۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
تعداد بازدید: ۱۶۱۶۲۴۴
کاویان گفت: هم سهامدار خرد، هم سهامدار عمده و هم سازمان بورس ناراضی هستند، اما هیچ کس جرات تغییر این دستورالعمل را ندارد! رئیس سازمان و مدیرانشان بار‌ها در مصاحبه‌ها اعلام کردند دستورالعمل را اصلاح می‌کنیم، اما متاسفانه بعد از گذشت ۳ سال نه دستورالعمل و نه رویه‌ای اصلاح نشده است!
کد خبر: ۳۵۸۹۶

دو اتفاق عجیب در بازار سرمایه/اگر دولت در سود شرکت‌ها دست‌اندازی نکند، بورس می‌تواند بازدهی بهتری داشته باشد

قول رئیس سازمان بورس در مورد مشکلات بازارگردانی/ باید تا آخر هفته این دستورالعمل بیرون بیاید

افزایش روز به روز نرخ بهره بانکی شرایط را برای کسب و کار‌ها سخت می‌کند/دولت با قیمت گذاری دستوری سود شرکت‌های پتروشیمی‌ها و پالایش را کم می‌کند!

امیر کاویان، فعال بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به جزئیات جلسه فعالان حقیقی با رئیس سازمان بورس که روز شنبه گذشته برگزار شده بود، اشاره و مطرح کرد: مهم‌ترین بحثی که در جلسه فعالان حقیقی با رئیس سازمان بورس مطرح شد، بحث بازارگردانی بود. بازارگردانی زمانی در سال ۹۹ به عنوان یک مصوبه آمد که بازار شرایط خوبی نداشت و چنین طرحی را قرار دادند تا به بازار و سهامدار خرد در نقد شوندگی سهمشان کمک کنند، اما متاسفانه این آیین‌نامه‌ای که نوشته شد، خوب نبود و از آن سال تا حالا به جای اینکه بازارگردان‌ها در جهت منافع سهامداران خرد حرکت کنند بیشتر در جهت منافع خودشان برای گرفتن کارمزد و منافع سهامدار عمده جلو رفتند و موضوع با اصل خودش بسیار فاصله پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: خروج بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار/آیا شرایط برمی‌گردد؟/عملا از تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبری نیست!

قول رئیس سازمان بورس در مورد مشکلات بازارگردانی/ باید تا آخر هفته این دستورالعمل بیرون بیاید

رئیس سازمان بورس گفتند مشکلات بازارگردانی بررسی و برای اینکه از این حالت در بیاید در مرحله اول این دستورالعمل را از اجباری تبدیل به اختیاری می‌کنیم، اما متاسفانه با گذشت ۴۸ ساعت هنوز هیچ دستورالعملی مبنی بر اختیاری بودن بیرون نیامده است.

دستورالعمل بازارگردانی از اجباری تبدیل به اختیاری می‌شود؟

کاویان گفت: در این مدت فعالان بازار مقاله و مطلب نوشته و به رئیس سازمان بورس انتقال دادند و بارها هم خود رئیس سازمان و هم مدیرانشان در مصاحبه‌ها اعلام کردند که ما این دستورالعمل را اصلاح می‌کنیم، اما متاسفانه بعد از گذشت ۳ سال نه دستورالعملی و نه رویه‌ای اصلاح شده است. در حال حاضر هم سهامدار خرد هم سهام‌دار عمده و هم جالب است خود سازمان بورس از این دستورالعمل ناراضی هستند اما هیچ کسی جرات تغییر آن را ندارد که این هم خیلی عجیب است.

بیشتر بخوانید: بازار سرمایه ایران در مقایسه با بازار‌های جهانی بسیار جای رشد دارد/نمی‌توان گفت همه تصمیمات دولت باید در راستای منافع بازار باشد

وی ادامه داد: در جلسه آخر رئیس سازمان بورس گفتند که مشکلات بازارگردانی بررسی شده و احتمالاً برای اینکه از این حالت در بیاید در مرحله اول این دستورالعمل را از اجباری تبدیل به اختیاری می‌کنیم، اما متاسفانه با گذشت ۴۸ ساعت هنوز هیچ دستورالعملی مبنی بر اختیاری بودن بیرون نیامده است. مورد دیگری که مطرح شد بحث تجدید ارزیابی شرکت‌ها بود که امسال ابلاغ شد، اما هیچ کدام از شرکت‌ها از این موضوع استقبال نکردند. در این جلسه رئیس سازمان قول داد که اگر شرکتی درخواستی داشته باشد، سرعت رسیدگی را بالا ببرد. اگر تا آخر هفته دستورالعمل‌های این موضوعات بیرون بیاید یعنی اینکه جلسه خوبی بوده اما اگر اتفاقی رخ ندهد همانند تمامی صحبت‌های قبلی می‌شود یعنی حرفی زده شده اما به آن عمل نشده است.

قول رئیس سازمان بورس در مورد مشکلات بازارگردانی/ باید تا آخر هفته این دستورالعمل بیرون بیاید

دو اتفاق عجیب در بازار

اگر سود بانکی به همان کریدوری که بانک مرکزی قول داده بود یعنی به حدود ۲۰ درصد برگردد و اگر دولت دست‌اندازی در سود شرکت‌ها نکند، بازار بورس می‌تواند بازدهی بهتری داشته باشد.

فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد: دو اتفاق عجیب در بازار رخ داده است؛ یکی اینکه نرخ بهره بانکی روز به روز دارد افزایش پیدا می‌کند که در حال حاضر به ۲۸ درصد رسیده که این موضوع شرایط‌ را برای کسب و کارها سخت می‌کند از آن طرف هم دولت با مقررات مختلف یا با قیمت گذاری دستوری سود شرکت‌ها همانند پتروشیمی‌ها، پالایش کم می‌کند. این دو اهرم باعث شده که بازار از لحاظ کلی آینده را خوب نبیند، اگر این دخالت‌ها نباشد و سود بانکی به همان کریدوری که بانک مرکزی قول داده بود یعنی به حدود ۲۰ درصد، برگردد و اگر دولت دست‌اندازی در سود شرکت‌ها نکند، بازار بورس می‌تواند بازدهی بهتری داشته باشد.

بازار مبتلا به بازارگردانی نامناسب

قول رئیس سازمان بورس در مورد مشکلات بازارگردانی/ باید تا آخر هفته این دستورالعمل بیرون بیاید

کاویان در پایان متذکر شد: نکته دیگر اینکه در زیرساخت‌های بازار نتوانستیم خوب عمل کنیم، در حال حاضر بازار به شدت مبتلا به بازارگردانی نامناسب، الگوریتم نامناسب و سبد گردانی نامناسب است اگر این مشکلات حل شود به روند بازار کمک می‌شود اما متاسفانه نه تنها تا الان حل نشده بلکه گامی هم در جهت حل شدنش برداشته نمی‌شود.

برچسب ها: بازار سرمایه رئیس سازمان بورس دولت بازار بورس مجید عشقی دست اندازی اتفاق بازدهی بورس عجیب و غریب رفع مشکلات بازارگردانی سهامداران
ارسال نظر
آخرین اخبار