۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
تعداد بازدید: ۳۹۰۱۱۹
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وجود یک تجربه طولانی فاقد یک سامانه جامع اطلاعات بازار کار است و علی رغم تلاش‌هایی که صورت گرفته سامانه‌ای که اطلاعات کامل بازار کار را داشته باشد، وجود ندارد.
کد خبر: ۳۵۷۱۰

لطمه بزرگ بیش از۳میلیون نیروی کار خارجی بر بازار کار ایران/بیش از۴۳درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان هستند

دستمزد واقعی، مهم ترین عامل در جهت افزایش انگیزه نیروی کار/ آمار نرخ بیکاری واقعی نیست/ بیش از ۴۳ درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان هستند

 دولت نیروی کار خارجی را ساماندهی کند تا فضا برای فعالیت نیروی کار ایرانی مهیا شود 

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به آمار نرخ بیکاری اشاره و مطرح کرد: کسی منکر آمارهای منتشره از طریق مراکزهای رسمی نیست، اما ما یک مشکل اساسی در استخراج آمار داریم و آن این که آمار نرخ بیکاری، واقعی و دقیق نیست. اساساً در آمارگیری اشکالات زیادی وجود دارد چون هم‌پوشانی آمارهای مرکز آمار با مراکز تخصصی و فنی کامل نیست. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وجود یک تجربه طولانی فاقد یک سامانه جامع اطلاعات بازار کار است و علی رغم تلاش‌هایی که صورت گرفته سامانه‌ای که اطلاعات کامل بازار کار را داشته باشد، وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: علت قرارداد‌های سفید|قضیه را در شورای عالی کار مطرح می‌کنیم!+فیلم

تعداد جمعیت فعال واقعی نیست!

اسماعیلی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات در خصوص آمارگیری این است که جمعیت فعال ما که مرجع اصلی استخراج و محاسبه نرخ اشتغال و بیکاری است، دچار مشکل اساسی است چون جمعیت فعال به جمعیتی می‌گویند که مشارکت اقتصادی داشته باشند و سن آنها از ۱۵ تا ۶۵ سال باشد. بسیاری از افرادی که در جامعه وجود دارند بر اساس محاسبات آماری مشارکت اقتصادی ندارند و چون تشخیص مرکز آمار و دولت این است که انگیزه‌ای برای کار ندارند این افراد را از جمعیت فعال حذف می‌کنند. وقتی تعداد جمعیت فعال واقعی نباشد به همین نسبت هم نرخ بیکاری کاهش پیدا می‌کند، یعنی ما افرادی از جمعیت فعال را به دلیل عدم مشارکت اقتصادی حذف می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: کارگران درگرداب تورم / سیاست دولت سیزدهم در برابر گرانی مشخص نیست

وی افزود: جمعیت فعال ایران در دو سه سال اخیر به اندازه رشد جمعیت، رشد نداشته به‌طوری که در برخی سال‌‌ها بیش از یک میلیون تولد داشتیم، اما جمعیت فعال ما کمتر از ۲۰۰ هزار نفر اضافه شده است. این نسبت‌ها با هم نمی‌خواند. یک عده از زنان که علاقه دارند شغلی داشته باشند به دلیل برداشت‌ها و سلایقی که در دیدگاه‌ها و روش‌های مرکز آمار وجود دارد از جمعیت فعال حذف می‌شوند بنابراین یکی از مشکلات اساسی این است که جمعیت فعال ما واقعی نیست.

دستمزد واقعی، مهم ترین عامل در جهت افزایش انگیزه نیروی کار/ آمار نرخ بیکاری واقعی نیست/ بیش از ۴۳ درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان هستند

دولت نتوانسته در بخش خصوصی ظرفیت ایجاد کند 

مشاغلی که به جوانان پیشنهاد می‌شود مورد رضایتشان نیست و حقوق کافی به این افراد نمی‌دهند. در کل دولت نتوانسته در بخش خصوصی ظرفیت ایجاد کند که قابلیت جذب و اقناع فارغ التحصیلان دانشگاه را برای جذب در بازار کار داشته باشد.

