۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
تعداد بازدید: ۲۱۱۷۶۶
در حالی که همه فکر می‌کردند که یک سرمربی خارجی برای تیم ملی انتخاب شود اما به یک‌باره شانس سعید معروف افزایش پیدا کرد. همین مسئله نیز باعث شد که نگرانی‌هایی در این باره اتفاق بیفتد.
کد خبر: ۳۴۹۳۲

شانس سعید معروف برای نشستن بر نیمکت افزایش پیدا کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ،چند روز پیش بود که جلسه کمیته فنی فدراسیون والیبال تشکیل شد و خروجی آن یک موضوع بسیار مهم بود. بعد از پایان این جلسه شش نفر به عنوان گزینه‌های نهایی فدراسیون والیبال ایران برای جانشینی بهروز عطایی معرفی شدند.

از بین گزینه‌های خارجی جان لورنزو بلنجینی، روبرتو پیازا، ویتال هاینن و ولادیمیر الکنو همچنان در لیست مد نظر فدراسیون باقی ماندند. اما نکته مهم ماجرا معرفی دو گزینه داخلی بود. جایی که از سعید معروف و پیمان اکبری به عنوان دو گزینه ایرانی هدایت تیم ملی والیبال ایران نام برده شد.

 

در ابتدا به نظر می‌رسید که شاید نام معروف و اکبری صرفاً در حد همان مطرح شدن یک گزینه بیشتر نباشد اما در ادامه مشخص شد که پاسور سابق و اسطوره والیبال ایران یعنی سعید معروف شانس اول سرمربیگری تیم ملی است.

در حالی که همه فکر می‌کردند که یک سرمربی خارجی برای تیم ملی انتخاب شود اما به یک‌باره شانس سعید معروف افزایش پیدا کرد. همین مسئله نیز باعث شد که نگرانی‌هایی در این باره اتفاق بیفتد. اینکه برخی معتقد هستند شاید معروف بسوزد و یا از این دست دغدغه‌ها اما چه کسی است که به هوش این پاسور سابق تیم ملی والیبال شک داشته باشد. قطعاً معروف همان نبوغ دوران بازی را برای گرفتن این تصمیم و آمدن یا نیامدن به تیم ملی به کار خواهد گرفت.

 

از طرف دیگر محمدرضا داورزنی نیز نشان داده که بعد از اتفاقات دو سال اخیر تمام جوانب را در نظر می‌گیرد. این رئیس موفق فدراسیون والیبال ایران در حالی مذاکرات خود را با سعید معروف آغاز کرده که به همه زوایا در رابطه با انتخاب احتمالی او به عنوان سرمربی تیم ملی فکر کرده است.

اما بخش مهم ماجرا به خود سعید معروف اختصاص دارد و تصمیماتی که قرار است بعد از انتصاب احتمالی به عنوان سرمربی تیم ملی اتخاذ کند. در صورت نهایی شدن حضور سعید معروف در تیم ملی اولین تصمیم بزرگ و مهم او به کادر فنی‌اش اختصاص خواهد داشت. جالب است بدانید که تقریباً تمام کادر فنی معروف را مربیان خارجی تشکیل خواهند داد. آن هم نه مربیان معمولی بلکه افرادی که قبل از این جواب خود را در والیبال پس داده‌اند و دنیا به آنها احترام می‌گذارد.

بر اساس پیگیری‌های ما توماس توتولو یکی از بهترین مربیان و تمرین دهندگان والیبال دنیا به عنوان دستیار سعید معروف کار خود را در ایران شروع خواهد کرد. در صورت توافق نهایی با معروف مذاکرات با ولادیمیر الکنو نیز آغاز می‌شود تا او هم در کنار پاسور سابق تیم ملی قرار بگیرد. مرد روس که خودش پیش از این در مصاحبه با "ورزش سه" اعلام کرده بود که حاضر است به عنوان مشاور فنی در کنار سعید معروف قرار بگیرد. این پایان ماجرا نخواهد بود و احتمالاً یکی دو آنالیزور سطح اول والیبال دنیا نیز در کادر فنی معروف حضور خواهند داشت.

