۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
تعداد بازدید: ۶۱۱۸۶۲
مدیرکل دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر ثبت رکوردهای قابل تحسین در حوزه بین‌الملل در این وزارت‌خانه گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، بین‌المللی شدن ورزش زورخانه‌ای در دستور کار حوزه بین‌الملل قرار دارد.
کد خبر: ۶۵۵۸

بین‌المللی شدن ورزش زورخانه‌ای در دستور کار/ بازی‌های آسیایی مهم‌ترین رویداد ورزشی سال ۱۴۰۲ بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محمدحسن تقی‌زاده مدیرکل دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: سال گذشته سالی پرکار و پرفایده‌ای در حوزه بین‌الملل بود و دلیل اصلی این اتفاق، ارتباطاتی بود که در دو حوزه ورزش و جوانان بخش بین‌الملل داشتیم. در سال گذشته در برخی شاخص‌ها به رکوردهایی دست یافتیم که از سال ۹۵ تاکنون، این رکوردها، رکوردهای قابل تحسین بودند. رکوردهایی که در حوزه اعزام‌های بین‌المللی، امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با کشورهای مختلف و تاثیرگذاری در اجلاس‌های بین‌المللی به ثبت رسید و در برخی از این شاخص‌ها به رشد بالای ۴۰۰ درصدی دست پیدا کردیم. در سال گذشته ۱۰ تفاهم‌نامه با کشورهای مختلف در زمینه ورزش و جوانان با امضا رساندیم و در حال تبادل ۱۹ تفاهم‌نامه دیگر هم هستیم.

اجلاس مینپس مهم‌ترین اجلاس بین‌المللی سال ۱۴۰۲ برای ایران بود

وی افزود: یکی از اجلاس‌های بین‌المللی مهمی که از ابتدای سال ۱۴۰۲ در آن شرکت کردیم و تاثیرگذار بودیم، اجلاس مینپس بود که در آن، تمامی وزاری ورزش و جوانان کشورهای عضو یونسکو حضور داشتند. آورده این اجلاس برای ما، تاکید بر موضع محکم ایران بر سند پایانی اجلاس بود که چندی پیش نیز این سند برای کشورمان ارسال شد و اتفاقا نظرات ایران در این سند قید شده. چون برای نخستین بار برخی قصد داشتند در قالب یک سند بین‌المللی یک تحریف ایجاد کنند که با مقاومت ما مواجه شدند و سایر کشورها نیز از ما حمایت کردند و درنهایت توانستیم بخش موردنظرمان را در سند مذکور تغییر دهیم.

محتوای سند ۲۰۳۰ نقض حاکمیت کشورهاست

تقی‌زاده در تشریح تحریفی که در سند مذکور قصد تحمیل آن بر ایران را داشتند گفت: این تحریف در حوزه به رسمیت شناختن حق هم‌جنس‌گرایان در حوزه ورزش بود که قصد داشتند در یک سند بین‌المللی آن را انجام دهند که به لحاظ اخلاقی، دینی و انسانی مورد قبول ما نبود. مذاکرات فشرده‌ای در این خصوص داشتیم و جا دارد از همکاران‌مان در وزارت خارجه و وزارت ورزش تقدیر کنم که مذاکرات لازم و حمایت‌های مورد نیاز را انجام دادند. همه این تحریف‌ها ذیل سند ۲۰۳۰ تعریف می‌شود. خوشبختانه ما به صورت رسمی اعلام کردیم که این سند را قبول نداریم. محتوای اصلی این سند، نقض حاکمیت کشورهاست. اما ما در اجلاس مینپس توانستیم در راستای دفاع از منافع ملی کشورمان به‌خوبی ایفای نقش کنیم.

حضور فعال در کمیسیون‌های مشترک همکاری با کشورها

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اعزام هیات‌های عالی رتبه به مجامع بین‌المللی گفت: ۶ مورد اعزام به مجامع بین‌المللی، ۱۴ مورد ملاقات مسئولان عالی‌رتبه مسئولان ورزش و جوانان کشورمان با دیگر کشورها و ۱۱ مورد ملاقات با سفرای خارجی داشتیم. ضمن این‌که در تمامی کمیسیون‌های مشترک همکاری کشورهای مختلف چه در حوزه آمریکایی، آفریقایی، اروپایی و آسیایی حضور فعال داریم.

برگزاری نخستین جلسه کمیته کاری ایران و روسیه در سال ۱۴۰۳

وی افزود: سال گذشته برای نخستین بار کمیته کاری مشترک ایران و روسیه را تشکیل دادیم و طی آن همکاری‌های ورزشی دو کشور را بررسی کردیم. چندی پیش معاون وزیر ورزش روسیه در سفری که به ایران داشت با سه رئیس فدراسیون ایران از جمله روسای فدراسیون‌های کشتی، هندبال و فوتبال دیدار کرد که نتایج بسیار خوبی داشت. کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان نیز سفری به صربستان داشت که آورده بسیار خوبی در حوزه ورزش برای کشورمان داشت. با توجه به نزدیکی فرهنگی دو کشور ایران و صربستان، ارتباط نزدیکی بین دو کشور شکل گرفت و اعضای کمیته کاری دو کشور معرفی شدند و انشاا... ابتدای سال جدید نخستین جلسه کاری این کمیته برگزار خواهد شد و امیدواریم استفاده از ظرفیت مغفول‌مانده کشور صربستان و چند کشور هدف دیگر را فعال کنیم.

