۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
تعداد بازدید: ۸۹۷۹۶۶
‌رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست با نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی بر ضرروت بازنگری در زیرساخت‌ها و تغییر تدریجی دامنه نوسان تأکید کرد.
کد خبر: ۳۶۷۹

دامنه نوسان به‌صورت تدریجی تغییر می‌کند / مخالفت با عرضه اولیه سهمیه‌بندی شده

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ‌رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست با نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی بر ضرروت بازنگری در زیرساخت‌ها و تغییر تدریجی دامنه نوسان تأکید و اظهار کرد: فرایندهای صدور مجوزها و تأیید صلاحیت‌ها متناسب با بزرگ شدن بازار توسعه پیدا نکرده است؛ بنابراین زیرساخت‌های بازار سرمایه در حال بازنگری است و در این بازنگری‌ها باید از مشورت فعالان بازار استفاده بهینه شود.

جمعیت 60 میلیونی ذی‌نفعان بازار سرمایه

مجید عشقی بیان کرد: در حالی رویکرد سازمان بورس و اوراق بهادار برای تهیه دستورالعمل، ضوابط و نظارت بر ناشران و نهادهای مالی، انجام مشورت و جلسات با ذی‌نفعان نهایی است؛ در دو سال اخیر با آزادسازی سهام عدالت و ورود حجم زیاد نقدینگی، تعداد سهامداران و ذی‌نفعان از حدود 3 میلیون نفر به حدود 60 میلیون نفر رسیده است و بقیه مردم هم از طریق صندوق‌های بازنشستگی، به شکلی ذی‌نفع بازار سرمایه هستند.

به‌دنبال جبران بی‌اعتمادی مردم هستیم

وی با تأیید این موضوع که مردم به بورس بی‌اعتماد شده‌اند، خاطرنشان کرد: این بی‌اعتمادی ناشی از تأمین مالی زیاد دولت از بورس به روش‌های مختلف ازجمله مالیات، انتشار اوراق و فروش سهام بود.

‌رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: از سوی دیگر حضور تعداد زیاد مردم در بازار سرمایه و هجوم نقدینگی موجب افزایش قیمت‌ها شد و این نقدینگی به سمت اقتصاد واقعی نرفت؛ اما به‌دنبال جبران بی‌اعتمادی مردم هستیم.

باز شدن دامنه نوسان باید به تدریج انجام شود

عشفقی با اشاره به موضوع دامنه نوسان هم تأکید کرد: موضوع دامنه نوسان ابعاد مختلف و ملاحظات مبهمی دارد که بخشی از آن مربوط به قیمت‌گذاری دستوری است. از سوی دیگر افزایش یا حذف دامنه نوسان منجر به بیشتر شدن نوسانات و تلاطمات بازار می‌شود؛ بنابراین باز شدن دامنه نوسان باید به تدریج انجام شود که جزو برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار است.

عرضه اولیه سهام شرکت‌های کوچک از معضلات بورس است

وی توضیح داد: یکی از معضلات بازار سهام، عرضه اولیه سهام شرکت‌های کوچک ‌و شرکت‌هایی که از منابع درآمدی باثبات برخوردار نیستند، است؛ بنابراین با عرضه اولیه سهمیه‌بندی شده مخالفت می‌شود.

برچسب ها: بازار سهام بازار سرمایه مجید عشقی
ارسال نظر
آخرین اخبار