اگرچه نگرانی‌هایی در مورد حضور سعید معروف و تیم ملی والیبال ایران وجود دارد اما با نگاهی به برخی جوانب دیگر می‌توان او را انتخابی درست برای والیبال ایران دانست. معروف مثل بسیاری از مربیان ملی هدایت تیم باشگاهی را بر عهده ندارد و تمام تمرکز خود را روی تیم ملی ایران قرار خواهد داد. رابطه فوق‌العاده با همه بازیکنان تیم ملی و البته درگیر شدن با لیگ ایران و بررسی دقیق وضعیت لژیونرها از نزدیک دیگر فاکتوری محسوب می‌شود که سرمربیگری سعید معروف را به اتفاقی امیدوار کننده تبدیل می‌کند.

هیچکس نمی‌تواند خودش را گول بزند. بله والیبال ایران در حال حاضر حساس‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند و شاید انتخاب یک سرمربی خارجی اتفاق کم ریسک‌تری محسوب شود اما باید جوانب دیگر را هم در نظر گرفت. اینکه سعید معروف قرار نیست یکه و تنها به ایران بیاید و معجزه کند، او یک کادر فوق‌العاده قدرتمند در کنار خود خواهد داشت که در کنار آن‌ها می‌تواند اتفاقات خوبی را برای والیبال ایران رقم بزند. البته که این یک فرضیه است، درست مثل فرضیه افرادی که نگران عدم موفقیت سعید معروف در تیم ملی هستند. 

 

شانس سعید معروف برای نشستن بر نیمکت افزایش پیدا کرد

 

با وجود تمام نگرانی‌ها در مورد سعید معروف باید به نکات زیر هم توجه داشت. فاکتورهایی که نگاه به آن ها ما را به آینده تیم ملی با معروف امیدوار می‌کند.

معروف شخصیتی قابل احترام برای دنیاست. فدراسیون جهانی والیبال به او لقب اسطوره زنده را داده است.

بزرگترین سرمربیان و مربیان دنیا حاضر هستند بیایند و کنار او کار کنند و با هیچ نام دیگری از این حیث در والیبال ایران قابل مقایسه نیست.

سعید معروف را نباید صرفا گزینه ایرانی دانست، بلکه باید او را پکیجی از مربیان خارجی با هدایت و سرمربیگری وی تلقی کرد.

نباید فراموش کنیم که با شناختی که از سعید وجود دارد یا کاری را قبول نمی کند یا اگر قبول کند به بهترین نحو آن را انجام می‌دهد، پس بهتر است به معروف و هوشش که می‌گوییم بالاست در صورت تصمیم گیری برای هدایت تیم ملی اعتماد کنیم.

در صورت حضور معروف در تیم ملی او به همه چیز ورود می کند و تیم های ملی رو یکسان سازی می کند و با شناختی که دارد در همه تمرینات لیگ برتری حاضر شده و با مربیان لیگ برتری جلسه می‌گذارد.

و نکته کلیدی ماجرا اینکه هیچ کدام از این گزینه ها قدرت تعامل فارسی و انگلیسی همزمان با مربیان خارجی و داخلی را ندارند.

در نهایت همه این بحث‌ها برای این مطرح نشد که بگوییم حتماً سعید معروف باید سرمربی تیم ملی والیبال ایران شود و اینکه بگوییم هیچ احتمالی برای عدم موفقیت او وجود ندارد بلکه این‌ها فاکتورهایی بود که نشان می‌دهد معروف می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای تیم ملی تلقی شود. البته که نهایتاً باید منتظر ماند و دید که آیا توافق در این زمینه حاصل خواهد شد و اصلاً خود سعید معروف جواب مثبت نهایی را برای سرمربیگری در تیم ملی والیبال ایران خواهد داد یا خیر.

برچسب ها: والیبال رضا داورزنی سعید معروف
ارسال نظر
آخرین اخبار