۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
تعداد بازدید: ۱۶۶۰۴۰
سخنگوی گمرک ایران گفت که این کشور در سال گذشته روزانه حدود ۵.۳ میلیون لیتر صادرات بنزین داشته است.
کد خبر: ۱۲۸۳۷

میانگین ارزش هرلیتر بنزین صادراتی ایران ۹۵۰۰ هزار تومان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبری تحلیلی خطوط، سید روح اله لطیفی افزود: ایران در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیارد و ۹۳۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۵۶۷ کیلو صادرات بنزین داشته است که ارزش آن به ۷۳۲ میلیون و ۶۶ هزار و ۶۳۸ دلار می‌رسد.

به گفته لطیفی، همچنین اگر ارزش صادرات بنزین مورد محاسبه قرار گیرد با توجه به مجموع صادرات بیش از ۱.۹ میلیارد دلاری و ارزش بالغ بر ۷۳۲ میلیون دلاری آن ارزش هر لیتر به حدود ۳۸ سنت بوده است.

در این شرایط با در نظر گرفتن متوسط نرخ ۲۵ هزار تومانی دلار در سال گذشته، برای متوسط ۳۸ سنت، تقریبا متوسط ارزش هر لیتر بنزین صادراتی ایران حدود ۹۵۰۰ تومان بوده است.

گفتنی است که طبق آخرین گزارش‌های وزارت نفت، مصرف روزانه بنزین در ایران به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده و بعد از افزایش قیمت این کالا در آبان ماه ۱۳۹۸، در حال حاضر هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ و آزاد با نرخ ۳۰۰۰ تومان عرضه می‌شود./ایسنا

برچسب ها: بنزین آزاد سهمیه بنزین آزادسازی بنزین قیمت بنزین بنزین
ارسال نظر
مرتضی
۱۰:۴۴ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
با طرح جدید سهمیه بندی و اصلاح تدریجی قیمت بنزین در بازار خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی هوا و مرگ و میر فراوان ناشی از آن و منجر میشود 3- اصلاح قیمت و بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر در این زمینه 4- عدالت بیشتر در بهره مندی از یارانه انرژی.
البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت باید سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی انجام گیرد - در زمینه دیگر حاملهای انرژی هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود تا افرادیکه در مصرف منابع ، برنامه ریزی و صرفه جویی انجام میدهند نتیجه مستقیم آنرا دریافت کنند، همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد.
برای اینکه سهمیه بندی جدید بنزین به افراد عادلانه تر باشد و حد اقل سهمیه هم رعایت گردد، پیشنهاد میشود: به خانواده های 2 نفره 60 لیتر- 3 نفره 75 و 4 نفره 90 و 5 نفر به بالا 105 لیتر پرداخت گردد.
آخرین اخبار