۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
تعداد بازدید: ۳۷۲۵۶۸
یکی از صاحبنظران در حوزه جنگل و مرتع و آبخیزداری در مورد نحوه مدیریت رودهایی که از زاگرس سرچشمه می گیرند توصیه هایی برای قوه مقننه و قوه مجریه دارد.
کد خبر: ۳۶۴۶

منابع طبیعی و محیط زیست طبیعی با بخش آب از وزارت نیرو ادغام شوند

 

یک کارشناس جنگل و مرتع در مورد گزارشی که از شبکه های تلویزیونی درباره سرشاخه اصلی زاینده رود پخش شد در گفتگو با خبرنگار خطوط گفت:  بخشی از آن خبر درست است و بخشی دیگر ایراد دارد. بخش درست خبر مربوط به تغییر اقلیم و تغییر الگوی بارش از برف به باران است که در همه ارتفاعات زاگرس مخصوصا زاگرس مرکزی اتفاق افتاده است، اما بخش نادرست خبر مربوط به ارتباط دنا با زاینده رود است. در واقع زاینده رود از استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه گرفته است و ربطی به استان کهگیلویه و بویراحمد و کوه دنا ندارد.

زاینده رود به رودخانه فصلی تبدیل خواهد شد

وی پیش بینی کرد: دعوای اصفهانی ها مشکلات زاینده رود را موقتا حل می کند، اما تا چند سال آینده زاینده رود به رودخانه فصلی تبدیل خواهد شد حتی اگر یزدی ها از آن استفاده نکنند.

این کارشناس خبره اظهار کرد: به نظرم کنترل برداشت آب زیر زمینی لازم است، اما کافی نیست بلکه به علت تغییر الگوی بارش از برف به باران باید  با عملیات آبخیزداری واقعی در ارتفاعات کوهستان نفوذ باران را در خاک در همان ارتفاعات تسریع کنیم و شاخص عملکرد و موفقیت را  از میزان دبی و فراوانی چشمه‌ها جستجو کنیم.

آب زاینده‌رود ناشی از آب شدن برف و همچنین آبهای نفوذ پیدا کرده در اراضی کوهستان است . با بارندگی هیچگاه چشمه ها در تابستان فعال نمی شوند چون شیب موجود در اقلیم کوهستان همه را به سیلاب تبدیل می کند.

باید اقدامات تعدیل شیب و مهمتر از آن عملیات بیولوژیکی در کوهستان تقویت شود. به طور جدی از آبراهه داری در کوهستان که برای جلوگیری از پر شدن سدها از گل و لای، آبخیزداری کشور را تبدیل به خدمتکار وزارت نیرو در سد سازی ها کرده، جلوگیری کنیم .

این فرد مطلع گفت: اگر سازمان جنگل‌ها قدرت و ابهت گذشته چهل سال پیش را داشت امروز می توانست مشکل آبخیزداری را حل کند اما از روزی که جهاد وارد این سازمان شد به فکر درآمد و تامین بودجه افتادند و خود را یا آویزان سد سازی ها کردند و بر حوضچه های تبخیر افزودند و یا به آبخوان داری بی برنامه آبراهه داری گرایش پیدا کردند که نوش داروی بعد از مرگ سهراب است و باید از این سازمان پرسید که چرا باید اجازه دهیم سیلاب و خاک شسته شده از کوه به پایین سرازیر شود؟  

متاسفانه دربازدیدها سدهای رسوبگیر را به مسئولین را نشان می دهند و پر شدن پشت سد رسوبگیر را به عنوان یک ارزش معرفی می کنند تا موجب خوشخالی سد سازان وزارت نیرو شوند.

منابع طبیعی و محیط زیست طبیعی با بخش آب از وزارت نیرو ادغام شوند

وی تاکید کرد: اکنون که الگوی بارش در کوهستان از برف به باران تغییر کرده باید الگوی آبخیزداری هم تغییر کند. در مورد الگوی آبخیزداری باید بدانیم مشکلات کم آبی تابستانه در آینده نه تنها زاینده رود بلکه کارون و کرخه و دز و غیره را نیز در بر می گیرد. اصلاح و تغییر الگوی آبخیزداری احتیاج به عزم ملی دارد و باید جلوی طمع ورزی و فرصت طلبی های بودجه ای را گرفت. کسانی که بودجه می گیرند باید مسئولیت افزایش راندمان چشمه ها را بپذیرند در غیر اینصورت باید با آنها برخورد شود.

عوامل خشکی و کم آبی رودهایی که از زاگرس سرچشمه می گیرند

کاهش بارندگی، تغییر الگوی بارش از برف به باران و افزایش دما سه عاملی است که موجبات این مشکلات را فراهم آورده است و مردم و کشاورزان در بروز این مشکلات بی تقصیرند.البته کاهش پوشش گیاهی در ارتفاعات و مدیریت غلط مرتعداری را هم باید به عوامل گفته شده اضافه کرد.

وی در پایان این مصاحبه پیشنهادی هم برای قوه مقننه داشت: شاید یک روش این باشد که تشکیلات منابع طبیعی و محیط زیست طبیعی با بخش آب از وزارت نیرو ادغام شوند  که تصمیم گیری در این مورد مربوط به مجلس است.امیدواریم این مشاوره برای دست اندرکاران مفید باشد. 

برچسب ها: زاینده رود خشکی زاینده رود کارون مجلس شورای اسلامی دولت وزارت نیرو منابع طبیعی آبخیزداری
ارسال نظر
آخرین اخبار