۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
تعداد بازدید: ۳۸۷۴۷
«خطوط» از وضعیت تأمین دارو در کشور گزارش می‌دهد؛
رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید کمبود داروی برند خارجی که مشابه داخلی دارد یا توقف تولید یک داروی داخلی که چندین شرکت تولید کننده دیگر دارند، کمبود دارویی اطلاق نمی‌شود.
کد خبر: ۹۹۰۳

دارو «کیمیا» شد!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در حالی که به  گفته شهروندان و برخی از متصدیان دارو در کشور، برند خارجی برخی داروها از جمله داروی بیماران تالاسمی، صرع و تشنج با کمبود در کشور مواجه شده است، رئیس سازمان غذا و دارو با رد ادعاها می‌گوید کمبود داروی برند خارجی که مشابه داخلی دارد یا توقف تولید یک داروی داخلی که چندین شرکت تولید کننده دیگر دارند، کمبود دارویی اطلاق نمی‌شود.

چرا تجویز دارویی که موجود نیست؟

فرد سالخورده‌ای که مراجعه‌کننده به یکی از داروخانه های تهران است به «خطوط» می‌گوید:«همین را ‏بگویم که کمرمان زیربار دارو شکسته. متأسفانه با توجه به تحریم‌ها در داروخانه‌ها، برخی داروها با ‏برندهای خارجی موجود نیست. اما برخی پزشک‌ها بازهم اصرار به تجویز داروهایی با برندهای ‏ناموجود در بازار را دارند! هرچه به پزشک اصرار کردم که برند دیگری را به من معرفی کند، ‏نپذیرفت.»  ‏

رئیس سازمان غذا و دارو در پایان اظهار امیدواری کرده است که با تخصیص منابع ارزی سازمان غدا و دارو دیگر بتواند این کمبودها را تا پایان سال مدیریت کند.

کمبود دارو؛ داستانی ادامه‌دار

اگر چه داستان کمبود دارو مدت‌هاست در کشور وجود داشته اما این روزها این کمبودها بیشتر به چشم می‌آید. مساله کمبود دارو از زمانی پررنگ تر شده که بحث حذف ارز از روی دارو مطرح شده است. در این بخش نظرات موافق و مخالف متعددی وجود دارد. برخی از کارشناسان بر این باورندکه همین ارز ٤٢٠٠ تومانی سبب شده است که با کمبود دارو روبرو شویم و باید یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به بیماران پرداخت شود. اما در سوی دیگر دیدگاه دیگری نیز مطرح است و طرفداران این دیدگاه همچنان اصرار به تخصیص ارز به دارو دارند زیرا بر این باورند که برداشت ارز از روی دارو مساوی با گران شدن آن است و نمی‌توان روی بیمه‌ها نیز زیاد حساب کرد؛ زیرا همین بیمه‌ها سال‌هاست که در تامین بودجه‌های خود دچار مشکل هستند و واگذار کردن یارانه دارو به بیمه‌ها نمی‌تواند مشکل را از دوش مردم بردارد. 

۲ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات

بنا به گفته بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو مجلس سال گذشته ۲ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات کنار گذاشته بود که در ۵ ماه نخست امسال مصرف شد و برای نیمه دوم سال هیچ ارزی سازمان غذا و دارو نداشته است. وی با عنوان این موضوع که مواد اولیه دارو و نهاده‌ها کالاهای مهم و استراتژیکی هستند که تأمین و تولید آنها ۲ تا ۴ ماه طول می‌کشد، اضافه کرد:« با دستور رئیس جمهوری توانستیم ۷۰۰ میلیون دلار ارز بگیریم که از ماه قبل تخصیص آن آغاز شد و برای داورهای خاص و اولویت دار برنامه ریزی کردیم.»

رئیس سازمان غذا و دارو در پایان اظهار امیدواری کرده است که با تخصیص منابع ارزی سازمان غدا و دارو دیگر بتواند این کمبودها را تا پایان سال مدیریت کند. شهروندان می‌توانند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند و برای تامین دارو راهنمایی دریافت کنند همچنین برای دارو‌های شیمی درمانی می‌توانند به بیمارستان امید و میلاد و داروخانه سید‌الشهدا مراجعه کنند.

برچسب ها: سازمان غذا و دارو بهرام دارایی کمبود دارو
ارسال نظر
آخرین اخبار