۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸
تعداد بازدید: ۶۱۸۵۹۲
اتفاقی که در سال 1401 رقم خورد در تولید ماشین‌الات معدنی 100درصد رشد داشتیم به طوری که از 1700 دستگاه ماشین‌آلات به 3500 دستگاه رسیدیم که این یک اتفاق خیلی بزرگی بود
کد خبر: ۳۶۱۴۳

راهسازی و نوسازی بزرگ در حوزه معادن/ از تولید 50 دستگاه ماشین‌آلات به 300 دستگاه رسیدیم

استفاده از یک موتور و گیربکس برای تولید 20 مدل ماشین‌آلات معدنی و راهسازی/ حجم سفارشات باعث می‌شود تا ایده نوعی را راه‌اندازی کنیم

سید محمد موسوی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت در نمایشگاه رسانه‌های ایران ضمن بازدید از غرفه پایگاه خبری تحلیلی خطوط با خبرنگار ما هم به گفتگو پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

سوال: در حوزه ماشین آلات معدنی و کشاورزی چه مقدار رشد در سال جاری داشتیم؟

برنامه تولید 4500 دستگاه ماشین‌آلات در سال را حتما رقم خواهیم زد به طوری که ظرف 3 سال آینده شاهد نوسازی ماشین‌آلات معدنی فرسوده‌ای باشیم که در معدن داریم.

موسوی: ما شاهد یک دهه عدم تحرک بودیم. شرکت های بزرگ فعال حوزه ماشین آلات معدنی و راهسازی ما دچار رکود شده بودند همانند هپکو و نیاز به یک برنامه راهسازی و نوسازی بزرگ در حوزه معادن هم داشتیم. ما شاهد 15هزار ماشین آلات راهسازی و معدنی فرسوده بودیم.

اتفاقی که در سال 1401 رقم خورد در تولید ماشین‌الات معدنی 100درصد رشد داشتیم به طوری که از 1700 دستگاه ماشین‌آلات به 3500 دستگاه رسیدیم که این یک اتفاق خیلی بزرگی بود همچنین خروج هپکو از رکود هم یک فعالیت بسیار بزرگی بود که یک کار جمعی رخ داد، شرکتی که در 10 سال تولیدش 40 تا 50 دستگاه بود در سال 1401 به تولید 300 دستگاه رسید. در سال 1402 هم 30 درصد رشد در تولید ماشین‌آلات معدنی داشتیم. ما برنامه تولید 4500 دستگاه ماشین‌آلات در سال را حتما رقم خواهیم زد به طوری که ظرف 3 سال آینده شاهد نوسازی ماشین‌آلات معدنی فرسوده‌ای باشیم که در معدن داریم.

سوال: برنامه‌ای برای افزایش میزان داخلی سازی وزارت صمت در نظر دارید؟

در سال‌های آتی حتی در برخی از محصولات می‌توانیم از یک موتور و گریبکس برای تولید 20 مدل ماشین‌آلات معدنی و راهسازی استفاده کنیم در آن موقع حجم سفارشات باعث می‌شود که ایده نوعی را بتوانیم راه‌اندازی کنیم.

موسوی: ما اول به دنبال این هستیم که نیازهای داخلی را توسط شرکت های تولیدی داخلی تامین کنیم و سپس به سمت تکمیل وافزایش عمق ساخت داخل رویم. به جز موتور و گیربکس اکثر بخش‌های ماشین‌آلات راهسازی و معدنی قابل ساخت در داخل هستند. ما مزیت فولاد، آهن و انرژی را داریم ، ان‌شاالله در سال‌های آتی حتی در برخی از محصولات می‌توانیم از یک موتور و گیربکس برای تولید 20 مدل ماشین‌آلات معدنی و راهسازی استفاده کنیم در آن موقع حجم سفارشات باعث می‌شود که ایده نوعی را بتوانیم راه‌اندازی کنیم.

سوال: شنیده ها حاکی از خبر خوب در بخش ماشین آلات کشاورزی میباشد، لطفا آن را هم بفرمایید.

در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی و تولید تراکتور شاهد یک بورس بازی و کمبود تراکتور مواجه بودیم. خوشبختانه با هماهنگی‌هایی که با وزارت جهاد کشاورزی انجام شد، نیازمندان واقعی به تراکتور کشاورزانی هستند که ادوات می خواهند و یا زمین دارند که شناسایی‌ها و ثبت نام‌ها انجام شد. خوشبختانه یک تولید رشد بسیار خوبی در تراکتورسازی تبریز رخ داد که واقعا باید از تمامی فعالان آن شرکت تشکر کنم، تولید 22هزار تراکتور به 32هزار رسید و امسال برنامه جهش تولید و همزمان صادرات را هم داشتیم. بر طبق گزارشی که گرفتیم ادوات، تجهیزات و تراکتور کامل تا به امروز 22میلیون دلار صادرات داشتند که کشورهای هدف اکثرا همسایه بودند.

ارسال نظر
آخرین اخبار