۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
تعداد بازدید: ۲۵۵۲۸۹
گزارش کار گروه تحقیقاتی شهید حسام خوشنویس؛
طرح‌های توسعه‌ای در بخش معدن کشور نامتوازن بوده و اصل عدالت محوری در توسعه کشور رعایت نشده است.
کد خبر: ۱۲۳۳۸

سرمایه‌گذاری‌های معدنی نامتوازن و بدور از عدالت محوری است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که افزایش حجم میزان سرمایه‌گذاری‌های وزارت صمت در بخش معدنی کشور بدون رعایت اصل محوری در توسعه بوده است.

براساس بررسی‌های صورت گرفته توسط کار گروه تحقیقاتی شهید حسام خوشنویس، در این سرمایه‌گذاری‌ها اصل عدالت‌محوری در توسعه، آمایش سرزمینی، تناسب در ظرفیت حلقه‌های زنجیره ارزش و همچنین زیرساخت‌های تامین آب و انرژی رعایت نشده است.

 

سرمایه‌گذاری معدنی؛ در۱۹ استان کشور صفر، استان کرمان به تنهایی۱۰ میلیارد دلار

 

 

این کار گروه همچنین در گزارش خود آورده است که حجم سرمایه‌گذاری‌ها در بیش از ۱۹ استان کشور صفر یا نزدیک به صفر بوده است. در حالی‌که استانی مانند کرمان نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده است.

سرمایه‌گذاری‌های معدنی نامتوازن و بدور از عدالت محوری است

در این گزارش آمده است که افراد خاص، مسئولان و نمایندگان مجلس وابسته به یک حزب سیاسی حاکم بر اقتصاد کشور در ۴۰ سال گذشته عامل اصلی این عدم توازن و جذب سرمایه‌گذاری به سمت استان کرمان بوده است.

کارگروه تحقیقاتی معدنی شهید حسام خوشنویس راهکار برون رفت از این معضل را توجه و تمرکز بر اصول مربوط به آمایش سرزمینی و تناسب حلقه‌های زنجیره ارزش در استان‌ها از سوی سیاستگذاران بخش معدن کشور عنوان کرده است.

سرمایه‌گذاری‌های معدنی نامتوازن و بدور از عدالت محوری است

تغییر ریل سرمایه‌گذاری به سمت استان‌های کمتر توسعه یافته و مستعد فعالیت معدنی، جلوگیری از سرمایه‌گذاری بیش از این در استان کرمان، احداث و راه‌اندازی سامانه جامع تحلیل عملکرد مدیران، حذف آقازاده‌ها، مدیران رانتی و آسانسوری از فضای معدنی کشور، بررسی تخصصی و جامع عوامل انحراف سرمایه‌گذاری‌های قبلی و جلوگیری از تضییع بیشتر منابع ملی، راه‌اندازی سامانه هوشمند آمایش سرزمینی و بکارگیری روش‌های نوین تصمیم‌گیری و تخصصی کردن نهاد‌های نظارتی از موارد اصلاحی است که کارگروه تحقیقاتی به عنوان راهکار‌های برون رفت از توسعه نامتوازن طرح‌های معدنی کشور اعلام کرده است.

سرمایه‌گذاری‌های معدنی نامتوازن و بدور از عدالت محوری است

برچسب ها: معدن مواد معدنی
ارسال نظر
آخرین اخبار