ثبت شد.

برچسب ها: هوشمندسازی صنعت ساختمان فناوری دیجیتال کنترل هوش مصنوعی
ارسال نظر
آخرین اخبار