۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
تعداد بازدید: ۴۷۷۶۸
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگاران آخرین وضعیت مذاکرات ایران و ۱+۴ را تشریح کرد و گفت:مطالبات ما تا کنون ارائه شده و بخش زیادی از تحریم‌ها رفع خواهد شد، اما هنوز بخشی دیگر از آن‌ها که باقی خواهد ماند طرف مقابل مقاومت کرده در دوره ترامپ دو دسته تحریم موضوعی اضافه شد درحوزه فلزات و در حوزه همکاری‌های مالی بانکی که همه باید رفع شود.
کد خبر: ۱۰۴۱۲

متن توافق آماده شد/ و بخش زیادی از تحریم‌ها رفع خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، ابوالفضل عمویی با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت: متن اولیه آماده شده و به توافق نزدیک است، اما هنوز چند مساله باقی مانده و تا خطوط قرمز ما رعایت نشود نباید انتظار داشت که توافق شود و چند موضوع در این بخش هنوز لاینحل مانده، نظرات ایران تامین نشده و بنای جمهوری اسلامی این است که خطوط قرمز خودش رو حفظ کند .

وی افزود:هنوز طرف مقابل برای برداشتن بخشی از از تحریم‌هایی که در دوره ترامپ گذاشته شده مقاومت می‌کنند برای ما مهم‌ترین نکته این است که هر اقدامی که ذیل کمپین فشار حداکثری صورت گرفته و بنای آن تحت فشار قرار دادن ایران بوده و خودشان اعتراف کردند که این کمپین شکست خورده، متوقف شود.

نماینده مردم تهران خاطر نشان کرد: این خواسته به مذاکره‌کننده ابلاغ شده و در قانون اقدام راهبردی نیز به آن تاکید شده است موضوع دیگر بحث تضمین است؛ یکی از تجربیات ما در دوره برجام این بود که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی‌کند و از این جهت یک خواسته منطقی این است که ما از طرف مقابل تضمین اجرایی بخواهیم.

وی با بیان اینکه در گفتگو‌ها هم طرف‌های حاضر، اعم از اروپایی‌ها و اعضای ۱+۴ در اصل منطقی بودن خواسته ایران برای گرفتن تضمین معترف هستند، گفت:وقتی وارد مکانیزم اجرا می‌شوند تاکید دارند طرف آمریکایی طرفی است که باید تضمین بدهد و در اجرای این تصمیم‌ها مقاومت می‌کنند.

 

 

تضمین سیاسی، حقوقی، اقتصادی و هم تضمین فنی داده شده/به غیر از ۷۴۵ تحریم برجام ۸۰۰ تحریم جدید علیه ایران اعمال کردند

 



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: ما برای این خواسته راهکار‌های مختلفی داریم، هم پیشنهاد تضمین سیاسی را مطرح کردیم و هم پیشنهاد تضمین حقوقی را ارائه کردیم و در عین حال هم تضمین اقتصادی داریم و هم تضمین در حوزه مباحث فنی و همه این پیشنهادات به طرف مقابل داده شده و از طریق کانال‌هایی که وجود دارد به طرف آمریکایی نیز ابلاغ شده، ولی آن‌ها هنوز ابتکار عملی برای پذیرش این پیشنهاد را ندارند.

وی تاکید کرد: بازگشت آمریکا به توافق بدون گرفتن تضمین در واقع وارد شدن به یک فضای ناپایدار و به صورت کاملاً موقت است همچنین برای راستی آزمایی سازوکار‌هایی پیشنهاد شده، فکر می‌کنم آن مسیر شفاف‌تر است، موضوع دیگری که برای ما مهم است این است که روند تجارت خارجی ایران عادی شود و مانند هر کشور دیگری در دنیا بتواینم تبادل کالا و نفت داشته باشیم تا نیاز‌های داخلی کشور را تامین کند و هر چیزی که این روند را مختل کند مانع انجام توافق است.

عمویی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: موضوعات دیگری که که ممکن این توافق را به چالش بکشد، ادعای سیاسی در مورد همکاری ما با آژانس است و باید راهکاری برای آن پیدا شود ما پاسخ‌هایی را برای این ادعا‌ها داشتیم، اما چون فشار سیاسی وجود دارد به شکل پیوسته سوال روی سوال طرح می‌شود.

وی افزود: مطالبات ما تا کنون ارائه شده و بخش زیادی از تحریم‌ها رفع خواهد شد، اما هنوز بخشی دیگر از آن‌ها که باقی خواهد ماند طرف مقابل مقاومت کرده در دوره ترامپ دو دسته تحریم موضوعی اضافه شد درحوزه فلزات و در حوزه همکاری‌های مالی بانکی که همه باید رفع شود.

وی تصریح کرد: به غیر از ۷۴۵ تحریم داخل برجام حدود ۸۰۰ مورد تحریم جدید علیه ایران در زمان ترامپ اعمال کردند الان که صحبت می‌کنیم در مورد تحریم‌های برجامی به نظر می‌آید که آمادگی رفع وجود دارد، اما با این بهانه که در داخل متن برجام چیزی نیست برای برداشتن تحریم‌های دوره ترامپ بهانه جویی می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر توافقی صورت بگیرد به این عنوان که تحریم‌ها برداشته شود و راستی آزمایی شده که تحریم‌ها برداشته شود، ایران به برجام بر می‌گردد و بر این اساس ایران برای مدت حدوداً ۱۰ سال غنی سازی را در محدود به ۳.۷۸ درصد حفظ خواهد کردو محدودیت‌های سابق را تا پایان دوره که در داخل برجام هست به شرطی که آن‌ها تحریم‌ها را رفع کنند می‌پذیرد.

وی در خصوص روند بررسی توافق احتمالی در مجلس گفت: مجلس به صورت خاص روند مذاکرات را رصد می‌کند و رئیس مجلس عضو شورای عالی امنیت ملی و کمیته هسته‌ای است و اطلاعات را به مجلس منتقل می‌کند، اما مکانیسم رسمی مجلس حتماً این خواهد بود که بعد از انجام توافق، متن آن باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و مورد بررسی و تصمیم‌گیری قراربگیرد و این در متن قانون اقدام راهبردی تصریح شده و سیستم جمهوری اسلامی ایران تا الان این بوده که توافقات در این موضوعات حتماً به مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم ارائه شود. /خانه ملت.

برچسب ها: مذاکرات هسته‌ای مذاکرات برجام تحریم‌های آمریکا
ارسال نظر
آخرین اخبار