۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
تعداد بازدید: ۱۸۷۱۴۱
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: هنوز هیچ اقدامی برای طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوار‌های فاقد خودرو از سوی دولت انجام نگرفته است. اما اجرای دقیق این طرح می‌تواند تا حد زیادی فاصله طبقاتی را بشکند.
کد خبر: ۹۲۲۵
نویسنده : مهرشاد نبی

سهمیه بنزین

دولت قرار است روند سهمیه‌بندی بنزین را تغییر دهد و سهمیه بنزین به جای خودرو به افراد تعلق بگیرد. بر این اساس به زودی افرادی که خودرو ندارند هم یارانه بنزین می‌گیرند.
طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوار‌های فاقد خودرو سرو صدا‌های زیادی را بر پا کرد. هرچند تا کنون هیچ اقدامی از سوی دولت در اجرای این طرح انجام نگرفته است، اما مردم همچنان چشم انتظار اجرای این طرح هستند.

در همین رابطه حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران درباره طرح سهمیه بنزین به خانوار‌های فاقد خودرو به پایگاه خبری تحلیلی خطوط، گفت: در این طرح قرار است به مردم بنزین ندهند بلکه یارانه بنزین را بدهند. هرچند ابهاماتی در نحوه پرداخت یارانه بنزین وجود دارد.

وی تصریح داشت: علی رغم موافقت با اجرای این طرح باید یکسری اصلاحات نیز در اجرای آن انجام شود و قبل از اجرا چکش کاری‌های لازم صورت بگیرد.

به گفته صالحی؛ نیمی از مردم ایران ازدریافت یارانه بنزین بی نصیب مانده اند. از این رو هم مجلس و هم دولت مصمم در پرداخت یاارنه بنزین به کل مردم هستند.

وی تصریح داشت: البته قبل از هر اقدامی باید منابع مالی تأمین چنین طرحی تعرف شود تا در همان ابتدای راه دولت با کسری منایع مواجه نشود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به احتمال گرانی قیمت بنزین در سال آینده گفت: ارزانی سوخت فساد و رانت را در این بخش از انرژی کشور به وجود آورده است. ارزانی بیش از حد و عدم تقسیم عادلانه سوبسید انرژی به ویژه بنزین بین مردم، قاچاق بنزین را در صدر قاچاق کالا در کشور قرار داده است.

به گفته صالحی؛ سال هاست به دلیل عدم رقابت سالم در اقتصاد، مردم اجازه هیچ مشارکتی در اقتصاد ندارند از این رو بدنبال دلال بازی و سفته بازی هستند و این موضوع وضعیت اقتصاد کشور را به شرایط فعلی تبدیل کرده است.

وی تصریح داشت: در اقتصادی که رقابت سالم وجود نداشته باشد مردم هم به جای مشارکت، به دنبال سفته بازی و دلالی می‌روند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تأکید داشت: پرداخت سوبسید بنزین به تمام افراد حتی آن‌هایی که فاقد خودرو هستند می‌تواند وضعیت معیشت مردم را تا حدی یکسان ساز یکند. البته با توجه به شکاف طبقاتی امکان یکسان سازی درآمد و استفاده از منابع ملی برای همه مردم وجود ندارد، اما این طرح تا حد زیادی از تبعیض جلوگیری می‌کند.

صالحی گفت: متأسفانه اکنون افرادی هستند که خودرو ندارد و از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند هزینه آن را به ناچار باید بپردازند. اما دارندگان خودروعلاوه بر اینکه یارانه بنزین را استفاده می‌کنند از سایر امتیاز‌های مرتبط با آن نیز بهره مند می‌شوند؛ این موضوع کاملاً غیر عادلانه است.

به گفته صالحی؛ در هر حال باید قبل از اجرای طرح، سازوکار‌ها جهت اجرای دقیق بررسی شود و به گونه‌ای باشد که به مردم بخصوص دهک‌های پایین جامعه فشار وارد نشود.

برچسب ها: سهمیه بنزین قیمت بنزین بنزین
ارسال نظر
آخرین اخبار