۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
تعداد بازدید: ۲۷۹۶۱۳
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره خارج کردن سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا گفت: ترجیح می‌دهیم با توافق و مذاکره مشکل‌مان را حل کنیم، اما اگر آن‌ها لجاجت کنند و بازی را به هم زنند، گزینه‌های دیگری داریم. امیدوارم غربی‌ها حسن نیت و جدیت داشته باشند و مسائل‌مان را با مذاکره و توافق حل کنیم، در غیر اینصورت ما گزینه‌های دیگری هم داریم.»
کد خبر: ۱۱۷۴۳

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به صحبت‌های اخیر وزیر خارجه کشورمان مبنی بر اینکه مقامات ارشد سپاه یادآوری کرده‌اند که تیم مذاکره کننده در راستای منافع ملی هرچه لازم است را انجام دهند و موضوع سپاه را در اولویت خود قرار ندهند، گفت: «سپاه پاسداران یک ماموریت و رسالتی دارد که حفاظت از دستاورد‌های انقلاب، چه در حوزه سخت افزار و چه در حوزه نرم افزار است. همچنین تقویت بنیه دفاعی کشور و کمک به محور مقاومت از جمله وظایف سپاه است که می‌توانم بگویم یکی از نیرو‌های مقتدر و مخلص و مردمی در جهان است. سپاه پاسداران از مردم و برای دفاع از مطالبات مردم و منافع ملی است و همواره از پشتیبانی مردم ایران برخوردار است.»

موضع سپاه خطاب به آقای امیرعبداللهیان درست و منطقی است


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: «دستگاه دیپلماسی خارجی هم وظیفه و رسالت خاص خود را دارد. الحمدلله وزارت خارجه ما تجربه بسیار خوبی دارد و آقای امیرعبداللهیان از دیپلمات‌های کارکشته کشور است. به نظر من تا به امروز مذاکرات را به خوبی پیش برده‌ایم. طبیعتا نهاد‌های دیگر سعی می‌کنند به دستگاه دیپلماسی خارجی کمک کنند. در کشور ما اگر بین نهاد‌ها نیاز به هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد، بر اساس قانون اساسی این هماهنگی‌ها بین قوا و نهاد‌ها تنظیم می‌شود. به باور من موضع سپاه در این زمینه و خطابی که به آقای امیرعبداللهیان داشته‌اند، یک موضع درست و منطقی است و ایشان هم قدر این مواضع را می‌دانند. در این دوره ایجاد یک ارتباط متوازن با همه کشور‌های دنیا و به ویژه آسیا محوری و همسایه محوری در راس استراتژی خارجی ما قرار دارد و تا به حال هم در طراحی این ارتباط متوازن ببین همه کشور‌های دنیا موفق بوده‌ایم.»


تیم مذاکره‌کننده تا به امروز بسیار خوب پیش رفته‌اند

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «در بحث مذاکرات هم، تیم مذاکره‌کننده تا به امروز بسیار خوب پیش رفته‌اند و تنها چند مورد باقیمانده که ما حساسیت داریم و علاقه مندیم که تکلیفش مشخص شود. اعتقاد داریم که اگر غربی‌ها حسن نیت و جدیت داشته باشند، می‌توانیم به یک توافق خوبی که منافع دو طرف را تامین می‌کند، دست یابیم. البته بنده توافق را دور از دسترس نمی‌دانم.»

ایران در این دوره از مذاکرات با دست پر حاضر شده است

عباس‌زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه امریکا در ازای خارج کردن سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی چه شرطی برای ایران گذاشته است، گفت: «به نظر من جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مذاکرات با دست پر حاضر شده است، یعنی بعد از اجرای قانون مصوب مجلس، بخشی از دستاورد‌های از دست رفته در طول اجرای یک طرفه برجام را مجددا بازتولید کردیم؛ در تعداد سانتریفیوژها، غنی‌سازی و ذخیره مواد، ما دستاورد‌های خوبی داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌کردیم که غربی‌ها برای مذاکره پیش قدم شوند. علاقه مندیم و ترجیح می‌دهیم مشکلات‌مان را با مذاکره حل کنیم.»

آمریکایی‌ها خلف وعده کردند! / سپاه، مسائل بانکی، نفتی، تجارت خارجی، آیسا، کاتسا و… در برجام پیش‌بینی شده است

نماینده مردم مشگین‌شهر افزود: «وظیفه آمریکایی‌ها این بود که بر اساس برجام، تحریم‌ها را بردارند، اما خلف وعده کردند؛ بنابراین نیاز است که اعتماد از دست رفته را ترمیم کنند و اگر این امر صورت گیرد، ما مشکلی نخواهیم داشت و اکنون توپ در میدان حریف است. به باور من اگر آن‌ها به تعهدات خود عمل کنند و در توافقی که مجددا انجام می‌شود، ضمانت لازم را به ما دهند، به توافق می‌رسیم. بحث سپاه یکی از مطالبات بحق ماست. اشخاص، سپاه، مسائل بانکی، نفتی، تجارت خارجی، آیسا، کاتسا و… در برجام پیش‌بینی شده است.»

عباس‌زاده تاکید کرد: «طبیعتا ما روی تک تک مطالبات‌مان که حق مردم ایران است، تا آخرین لحظات پافشاری خواهیم کرد. خارج کردن سپاه از این لیست هم یکی از مطالبات ماست. ترجیح می‌دهیم با توافق و مذاکره مشکل‌مان را حل کنیم، اما اگر آن‌ها لجاجت کنند و بازی را به هم زنند، گزینه‌های دیگری داریم. امیدوارم غربی‌ها حسن نیت و جدیت داشته باشند و مسائل‌مان را با مذاکره و توافق حل کنیم در غیر اینصورت ما گزینه‌های دیگری هم داریم.»

وی درباره انتقاداتی که نسبت به برخی از صحبت‌های امیرعبداللهیان از سوی نیرو‌های انقلابی و جریان‌های حامی دولت وجود دارد، گفت: «به برکت انقلاب اسلامی کشور ما یک کشور آزاد است. همه می‌توانند حرف خودشان را بزنند، حق دارند نقد و صحبت کنند. ما به عنوان نمایندگان قانونی مردم در مجلس تمامی روند مذاکرات را دائما رصد می‌کنیم. جمع‌بندی ما این است که کار تا کنون خوب پیش رفته است. ممکن است از نظر یک جریان، یک حزب یا یک فعال سیاسی، نقد‌هایی بر روند مذاکرات وارد باشد. نقد هم یک مبانی نظری لازمی را دارد و فرایندی برای اصلاح است. اگر نقد منطقی باشد، دستگاه دیپلماسی خارجی ما و مجلس، از آن‌ها برای اصلاح امور استقبال می‌کند.» جمع‌بندی کمیسیون امنیت ملی مجلس از روند مذاکرات/ ایران در این دوره از مذاکرات با دست پر حاضر شده است!/بهارستان آنلاین.

 

برچسب ها: کمیسیون مشترک برجام مجلس مذاکره مستقیم مذاکره برای لغو تحریم‌ها مذاکره مذاکرات مذاکرات هسته‌ای مذاکرات وین ایران اروپا اتحادیه اروپا آمریکا تحریم‌های آمریکا تحریم‌های آمریکا علیه ایران دولت های غربی امنیت کمیسیون امنیت ملی کمیسیون امنیت ملی مجلس
ارسال نظر
آخرین اخبار