تقی‌زاده با اشاره به سفر هیات تاجیکستان به ایران ادامه داد: سال گذشته هیاتی از تاجیکستان به ریاست رئیس کمیته کار با جوانان و ورزش این کشور به ایران داشتند. تاجیکستان وزارت ورزش و جوانان ندارد و رئیس کمیته کار با جوانان و ورزش این کشور در واقع همان وزیر ورزش است. ایشان به همراه ۱۰ نفر از مدیران استانی تاجیکستان در قالب برنامه هفته‌های دوستی ایران و تاجیکستان به ایران آمدند و از ظرفیت‌های ما در حوزه جوانان اظهار تعجب کردند تا جایی که از ایران دعوت کردند که هیاتی از جوانان ایران برای آموزش و تبادل تجربه به تاجیکستان سفر کنند.

بازی‌های آسیایی مهم‌ترین رویداد ورزشی سال ۱۴۰۲ برای ایران بود

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوان با اشاره به برگزاری بازی‌های آسیایی هانگژو در مهرماه سال گذشته به میزبانی چین گفت: مهم‌ترین رویداد ورزشی سال گذشته برای ایران بازی‌های آسیایی هانگژو بود که طی آن کیومرث هاشمی ملاقات‌های بسیار مهمی با مسئولان ورزش کشورهای حاضر از جمله وزیر ورزش کشور چین برگزار کرد. این دیدار نقطه عطفی در اتفاقات ورزشی سال گذشته ایران بود که طی آن درخصوص مسائل مختلف از جمله توسعه همکاری‌های ورزشی دو کشور صحبت شد و از آن زمان تاکنون به‌شدت به‌دنبال افزایش زمینه‌های همکاری دو کشور هستیم.

فعالیت‌های گسترده‌ای در بریکس و شانگهای داریم

وی با اشاره به عضویت ایران در دو سازمان بین‌المللی بریکس و شانگهای اظهار داشت: امسال فعالیت‌های گسترده‌ای در بریکس و شانگهای داشتیم. کیومرث هاشمی وزیر ورزش به سازمان شانگهای پیشنهاد راه‌اندازی لیگ شانگهای در حوزه فوتسال را داد. برنامه اولیه برای ارائه به سازمان شانگهای هم ارائه شده است. ما به تازگی به عضویت سازمان بریکس درآمده‌ایم و حضور فعالانه‌ای در حوزه‌های ورزشی و جوانان این سازمان داریم و امیدواریم در سال جدید این حضور پررنگ‌تر شود. امسال رئیس دوره‌ای بریکس روسیه است و رویدادهای بسیار خوبی در حوزه ورزش و جوانان تعریف کرده و یک رویداد ورزشی نیز خردادماه برگزار خواهد شد.

درخواست مهم سریلانکا از ایران در حوزه ورزش

تقی‌زاده افزود: امسال توافق همکاری ۲۰۲۴-۲۰۲۵ را با سازمان یونیسف به امضا رساندیم و در راستای پیشبرد اهداف ملی خود در حوزه‌های مختلف ورزش و جوانان برنامه‌هایی را به این سازمان ارائه کرده‌ایم و یونیسف در پیشبرد برنامه‌های ورزش و جوانان ما نقش کمک‌کننده دارد. در راستای توسعه دیپلماسی در حوزه جوانان نیز سال گذشته هیاتی از معاونت جوانان ایران به کشور عربستان سفر کرد. علاوه بر آن میزبان وزیر ورزش سریلانکا در ایران بودیم که این میزبانی نتایج بسیار خوبی داشت و وزیر ورزش این کشور از ایران خواست با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشورمان، رشته تربیت بدنی را در سریلانکا راه‌اندازی کرده و همکاری‌های ورزشی‌مان را با این کشور توسعه دهیم.

بین‌المللی شدن ورزش زورخانه‌ای در دستور کار حوزه بین‌الملل

وی گفت: طی دیدار جامعه ورزش با مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۲، رهبر معظم انقلاب بر بین‌المللی شدن ورزش زورخانه تاکید داشتند. حرف حضرت آقا حکم حکومتی برای ما بود و برای بین‌المللی کردن این ورزش اقدامات خوبی انجام دادیم. یکی از کارهای انجام شده، ارسال نامه به تمامی نمایندگی‌ها (سفارت‌خانه‌های) ایران در سراسر دنیا و اعلام آمادگی برای ترویج و توسعه ورزش زورخانه‌ای در کشورهای مختلف بود. این درخواست مورد استقبال و توجه قرار گرفته و از سوی نمایندگی‌ها درخواست تجهیز شده و حتی روسیه از ایران خواست تا زورخانه‌ای در مسکو تاسیس شود. ضمن این‌که در حال احیای زورخانه‌های موجود در برخی کشورها از جمله تاجیکستان هستیم. با همت وزارت امور خارجه برای تسهیل صدور روادید ورزشکاران با سفارت‌خانه‌های مختلف رایزنی‌های لازم را انجام دادیم.

جام ملت‌های قطر رویداد مهم حوزه فوتبال در سال گذشته بود

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان با اشاره به حضور تیم ملی فوتبال در جام ملت‌های آسیا عنوان کرد: جام ملت‌های آسیا در قطر یکی دیگر از رویداهای مهم سال گذشته بود که برای اعزام تیم ملی کشورمان به قطر هماهنگی‌های لازم صورت گرفت. تسهیل در سفر ورزشکاران و تماشاگران ایرانی، همکاری با سفارت برای ساماندهی سکوها نیز جزو مواردی بود که با همکاری معاونت فرهنگی وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و وزارت امورخارجه انجام شد./ ایرنا

برچسب ها: ورزش زورخانه‌ای ورزش بازی های آسیایی
ارسال نظر
آخرین اخبار