۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
تعداد بازدید: ۳۵۵۷۴۹
رئیس سابق انجمن تغذیه ایران گفت: در زمانی که به دلیل آلودگی هوا تراکم مواد سمی در هوای تنفسی و درد‌های ناشی از تردد وسایل نقلیه را به ناچار استشمام می‌کنیم و از طریق نشستن آن‌ها روی مواد خوراکی مورد تهدید قرار می‌گیریم باید اقداماتی انجام دهیم که حداقل آسیب را به بدن ما برسانند.
کد خبر: ۳۵۳۸۹

استفاده از ماست طبیعی و شیر کم‌چرب در زمان آلودگی هوا/ کودکان را از بچگی به طرح طبیعی غذاها عادت دهیم

مسئله پولداری و بی‌پولی هیچ نقشی در بهبودخورد و خوراک ما ندارد/ فرهنگ و دانش تغذیه را توسعه دهیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، دکتر سیدضیاء الدین مظهری، رئیس سابق انجمن تغذیه ایران و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خطوط بیان کرد: مسئله تغذیه سالم که بتواند نیازهای زیستی ما را تامین کند، لازمه تقویت سلامتی و سیستم ایمنی بدن و مقاومت در مقابل عوامل بیماری زا اعم از میکروبی یا روانی است.

زمانی که به دلیل آلودگی هوا تراکم مواد سمی در هوای تنفسی و دودهای ناشی از تردد وسایل نقلیه را به ناچار استشمام می‌کنیم و از طریق نشستن آنها روی مواد خوراکی مورد تهدید قرار می‌گیریم باید اقداماتی انجام دهیم که حداقل آسیب را به بدن ما برسانند. افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و کودکانی که در حال رشد هستند اباید از آب سالم و گوارا استفاده کنند، اگر آبی که می‌نوشند گرم و نیمه گرم باشد سلامتی آن‌ها بیشتر حفظ خواهد شد.

مظهری گفت: افرادی که علاقمند به داشتن بدنی سالم هستند و می‌خواهند مقاومت کافی داشته باشند تا در مقابل فراز و فرودهای فصلی و سنی خم به ابرو نیاورند، باید در هر برهه‌ای از زمان به سه اصل طلایی که شامل سن، وزن و وضعیت فیزیولوژیک است، توجه کنند یعنی باید تعادل مواد غذایی و تنوع آن را حفظ کنند. وقتی که به تعادل و تنوع غذایی توجه نکنیم، آلودگی هوا و غذا با تغییر فصول می‌تواند ما را از پا در بیاورد. در زمانی که به دلیل آلودگی هوا تراکم مواد سمی در هوای تنفسی و دودهای ناشی از تردد وسایل نقلیه را به ناچار استشمام می‌کنیم و از طریق نشستن آنها روی مواد خوراکی مورد تهدید قرار می‌گیریم باید اقداماتی انجام دهیم که حداقل آسیب را به بدن ما برسانند.

استفاده از ماست طبیعی و شیر کم‌چرب در زمان آلودگی هوا/ کودکان را از بچگی به طرح طبیعی غذاها عادت دهیم

باید عادت‌های غذایی وارداتی را که گرایش به نوشابه‌های گازدار، بی‌گاز، رنگی و غیر رنگی هستند در این فصول حداقل رعایت کنیم و آب را جایگزین این‌ موارد کنیم.

وی افزود: اولین مسیر این است که به جای استفاده از فست فودها خودمان را از سفره پربرکت سنتی در خانواده بهره‌مند کنیم. باید عادت‌های غذایی وارداتی را که گرایش به نوشابه‌های گازدار، بی‌گاز، رنگی و غیر رنگی هستند در این فصول حداقل رعایت کنیم و آب را جایگزین این‌ موارد کنیم. همچنین از ماست طبیعی و شیر کم چرب استفاده کنیم. باید استرس را به حداقل برسانیم. هر چقدر استرس و اضطراب کمتری داشته باشیم بدن ما مقاوم‌تر است و توانمندتر می‌تواند از پس عوامل بیماری‌ها بر بیاید.

 

رئیس سابق انجمن تغذیه ایران مطرح کرد: کودکان را از بچگی به طعم طبیعی غذاها عادت دهیم یعنی اینکه مادران عادت کنند کودکان خود را به طعم‌های مختلف غذا از جمله شوری و شیرینی عادت دهند. مسئله پولداری و بی‌پولی هیچ نقشی در بهبود نحوه خورد و خوراک ما ندارد. اگر ما فرهنگ و دانش تغذیه و زندگی را بلد باشیم و آن را توسعه دهیم، در استفاده از تغذیه سالم بهتر عمل می‌کنیم.

استفاده از ماست طبیعی و شیر کم‌چرب در زمان آلودگی هوا/ کودکان را از بچگی به طرح طبیعی غذاها عادت دهیم

این متخصص تغذیه در پایان خطاب به کودکان و افراد آسیب‌پذیر بیان کرد: افراد آسیب پذیر در این فصول باید بسیار مراقبت کنند، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و کودکانی که در حال رشد هستند. این افراد از آب سالم و گوارا استفاده کنند، اگر آبی که می‌نوشند گرم و نیمه گرم باشد سلامتی آن‌ها بیشتر حفظ خواهد شد. در هر صورت حذف چیپس، پفک، شیرینی و شکلات بسیار در روند سلامتی ما کمک‌کننده است. افراد آسیب‌پذیر باید برنامه‌ خود را طوری تنظیم کنند که در اوج ترافیک و آلودگی هوا در خانه بمانند در غیر این صورت از ماسک استفاده کنند. 

برچسب ها: تغذیه سالم آلودگی هوا تغذیه‌ شیر بیماری ها کودکان رژیم غذایی اصل طلایی سلامت اقشار آسیب پذیر
ارسال نظر
آخرین اخبار