۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶
تعداد بازدید: ۸۷۱۸۹۷
کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: صنعت هسته‌ای صنعتی است که در تمام صنایع کاربرد دارد. به همین دلیل نیاز است که در زمینه‌های تشخیصی استفاده از ابزار هسته‌ای صورت گیرد.
کد خبر: ۳۶۵۰۷

جایگاه صنعت فناوری در دنیا/ تا سال ۱۴۲۰ می‌توانیم ۲۰ هزار مگابایت برق هسته‌ای داشته باشیم

کشور‌های غربی می‌خواهند صنعت هسته‌ای ایران را از کار بیندازند/این صنعت متوقف شود اقتصاد کشور دچار مشکل خواهد شد!

بهروز کمالوندی، معاون امور بین‎‌المللی، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی این سازمان به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مطرح کرد:  امروز ۲۰ فروردین ۱۸ امین سالروز ملی فناوری هسته‌ای را جشن می‌گیریم.  به برکت خون شهدای هسته‌ای همچون شهید علی محمدی، شهید شهریاری، شهید احمدی روشن، شهید رضایی نژاد، شهید فخری‌زاده و شهید قشقایی و شهید صادقی که در دفاع از حرم به شهادت رسیدند، به برکت خون این افراد شاهد پیشرفت‌های زیادی در این صنعت بودیم.

بیشتر بخوانید: اولین تست موفق راکت فضایی را انجام دادیم/مکان‌یاب ملی نیاز داریم/ حاکمیت بیشتر سرمایه‌گذاری کند سرعت ما افزایش خواهد یافت

وجود نیروی انسانی و تجربیات بسیار خوب در تمامی حوزه‌ها

امروزه کشور هیچ نیازی به رادیو دارو خارج از کشور ندارد و انواع رادیو داروها را چه برای تشخیص و درمان چه برای انواع بیماری‌ها موجود است و در تمام این‌ موارد خودکفا هستیم و به کشورهای دیگر هم صادر می‌کنیم.

کمالوندی ادامه داد: صنعت هسته‌ای صنعتی است که در تمام صنایع کاربرد دارد. به همین دلیل نیاز است که در زمینه‌های تشخیصی استفاده از ابزار هسته‌ای صورت گیرد. صنعت فناوری در دنیا در جایگاه خوبی قرار دارد یعنی در تمام زمینه‌های مختلف پیشرفت داشته‌ایم و خوشبختانه در وضعیتی هستیم که در بسیاری از حوزه‌ها می‌توانیم بگوییم که جزو چند کشور شاخص دنیا هستیم. به خصوص در حوزه رادیو دارو یعنی امروزه کشور هیچ نیازی به رادیو دارو خارج از کشور ندارد و انواع رادیو داروها چه برای تشخیص و درمان چه برای انواع بیماری‌ها موجود است و در تمام این‌ موارد خودکفا هستیم و به کشورهای دیگر هم صادر می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: برای تعرفه‌ها فکری نکنیم از جریان عقب خواهیم ماند/دانش‌بنیان‌ترین اقتصاد کشور "اقتصاد دیجیتال"است

وی به انوع صنعت هسته‌ای اشاره و مطرح کرد: صنعت هسته‌ای دو نوع است: صنعت انرژی و صنعت غیرانرژی. در حوزه انرژی یک نیروگاه داریم، دو نیروگاه هم در حال ساخت است و یک برنامه ۲۰هزار مگابایت هم داریم که اگر منابع و سرمایه‌اش تامین شود تا سال ۱۴۲۰ می‌توانیم ۲۰ هزار مگابایت برق هسته‌ای داشته باشیم. ظرفیت‌های زیادی از نظر نیروی انسانی داریم که دیگر کشورها ندارند و سابقه خوب و تجربه خوبی داریم. ناگفته نماند که امسال پنجاهمین سال بنیانگذاری صنعت هسته‌ای را هم جشن خواهیم گرفت. یک صنعتی که ۵۰ سال سابقه دارد در صورتی که بسیاری از کشورهای اطراف ما در همین چند سال گذشته وارد این صنعت شدند این، بدین مفهوم است که نیروی انسانی و تجربیات بسیار خوبی در تمامی حوزه‌ها داریم.

جایگاه صنعت فناوری در دنیا/ تا سال ۱۴۲۰ می‌توانیم ۲۰ هزار مگابایت برق هسته‌ای داشته باشیم

ایجاد ۱۲ مرکز سامانه پرتویی در کشور

در حوزه انرژی یک نیروگاه داریم، دو نیروگاه هم در حال ساخت است و یک برنامه ۲۰هزار مگابایت هم داریم که اگر منابع و سرمایه‌اش تامین شود تا سال ۱۴۲۰ می‌توانیم ۲۰ هزار مگابایت برق هسته‌ای داشته باشیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: صنعت غیر انرژی به ۳ دسته مهم تقسیم می‌شود: انسان و پزشکی، کشاورزی و صنعت. در حوزه انسان و پزشکی رادیو دارو است که در حال تولید هستیم و وارد حوزه‌های پلاسما شده‌ایم، پلاسمای سرد برای درمان زخم‌های عمیق همانند زخم‌های دیابتی و بستر مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیشرفت خوبی هم در این زمینه داشته‌ایم. در حوزه کشاورزی سامانه پرتو دهی داریم این سامانه با پرتو دادن به انواع محصولات کشاورزی می‌تواند انبارمانی آن‌ها را زیاد کند یعنی محصولی که زود فاسد می‌شود، طول عمرش بیشتر خواهد شد. قرار ما بر این است که ۱۲ مرکز سامانه پرتویی در کشور داشته باشیم که باید در قطب‌های کشاورزی باشد و با کمک وزارت جهاد کشاورزی جانمایی شود که دو مورد از این‌ها مستقر است که به صورت صنعتی دارند کار می‌کنند و ده مورد دیگر هم سامانه‌هایش در حال ساخت است و به تدریج موقعی که از طرف وزارت جهاد کشاورزی اعلام شود آن‌ها را مستقر می‌کنیم. در حوزه صنعت هم تقریبا هیچ صنعتی نیست که به ما نیاز نداشته باشد

جایگاه صنعت فناوری در دنیا/ تا سال ۱۴۲۰ می‌توانیم ۲۰ هزار مگابایت برق هسته‌ای داشته باشیم

معاون امور بین‎‌المللی، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی گفت: علی رغم تمامی این پیشرفت‌ها متاسفانه تلاش کشورهای غربی این بوده که اینجور وانمود کنند که ایران از صنعت هسته‌ای دنبال اهداف دیگری است که اتهام زنی می‌کنند به دلیل اینکه می دانند این صنعت بسیار مهم و پیشرو است می خواهند آن را از کار بیاندازند، اگر این کار را انجام دهند خیالشان راحت می‌شود که در حوزه‌های دیگر هم پیشرفت کم خواهد بود ضمن اینکه هرچه قدر صنایع پیشرفت می‌کند نیازشان به ابزاری که تولید می‌شود توسط صنعت هسته‌ای بیشتر می‌شود. در کل اگر صنعت هسته‌ای متوقف شود کل اقتصاد صنعت کشور دچار مشکل خواهد شد.

برچسب ها: فناوری صنعت هسته ای فناوری هسته ای بهروز کمالوندی کشور‌های غربی صنعت هسته‌ای ایران اقتصاد کشور
ارسال نظر
آخرین اخبار