۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
تعداد بازدید: ۱۹۵۴۹۸
گفتگوی خطوط با یکی از هنرآموختگان حمید سمندریان در سال‌روز تولد استاد
اگر روز ۲۲ تیرماه سال ۹۱ سرطان کبد حمید سمندریان را از دنیا نگرفته بود، این استاد مسلم تئاتر امروز نود و یک ساله می‌شد. بزرگی از بزرگان و سرآمدان تئاتر، در حد و اندازه عباس جوانمرد، علی نصیریان، بهرام بیضایی، رکن‌الدین خسروی و آربی اوانسیان- که...
کد خبر: ۱۳۲۶۴




به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ کیومرث مرادی یکی از شاگردان حمید سمندریان است. بازیگر و کارگردان صاحب‌سبک تئاتر و تلویزیون که خودش هم در تئاتر امروز ایران یکی از چهره‌های متمایز به شمار می‌آید.

داستان یک بزرگ، یک استاد


کیومرث مرادی با اشاره به این که «تئاتر ایران هنرمند تحصیل‌کرده از خارج‌برگشته کم نداشت و ندارد»؛ می‌گوید «آن‌چه حمید سمندریان را تبدیل به یکی از قله‌های تئاتر ایران کرده، ریشه در چیزهای مختلفی دارد»!

به باور کیومرث مرادی؛ «استاد حمید سمندریان به سه دلیل آدم ویژه‌ای در نسل خودش بود. اول این که بعد از تحصیل در آلمان، در بازگشت به ایران دستاوردهای بسیار زیادی با خودش آورده بود که مهم‌ترینش معرفی معرفی مجموعه‌ای از درام‌نویسان آلمان، از قبیل ماکس فریش و فریدریش دورنمات به تئاتر ایران بود- که سمندریان ابتدا با ترجمه و سپس اجرای آثارشان آن‌ها را به مخاطبان و علاقمندان تئاتر معرفی کرد. دومین چیزی که آقای سمندریان را متمایز جلوه می‌دهد، تبحر و موفقیت غیر قابل کتمان او در حرفه خودش- کارگردانی- بود و می‌بینیم که در شماری از موفق‌ترین اجراهای تئاتری ایران از دهه چهل به این سو، از قبیل «کرگدن»، «ملاقات بانوی سالخورده» و ده‌ها اثر دیگر نام او را می‌بینیم. ویژگی مهم دیگر حمید سمندریان هم این بود که در جهانی که کشف کرده بود متوقف نشد. و هیچ‌وقت کهنه نشد. یعنی همراه با این که شاگردانش نسل به نسل تغییر می‌کنند و در گذر زمان پیش می‌روند، سمندریان هم دانش و نگرش و خلق‌اش را متناسب با گذر زمان به‌روز می‌کند و به عبارت بهتر همراه با گذر زمان او هم تغییر می‌کند». 
کیومرث مرادی می‌گوید که «نگاهی اگر به دو اجرای سمندریان از «دایره گچی قفقازی» بیندازیم که یکی در حوالی سال ۵۰ اجرا شده و دومی در سال ۷۷، این تغییر در گذر زمان را به خوبی متوجه می‌شویم. یا حتی اجراهای «بازی استریندبرگ» در سال‌های پیش از انقلاب و سال ۷۸، که کاملاًمتفاوتند و نشان می‌دهد سمندریان چه‌قدر پویا و به‌روز است».

یک استاد، یک معلم

کیومرث مرادی می‌گوید که دلیل دیگری که سمندریان را آدم بزرگی می‌کند، شاگردانش هستند که نسلی موفق را پایه می‌ریزند.
او می‌گوید: «عامل دیگر بزرگی استاد سمندریان این است که او گذشته از ارزش و اهمیت آثارش، از همان ابتدا معلم خوبی هم بود و چند نسل شاگرد تربیت کرد که از عزت‌الله انتظامی شروع و به بهرام افشاری ختم می‌شود. این یکی دیگر از رازهای بزرگی استاد سمندریان است».

برچسب ها: تئاتر
ارسال نظر
آخرین اخبار