۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
تعداد بازدید: ۴۰۱۹۹۸
دکتر اُمی گفت: قبل از انقلاب هیچ فناوری فضایی در کشور انجام نداده بودیم به طور کلی از این صنعت محروم بودیم. کار تحقیقاتی در این راستا از سال ۱۳۶۵ آغاز شد و ما موفق شدیم در سال ۱۳۷۰ پس از ۵ سال کار پژوهشی و فناوری، اولین تست موفق راکت فضایی را انجام دادیم
کد خبر: ۳۵۹۳۸

رشد چشمگیر ایران در بخش‌های فناوری فضایی/ پرتاب زنجیره‌ای ماهواره‌ها یک نوآوری بسیار مهم و ارزشمند

فناوری فضایی

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز فناوری فضایی با دکتر فتح الله اُمی، استاد تمام و عضو هیات علمی گروه هوافضا دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سابق پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم به گفتگو پرداخت که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

انجام اولین تست موفق راکت فضایی

دکتر امی در ابتدا گفت: قبل از انقلاب هیچ فناوری فضایی در کشور انجام نداده بودیم به طور کلی از این صنعت محروم بودیم. کار تحقیقاتی در این راستا از سال ۱۳۶۵ آغاز شد و ما موفق شدیم در سال ۱۳۷۰ پس از ۵ سال کار پژوهشی و فناوری، اولین تست موفق راکت فضایی را انجام دادیم و به نوعی با همکاری دانشگاه‌ها این فناوری در ایران متولد شد تاکنون هم در این راستا گام‌های بلندی برداشته شده است.

در زمینه حامل‌های فضایی هم اولین حامل فضایی ما حدود ۲۴ تن توان داشت که در حال حاضر به ۱۴۴ تن تراس(توان) در حامل‌ فضایی سیمرغ رسیده‌ایم و به همین علت توانستیم به مدارهای بالا یعنی مدار ۴۵۰ کیلومتر تا ۱۱۰۰ کیلومتر هم برسیم.

بیشتر بخوانید: شرکت‌های دانش‌بنیان جدید با رویکرد بازارمحور حمایت مالی می‌شوند +فیلم

وی افزود: اگر ما فناوری فضایی را سه بخش کنیم بخش اول پایگاه‌های پرتاب، دوم حامل‌های فضایی و سوم بخش ماهواره‌هاست. در بخش پایگاه‌ها با ایجاد دو پایگاه دیگر این تکنولوژی از نوآوری تبدیل به صنعت شد. در زمینه حامل‌های فضایی هم اولین حامل فضایی ما حدود ۲۴ تن توان داشت که در حال حاضر به ۱۴۴ تن تراس(توان) در حامل‌ فضایی سیمرغ رسیده‌ایم و به همین علت توانستیم به مدارهای بالا یعنی مدار ۴۵۰ کیلومتر تا ۱۱۰۰ کیلومتر هم برسیم. در بخش ماهواره‌ها هم با توجه به طراحی انواع ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی، هم در صنعت و هم در مراکز آموزش عالی ماهواره‌های مختلف طراحی شد که این ماهواره‌ها اکنون تبدیل به صنعت شده‌اند یعنی ما توانایی ساخت ماهواره و پرتاب آن و ایستگاه‌های پرتاب را داریم. خوشبختانه در هر بخش فناوری فضایی رشد خوبی داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: موانع رشد صنعت تلکام/ آقایان وزارت ارتباطات منطقی کردن تعرفه‌ها در اسرع وقت انجام شود

محرومیت از صنعت فناوری فضایی در دوران قبل انقلاب اسلامی/ حاکمیت سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد سرعت ما افزایش پیدا خواهد کرد

لزوم وجود یک مکان‌یاب ملی

عضو هیات علمی گروه هوافضا دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: البته تمام این موارد مدیون متخصصین هستند. در حال حاضر در ۱۶ دانشگاه رسمی کشور رشته هوافضا داریم و بیش از ۶۰ درصد شرکت خصوصی که در این حوزه فعالیت و تلاش می‌کنند که خوشبختانه حدود ۲۰۰۰ فناوری را انجام داده‌اند. شاید ما در حال حاضر با راندمان ۱۰ در حال کار کردن هستیم، باید بتوانیم تلاش بیشتری کنیم البته این یک نیاز هم است به دلیل آنکه فناوری جزو زندگی مردم است. در خصوص سیستم‌های مکان‌یاب هنوز داریم از سیستم‌های مکان‌یاب خارج همانند جی پی اس استفاده می‌کنیم نیاز است که یک مکان‌یاب ملی داشته باشیم که این هم لازمه‌اش پرتاب ماهواره است.

در خصوص سیستم‌های مکان‌یاب هنوز داریم از سیستم‌های مکان‌یاب خارج همانند جی پی اس استفاده می‌کنیم نیاز است که یک مکان‌یاب ملی داشته باشیم که این هم لازمه‌اش پرتاب ماهواره است.

رئیس سابق پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم در پایان متذکر شد: یکی از موفقیت‌های کشور در این حوزه پرتاب زنجیره‌ای ماهواره‌ها بود که یک نوآوری بسیار مهم و ارزشمند است. به هر حال اگر حاکمیت سرمایه‌گذاری بیشتری در این راستا انجام دهد سرعت ما افزایش پیدا خواهد کرد.

برچسب ها: فناوری فضایی صنعت فناوری پرتاب ماهواره اولین سرمایه مکان یاب هوا فضا
ارسال نظر
آخرین اخبار