۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
تعداد بازدید: ۴۲۹۷۶۸
کارگردان تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه «تئاتر، یک قصه و دو بشکن و چهار دکور نیست»، گفت: اعتقادی به تئاتر تفننی، زرق و برق و تجاری ندارم، این نوع تئاترها برای مردم و فرهنگ نیست.
کد خبر: ۶۵۱۳

تئاتر دست عده‌ای سودجوی دلال افتاده/ دستگاه‌های ذیربط نباید مسئولیت را از روی دوش خودشان بردارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، قطب‌الدین صادقی درباره جایگاه و اهمیت تئاتر و صحنه نمایش گفت: من دنبال یک تئاتر حرفه‌ای، هنری و جدی هستم؛ تئاتری که به اندیشه و فضای فرهنگی ما چیزی اضافه کرده، فضای فکری را گسترش دهد و چیزی به فرهنگ دوران بیفزاید، نه این‌که یک چیز سطحی تفننی برای نوکیسه‌های پولدار باشد که در سالن تئاتر پُز بدهند که به تئاتر رفته‌اند و چهار بازیگر چهره تلویزیونی را دیده‌اند.

اعتقادی به تئاتر تفننی، زرق و برق و تجاری ندارم

صادقی افزود: اعتقادی به تئاتر تفننی، زرق و برق و تجاری ندارم. این نوع تئاترها برای مردم و فرهنگ نیست، بلکه برای سرگرم‌کردن عده‌ای پولدار است که خیلی تئاتر را نمی‌فهمند و فقط دوست دارند وقت‌کُشی کنند.

تئاتر باید احساس‌های ژرف در انسان به وجود آورد، اندیشه‌های بزرگ بیافریند و با زیباشناسی دقیقش بتواند با انسان ارتباط عاطفی نیرومند برقرار کند.

کارگردان پیشکسوت تئاتر درباره ماندگارترین تئاتری که تاکنون دیده، گفت: چند کار خارجی دیدم که به نظرم یکی از آنها مهابهاراتها است که ۶ صبح شروع و ۶ غروب تمام شد. در یک معدن گچ در منطقه آوینیون (در فرانسه) دیدم و شگفت‌زده شدم. برای این که بعد از ۱۲ ساعت نمایش، از چهار هزار تماشاگر کسی نمی‌خواست برود و بعد از تماشا، نشستیم به همدیگر نگاه کردیم و بعد از بازگشت به هتل تا دو روز دوست نداشتم اصلا تئاتری ببینم.

صادقی گفت: یعنی آنچه می‌گویند کاتارسیس؛ رحم، ترس، شفقت و عواطف ژرف را در این نمایش به بهترین شکل ممکن تجربه کردم و هدف تئاتر هم همین است. تئاتر باید به انسان یک ضربه و تلنگر روحی بزند و اعماق ناخودآگاه شما را لمس کند، احساس‌های ژرف به وجود آورد، اندیشه‌های بزرگ بیافریند و با زیباشناسی دقیقش بتواند با شما ارتباط عاطفی نیرومند برقرار کند.

وی گفت: تنها دراین صورت است که می شود گفت یک تئاتر خوب است، وگرنه تئاتر، یک قصه و دو بشکن زدن و چهار دکور و لباس های پر زرق و برق و رقص و آواز نیست.

تئاتر ما یک تفکر مرکزی می‌خواهد

صادقی در واکنش به حضور بلاگرها در عرصه تئاتر که سال گذشته اتفاق افتاد، اظهار داشت: هنر نیازمند مراقبت و پاسداری است، دستگاه‌های ذیربط نباید مسئولیت را از روی دوش خودشان بردارند و نباید این طور تلقی شود که تئاتر را رها کرده‌اند یا هیچ‌گونه نظارت و حمایتی ندارند.

وی تصریح کرد: امروز تئاتر دست عده‌ای سودجوی دلال افتاده که آثار سطحی، تفننی و بی‌ارزش تولید می‌کنند، از طرفی برخی از تماشاگران هم به تئاترها سطحی نگاه می‌کنند و زیاد جدی نیستند.

کارگردان تئاتر افزود: تئاتر، یک تفکر مرکزی و سامان‌دهی هنری و فرهنگی می‌خواهد و باید اهم فعالیت‌های وزارتخانه‌ای مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا باشد که بتواند آثاری را که تئاتر ملی است ارائه کند؛ تئاتری که موضوع، شخصیت، انسان‌ها، فضاسازی و زیباشناسی آن برآمده از ذوق ملی ما و تفکر ما و ادامه فرهنگ درخشان دیروز باشد البته با نوآوری‌ها و تکنیک‌های جدید که از نظر محتوایی هم بتواند گوشه‌ای از بحران‌ها و مسائل امروز را نشان دهد که بتواند با مردم به ارتباط برسد.

برچسب ها: تئاتر #دلالان دستگاه‌ها کارگردان تئاتر
ارسال نظر
آخرین اخبار