۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
تعداد بازدید: ۹۲۳۸۱
سازمان جهانی گردشگری امسال را به نام سرمایه‌گذاری سبز در نظام گردشگری انتخاب کرد اما چرا این نام انتخاب شد و چه مفهومی در پی داشت.
کد خبر: ۹۷۹۳

فلسفه نامگذاری سرمایه‌گذاری سبز در نظام گردشگری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ارشک مسائلی عضو هیئت علمی گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در یادداشتی به این موضوع در حوزه سرمایه گذاری سبز در نظام گردشگری پرداخته و نوشته است؛ هر سال متناسب با نیاز روز و استراتژی‌های بین‌المللی، سازمان گردشگری جهانی، شعاری را به عنوان شعار روز گردشگری منتشر می‌کند؛ مثلاً از سال ۲۰۱۵ تاکنون شعارها به شکل زیر مرتب شده‌اند:

فلسفه نامگذاری سرمایه‌گذاری سبز در نظام گردشگری

در سال ۲۰۱۵، قریب به یک میلیارد گردشگر بین‌المللی در صنعت گردشگری وجود داشت؛ پیش‌بینی‌های صاحب‌نظران و سازمان‌های بین‌المللی نیز بر این باور بود که تا سال ۲۰۲۴ میزان گردشگران بین‌المللی به ۱.۵ میلیارد نفر خواهد رسید اما نتایج آمارهای گردشگری نشان داد که ۵ سال زودتر یعنی در سال ۲۰۱۹، گردشگری بین‌المللی این رقم را لمس کرد. در سال ۲۰۱۹ به ترتیب کشورهای فرانسه، اسپانیا، آمریکا، چین، ایتالیا، ترکیه، مکزیک، تایلند، آلمان و بریتانیا با رقم تقریبی ۶۰۰ میلیون گردشگر در رتبه‌های اول تا دهم قرار گرفتند که حدود ۴۰ درصد گردران آن سال را به خود اختصاص داده بودند.

این مقدار قریب به ۳.۷ درصد رشد را نسبت به سال ۲۰۱۸ (سال قبل) نشان می‌دهد. سرعت رشد گردشگری طی این ۵ سال و توسعه گردشگری انبوه در سطح جهان که با خود می‌تواند رشد مصرف، تولید پسماند و زباله و مصرف انرژی در ابعاد مختلف و تولید گازهای گلخانه‌ای را به دنبال داشته است؛ برآوردها حاکی از آن است که قریب به ۱۰ درصد تولید گازهای گلخانه‌ای در دنیا از طریق صنعت گردشگری و صنایع مربوطه ایجاد می‌شود.

نمودار ذیل میزان تطابق ورود گردشگر طی ژانویه تا جولای ۲۰۲۳ را در مقایسه با دوران مشابه در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که بیانگر آن است که در قاره آسیا کاملاً بازیابی گردشگر ورودی انجام گرفته است؛ به ترتیب در قاره‌های آفریقا، اروپا، آمریکا نیز به ترتیب ۹۲، ۹۱ و ۸۷ درصد بازیابی صورت گرفته است و تنها در منطقه آسیاپسیفیک ۶۱ درصد سال ۲۰۱۹ بازیابی صورت گرفته است؛ به طور کلی قریب به ۸۴ درصد بازیابی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ (قبل کرونا) انجام پذیرفته است.

فلسفه نامگذاری سرمایه‌گذاری سبز در نظام گردشگری

در سال ۲۰۲۰ متناسب با همه‌گیری کرونا و ناشناخته بودن وضعیت پساکرونا باعث شد سرمایه‌گذاری خارجی در سطح بین‌الملل به یک چهارم سال ۲۰۱۹ برسد.

رشد گردشگری انبوه در سال‌های ۲۰۱۵- ۲۰۱۹، توقف و کند شدن سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۰، در کنار رشد دوباره گردشگری در سال ۲۰۲۳، لزوم تفکری نو جهت تنظیم ساختار برای گردشگری انبوه با حفظ منافع و کاهش مضرات را ضروری ساخت؛ بر این اساس سازمان گردشگری جهانی سال ۲۰۲۳ را به عنوان گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز انتخاب کرد تا بتواند از ابتدای حلقه (ساخت تأسیسات اقامتی، پذیرایی و …) با سرمایه‌گذاری سبز امکان استفاده بیشتر از منابع متناسب با رشد گردشگری انبوه و کاهش زیان به سیاره کره زمین، همراه با خوشبختی و رفاه گردشگران و جامعه محلی را میسر کند./ مهر

برچسب ها: سرمایه گذاری گردشگری
ارسال نظر
آخرین اخبار