۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
تعداد بازدید: ۶۶۰۶۵
برای تحلیل و ارزیابی کیفی جایگاه فعلی معدن و صنایع معدنی کشور در اقتصاد کلان به خصوص ارتقاء سهم این صنعت در اقتصاد کلان کشور مثل سهم تولید ناخالص داخلی، اشتغال، ارزآوری و نهایتا رشد اقتصادی نیاز به بررسی این بخش از صنعت از منظر شاخص های مشترک و مهم اقتصادی باشد
کد خبر: ۵۵۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، شاخص‌ها مقادیری عددی هستند که برای توصیف وضعیت، کاربرد بسیاری دارند . شاخص‌های متعددی برای بیان وضعیت اقتصاد کلان کشور‌ها معرفی شده‌ است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به؛ سهولت کسب و کار، توسعه  انسانی، رقابت پذیری جهانی، عملکرد رقابت صنعتی، توانمند سازی تجاری، آزادی اقتصادی، نوآوری جهانی، کارآیی بازار کار، رفاه لگاتوم، بازار محصول و ...  اشاره کرد.

  این شاخص ها در واقع ادبیات مشترک بین رشته های مختلف اقتصادی و معیارهایی برای ارزیابی سطح کیفی صنوف و جوامع کاری فعال در هر کشور می باشند. هر یک از این شاخص ها متشکل از ارکان و بخش های اصلی و فرعی بوده که اختصاصا سهمی در نمایش کیفی آن شاخص و به تبع آن در اقتصاد کلان خواهند داشت. تحلیل این ارکان و اعداد مربوط به آنها تصویری از وضعیت کیفی آن حوزه اقتصادی به محققان و مدیران ارشد و تصمیم سازان کشورها ارائه می نماید تا با ورود به ریشه های این ارکان نسبت به تحلیل و بررسی و نهایتا برای ارتقاء سطح کیفی آن شاخص، برنامه ریزی و سیاست گذاری نمایند .

جایگاه معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کلان

به نظر می رسد برای تحلیل و ارزیابی کیفی جایگاه فعلی معدن و صنایع معدنی کشور در اقتصاد کلان به خصوص ارتقاء سهم این صنعت در اقتصاد کلان کشور مثل سهم تولید ناخالص داخلی، اشتغال، ارزآوری و نهایتا رشد اقتصادی  نیاز به بررسی این بخش از صنعت از منظر شاخص های مشترک و مهم اقتصادی باشد.

 در این راستا کارگروه تخصصی معدنی شهید خوشنویس با بهره گیری از پتانسیل نخبگان معدنی کشور ابتدا به آنالیز ( تعیین ارکان و اجزا تشکیل دهنده) شاخص های مهم اقتصادی پرداخت و بعد از آن این شاخص ها را در فضای معدنی کشور بومی سازی نمود و بعد از آن، اقدام به نظر سنجی در حوزه 10 شاخص کلان اقتصادی فوق نموده و  نتایج این نظر سنجی (که بر اساس امتیاز از 100 ) برای هر رکن و نهایتا هر شاخص در نظر گرفته شده است را منتشر نمود.

این نتایج که معدل کل امتیازات  آن عدد 35 (از 100 ) را نمایش می دهد  نشان می دهد اوضاع کیفی فضای کسب و کار در معدن و صنایع معدنی کشور بسیار اسفبار است . این کارگروه تحقیقاتی همچنان بر روی این نتایج کار می کند تا در آینده نزدیک راهکارهای عملی برای ایجاد تحول و ارتقاء این شاخص ها در فضای معدن کشور و نهایتا ارتقاء رتبه اقتصادی این حوزه را ارائه نماید.  امید است مطلع و ابزاری باشد برای تلاش ها و تحقیقات بعدی با هدف ارتقاء جایگاه معدنی کشور در اقتصاد ایران عزیز .

 

ارسال نظر
آخرین اخبار