۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
تعداد بازدید: ۸۵۰۳۴۲
یک فعال اقتصادی می‌گوید: پرداخت یارانه بنزین به همه مردم عدالت محوری نیست. مصرف گرایی و فقر مطلق نتیجه سیاست دولت سیزدهم در تخصیص سهمیه بنزین به همه مردم است.
کد خبر: ۵۶۶۷
نویسنده : مهرشاد نبی

پرداخت فقر مطلق با نام عدالت به مردم! /تصمیمات پوپولیستی یارانه‌ای برای قانع کردن افکار عمومی

 

محمدعلی صادقی، کارشناس حوزه نفت و انرژی درباره طرح تخصیص سهمیه بنزین به افراد درگفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و آمار‌های موجود واریز یارانه بنزین به حساب همه مردم علاوه بر اینکه هیچ کمکی به اقتصاد آن‌ها نمی‌کند بلکه شرایط اقتصادی مردم را ویران‌تر و سخت‌تر خواهد کرد.

صادقی افزود: این کار مانند پرداخت یارانه نقدی به مردم است که مشخص نیست از این ۸۳ میلیون جمعیت چرا ۷۰ میلیون یارانه بگیر هستند؟! یعنی همه مردم فقیر و محتاج هستند؟! قطعاً اینطور نیست، بلکه با توجه به سیاست اشتباه در پرداخت نقدینگی مسیر رانت و فساد برای عده‌ای هموارتر شد و از این آب گل آلود استفاده زیادی کرده اند.

به گفته صادقی؛ همه مردم در منابع ملی شریک دولت هستند و این موضوع هیچ گاه نباید فراموش شود، اما استفاده از این منابع برای عده‌ای که شاید هیچ گاه ذی نفع نبوده اند نباید اهرمی برای مصرف گرایی باشد.

بزرگترین خطری که اقتصاد کشور را تهدیدمی کند/وابسته کردن بیمارگونه افراد به مصرف

وی تصریح داشت: با این نوع سیاست ها، مصرف را به سمت و سویی سوق می‌دهند که همه افراد را بیمارگونه وابسته به مصرف انرژی و صرف هزینه یارانه انرژی کنند. این بزرگترین خطری است که می‌تواند اقتصاد کشور را تهدید جدی کند.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی یادآور شد: بهره برداری بخشی زیبنده اقتصاد کشوری مانند ایران نیست. کشوری که با ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های مختلف صنعتی- معدنی – کشاورزی می‌تواند حرف اول منطقه را بزند. این در حالی است که در هیچ کجای دنیا کشوری که بدهی و مشکلات اقتصادی دارد به مردم یارانه‌های آشکارو نقدی نمی‌دهد.

وی افزایش قیمت بنزین در این شرایط و پرداخت یارانه را باعث ضربه زدن به بخش انرژی کشور عنوان کرد و افزود: با این سیاست و اجرای چنین طرحی مصرف گرایی را به مردم تحمیل می‌کنند. اگر می‌خواهند صرفه جوئی در مصرف انرژی باشد باید در منابع تولید یا مصرف کارگزاری کنند.

وی تصریح داشت: بهینه سازی در مصرف سوخت اولین اقدام در راستای صرفه جویی در مصرف سوخت است، بحثی که مدت هاست به عنوان یک شعار بر سر برگ ادارات، روی دیوار و بیلبورد‌های خیابانی و حتی قبوض مختلف جانمایی شده است.

به گفته صادقی؛ به جای پرداخت یارانه بنزین به مردم باید به سمتی بروند که با ارتقای سیستم و ماشین آلات صنعتی و غیرصنعتی بهینه سازی مصرف را کلید بزنند. امروزماشین آلات مورد استفاده در بخش‌های مختلف در نسل یک و دو نگه داشته شده است. چطور می‌توانند با این نوع طرح‌ها (پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی بنزین) با نسل پنج و شش تکنولوژی مقابله یا رقابت کنند؟

این فعال اقتصادی گفت: مسلم است افرادی که صنعت، انرژی، اقتصاد و منافع ملی را نمی‌شناسند یک سری تصمیمات پوپولیستی می‌گیرند تا بتوانند افکار عمومی را به نوعی قانع کنند.

وی تأکید کرد: اگر سهمیه بندی بنزین به این سبک اتفاق بیفتد و یارانه را تحت این عنوان پوشش بدهند، به ضرس قاطع می گویم قیمت‌ها در کمترین زمان با افزایش دو- سه برابری و غیر قابل کنترل وضعیت بازار‌های مصرف را با بحران تاریخی مواجه می‌کند. در این صورت مسائل متعدد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و تبعات جبران ناپذیری درکشور ایجاد خواهدکرد که حاکمیت قادر به کنترل آن نخواهد بود.

خبرنگار: مهرشاد نبی

 

برچسب ها: یارانه نقدی یارانه معیشتی یارانه پنهان انرژی بنزین سهمیه بنزین قیمت بنزین
ارسال نظر
آخرین اخبار