کارشناس بازار کار به نرخ بیکاری جوانان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری جوانان بالای ۲۰ درصد است. کارجویان اصلی کشور جوانان هستند. در این کشور توفیق چندانی نداشتیم که بتوانیم برای آنها شغلی ایجاد کنیم هم‌چنین نرخ بیکاری در میان فارغ التحصیلان بسیار بالا است. بیش از ۴۳ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان هستند که این نشان دهنده ناموفق بودن سیاست‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در حوزه فارغ التحصیلان است که واجب و ضروری است برای این قشر زودتر کاری فراهم شود چون بخشی از نیرو و سرمایه کشور هستند و می‌توانند به پیشرفت کشور کمک کنند. به دلیل آنکه بخش دولتی امکان جذب این افراد را ندارند و محدودیت دارند، در بخش خصوصی هم نتوانستیم ظرفیت‌سازی خوبی برای این قشر انجام دهیم، مشاغلی که به این جوانان پیشنهاد می‌شود مورد رضایتشان نیست و حقوق کافی به این افراد نمی‌دهند. در کل دولت نتوانسته در بخش خصوصی ظرفیت ایجاد کند که قابلیت جذب و اقناع فارغ التحصیلان دانشگاه را برای جذب در بازار کار داشته باشد.

سامانه اطلاعات بازار کار فعال شود

وی خاطرنشان کرد: ما در چند سال گذشته که تحریم‌ها شدت پیدا کرد دچار شوک اقتصادی شدیم. باید مشکلات زیرساختی کشور حل شود. اولین کار این است که سامانه اطلاعات بازار کار در وزارت تعاون فعال شود تا بازار کار با یک آمار دقیق مواجه باشد. دومین کار این است که ساماندهی نیروی کار را در کشور کلید بزنیم، بیش از ۳ میلیون نیروی کار خارجی در بازار کار ما است که این لطمه بسیار بزرگی به نیروی کار انسانی زده است باید باید دولت وضعیت نیروی کار خارجی را که بدون قوانین سیاسی حضور دارند، ساماندهی کند تا ظرفیت و فعالیت نیروی کار ایرانی مهیا شود.

دستمزد واقعی، مهم ترین عامل در جهت افزایش انگیزه نیروی کار/ آمار نرخ بیکاری واقعی نیست/ بیش از ۴۳ درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان هستند

مهم ترین عامل در جهت افزایش انگیزه نیروی کار

اگر می‌خواهیم ظرفیت‌های بازار کار افزایش پیدا کند باید دولت تصدیگری در اقتصاد را کم کند .همچنین باید بخش خصوصی واقعی داشته باشیم، در حال حاضر فقط ۲۰ درصد اقتصاد دست بخش خصوصی است که این خودش یک مشکل بزرگ است.

اسماعیلی مطرح کرد: باید از بازار کار حمایت شود. تورم یک عامل سد کننده در مسیر فعالیت‌های بازار کار است، تورم بالا چرخه تولید را از بین برده است، دولت باید در این بخش کمک جدی کند. اگر می‌خواهیم ظرفیت‌های بازار کار افزایش پیدا کند باید دولت تصدی گری اش را در اقتصاد کم کند همچنین باید بخش خصوصی واقعی داشته باشیم، در حال حاضر فقط ۲۰ درصد بخش اقتصاد در دست بخش خصوصی است که این خودش یک مشکل بزرگ است. در آخر اینکه در حال حاضر  نیروی کار دستمزدهای بسیار پایینی دریافت می‌کنند و این مقدار کفاف نیازهای زندگی و معیشتشان را نمی‌دهد باید دستمزد واقعی به این قشر پرداخته شود این موضوع مهم ترین عامل در صورت افزایش انگیزه نیروی کار است. باید شرایط حقوق کار را برای این قشر فراهم کنیم.

برچسب ها: دستمزد کمبود نیروی کار نرخ بیکاری دولت جوانان زنان جمعیت نیروی کار خارجی نیروی کار ایرانی ساماندهی بیکاری فارغ التحصیلان مرکز آمار لطمه بزرگ
ارسال نظر
آخرین اخبار