۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
تعداد بازدید: ۲۱۵۶۶۰
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در مورد اصلاح نرخ تسعیر ارز بانک‌ها با بانک مرکزی به نقاط مشترکی رسیده‌ایم که در آینده نزدیک حل خواهد شد.
کد خبر: ۳۵۹۳

نرخ تسعیر ارز بانک‌ها در آینده نزدیک اصلاح می‌شود /  روند سودآوری شرکت‌های بورسی ادامه دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مجید عشقی اظهار کرد: اعداد و ارقام مطرح‌شده در خصوص بودجه دقیق نیست و با قاطعیت عرض می‌کنم که با دولت و مجلس رایزنی کرده‌ایم تا تصمیماتی که در نهایت گرفته خواهد شد، به نفع سرمایه‌گذاران و سهامداران باشد؛ چراکه نوسانات زیاد در این اعداد و ارقام بودجه‌ای موجب می‌شود وضعیت شرکت‌ها متلاطم شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: دولت نیز عزم و اراده جدی دارد که تصمیمات اتخاذ شده درنهایت به نفع شرکت‌ها باشد و در خصوص بعضی از ارقام بودجه مانند قیمت خوراک یا حقوق معادن باید بگویم که این اعداد به‌صورت فرمولی تعیین می‌شوند و در طول زمان به‌واسطه نوسانات قیمت جهانی و آیتم‌های مختلف تغییر می‌کند و طبیعتاً فروش شرکت‌ها نیز متناسب با همین اعداد تغییر می‌کند و بنابراین در سودآوری نهایی شرکت‌ها اثر چندانی نخواهد داشت.

وی بیان کرد: بودجه در حال بررسی در دولت است و پس از دولت وارد کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی شده و آنجا مورد بررسی بیشتر قرار می‌گیرد و تصمیم نهایی در خصوص اعداد و ارقام بودجه گرفته نشده؛ اما رایزنی‌هایی با دولت داشته‌ایم و دولت نیز مصمم است با توجه به جمعیت ۶۰ میلیونی سهامداران بورس، تصمیماتش حتماً به سود سهامداران باشد.

ادامه سودآوری شرکت‌های بورسی تا پایان سال

عشقی خاطرنشان کرد: با اطمینان می‌گویم که روند سودآوری شرکت‌های زیر پوشش بورس تا پایان سال ادامه دارد و با توجه به رویکرد و تصمیمات اخیر دولت، این روند در سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: گزارش هشت ماهه شرکت‌های بورسی اکنون روی سایت کدال منتشر شده که طبق آنها، تمام شرکت‌ها وضعیت بسیار مناسبی دارند و حتی خیلی از شرکت‌ها، ۱۰۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل فروش داشته و سودآوری خوبی دارند و نسبت ‍P/E بازار بسیار کاهش یافته و عددها برای خرید بسیار جذاب هستند.

عاملی که باعث شد بازار بورس با کمبود خریدار مواجه شود

وی افزود: عاملی که باعث شد بازار با کمبود خریدار مواجه شود وجود ابهاماتی است که مطرح می‌شود؛ اما به سهامداران اطمینان می‌دهیم روند سودآوری شرکت‌ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت و با توجه به رویکرد و تصمیمات اخیر دولت، این روند سودآوری تا پایان سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

عشقی از عرضه اولیه‌های جذاب در آینده نزدیک خبر داد که در زمینه سهام شرکت‌های استارت‌آپی، دانش‌بنیان و فناوری محور انجام می‌شود و متذکر شد: در خصوص پالایشگاه‌ها و صنایع مختلف نیز عرضه‌های اولیه زیادی در صف داریم که متناسب با کشش بازار انجام خواهد شد؛ چراکه ما معتقدیم نباید فشار مضاعفی به بازار بیاوریم و به تناسب کشش بازار، عرضه‌های اولیه انجام خواهد شد. با رفع ابهامات موجود و جلب اطمینان سرمایه‌گذاران، بازار کشش بیشتری پیدا خواهد کرد.

اصلاح تسعیر نرخ ارز در آینده نزدیک

وی درخصوص انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها روی سایت کدال نیز گفت: کمیته مشترکی با بانک مرکزی در خصوص پیگیری مسائل بازار سرمایه داریم؛ چراکه بخش زیادی از این بازار، تحت تأثیر سیاست‌های بانک مرکزی است و یکی از تدابیر اندیشیده شده و یکی از مباحث اصلی این کمیته، شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌هاست.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: در موضوع تسعیر نرخ ارز دارایی‌های ارزی بانک‌ها، یکی از تصمیمات جدی سازمان بورس این بود که با توجه به مسائلی که این موضوع در دو سال گذشته ایجاد کرده، این نرخ اصلاح شود و با رایزنی‌های انجام شده به نقطه مشترکی رسیده‌ایم و فقط چند نکته کارشناسی وجود دارد که در آینده نزدیک حل خواهد شد تا نرخ تسعیر را اصلاح کنیم که این امر در نهایت به نفع شفافیت بانک‌ها و بازار سرمایه خواهد بود.

برچسب ها: نرخ تسعیر ارز
ارسال نظر
آخرین اخبار