به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، اعتماد نقطه ثقل صنعت بیمه در بحرانهای فراگیر مانند کووید-۱۹ و همچنین روابط عمومی بازوی اجرایی این مهم است.
صنعت بیمه بهطور معمول نخستین پاسخدهنده مالی در شرایط بحران و آسیب اقتصادی است. کووید-۱۹ شرایط جدیدی را برای جامعه بشری رقم زده است. شرایطی که همراه با تغییرات سریع و تنشهای شدید اقتصادی بوده است.
شرکتهای بیمه در زمان بحران بیش از همه با چالش تغییرات تقاضا و خسارتهای متفاوت مواجه بودهاند. بهنظر میرسد اعتمادسازی در چنین شرایطی کلیدواژه اصلی این صنعت است. تحقیقات ثابت کرده که شرکتهایی که اعتماد را در خط مقدم برنامهریزی، استراتژی و هدفگذاری قرار دادهاند و از این طریق اعتماد مشتریان، رگولاتورها، سرمایهگذاران، کانال فروش و کارمندان خود را جذب کردهاند، در زمینه ایجاد وفاداری و عملکرد مالی شرکت در میدان رقابت بهتر از رقبای خود ظاهر شدهاند.
در نتیجه آنچه بهعنوان چشمانداز صنعت بیمه در سال ۱۴۰۱ مهمترین دارایی شرکتها به حساب میآید، اعتماد افرادی است که با شرکت در تعامل هستند.
نقش روابط عمومی در این دوره بیش از قبل مهم و حیاتی است؛ چراکه بازوی اجرای شرکت برای ایجاد اعتماد، این بخش در سازمان است. باید توجه کرد که تجارب اجرایی و مطالعات این عرصه نشان میدهد، بازنگری در استراتژیها با توجه به تغییرات بنیادی در ترجیحات مشتری، امری ضروری است و چابکی عنصر لاینفک رویکرد مدیریتی در بخش روابط عمومی به حساب میآید.
روابط عمومی با ایجاد فضای رسانهای و شفافسازی، ایجاد بستری برای افزایش یا کاهش اعتماد به برند را ممکن میسازد. انتشار بهموقع اخبار و پاسخگویی مناسب به مشتری و عموم جامعه یکی از مهمترین رویکردهایی است که باید در دستور کار قرار بگیرد برای پیادهسازی این تفکر نیز بستر اینترنت و شبکههای اجتماعی با توجه به تسلط آن بر فضای ذهنی مشتری، پیشنهاد میشود.
بهطور خلاصه میتوان گفت بهرهبرداری از بستر مجازی جهت ایجاد شفافیت و افزایش آگاهی مشتریان و عموم جامعه و پاسخگویی به نیازها و ابهامات امری اجتنابناپذیر در اعتمادسازی بهعنوان عنصر کلیدی و چشمانداز آتی است.
*ناصرالدین اسلامیفرد مدیر روابط عمومی و امور بینالملل بیمه رازی