۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
تعداد بازدید: ۱۵۳۵۶۵
اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت، در تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا، در حقیقت دست ردی بر شفاف‌سازی خودرویی مورد ادعای مسئولان بود.
کد خبر: ۱۵۶۸۴
نویسنده : مجتبی آزادیان

مافیای خودرو همچنان می‌تازد؛ وزارت صنعت شفاف‌سازی خودرویی را به محاق برد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، دهه نخست خرداد ماه بود که قرار شد بر اساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا، ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی روز ۱۸ خرداد در تالار حراج باز عرضه شود که بر اساس جزئیات، عرضه برای ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره، ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره و ۱۳۰ دستگاه دیگنتی بود.

قیمت پایه فیدلیتی ۷ نفره؛ ۸۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و فیدلیتی ۵ نفره؛ ۷۸۹ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود و قرا بر این بود که بهمن موتور دیگنیتی را با قیمت ۸۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان روی تابلوی معاملاتی ببرد.

همچنین اعلام شده بود که به قیمت‌های پایه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هزینه‌های مالیات و عوارض شماره‌گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث اضافه شود.

تغییر در نحوه ثبت سفارش‌ها

همچنین اعلام شده بود که پیش‌دریافت برای خرید خودرو در بورس کالا ۳۰ درصد از طریق همان حساب وکالتی تعیین شود و همچنین معاملات عرضه خودرو در بورس کالا در تالار حراج باز صورت بگیرد و هر کدملی تنها بتواند یک ثبت سفارش ایجاد کند. ثبت سفارش عرضه جدید دو خودروی پُرطرفدار فیدلیتی و دیگنیتی هم از ۱۱ خرداد آغاز شد و قرار بود که تا ساعت ۰۸:۳۰ صبح امروز چهارشنبه ۱۸ خرداد (روز معامله) ادامه داشته باشد.

تعلیق عرضه خودرو با تصمیمات خلق‌الساعه!

اما روز گذشته بود که مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران در نامه‌ای به شرکت‌های کارگزاری اعلام کرد که با وجود آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا با توجه به نامه روز گذشته معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی‌بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق می‌شود.

در متن نامه محمد نوروزپور مدیر بازرسی و امور اعضای بورس کالای ایران آمده است: با توجه به نامه روز گذشته معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت که پایان وقت اداری به بورس کالا ارسال شد، مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و با توجه به ابهامات حقوقی درخصوص امکان تسری مصوبه مذکور به عرضه خودرو در بورس کالا، موضوع جهت اتخاذ تصمیم به شورای عالی بورس و اوراق بهادار ارجاع شد.

در ادامه این نامه علاوه‌بر عذرخواهی از تمام ذی‌نفعان آمده است: با وجود آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم به‌منظور انجام معاملات خودرو در بورس کالا، شبکه کارگزاری و تولیدکنندگان خودرو تا زمان ابهام توسط شورای عالی بورس، عرضه در بورس کالا تعلیق می‌شود.

حال سؤال اینجاست که آیا زمانی که مسئولان اعلام کردند که این دو خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود و با ثبت‌نام‌ها و حساب‌های وکالتی، مبلغ بسیار زیادی (حدود ۴۰۰ میلیارد تومان) از پول ذینفعان به‌عنوان پیش‌پرداخت خرید خودرو، با حساب وکالتی واریز شد، آیا نمی‌دانستند که مصوبه سران قوا وجود داشته است؟! و خودرو‌های خارج از نظام قیمت‌گذاری هم باید زیر چتر قیمت‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برود؟ و اینکه چرا در روز آخر به‌یکباره متوجه شدند که مصوبه‌ای هم وجود دارد؟

چه کسی پاسخگوی پول‌های به زحمت تهیه شده متقاضیان است؟

با این اقدام ناشیانه و دور از منطق وزارت صمت، اکنون تکلیف ذی‌نفعان این موضوع که مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان پیش‌پرداخت داشته اند که در حال حاضر تعلیق و مسدود شده است چیست؟ آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخگوی متقاضیان و ذی‌نفعان خواهد بود؟

چنین اقدامی از سوی وزارت صمت فقط و فقط این شائبه که مافیای پشت پرده خودرو بالاخره موفق شد در دقیقه ۹۰ ورق را به سود خود برگرداند و موضوع شفافیت خودرو را به محاق ببرد، پررنگ‌تر می‌کند.

از طرفی طبق بررسی‌ها، قیمت کارخانه و بازار دو خودروی دیگنیتی و فیدلیتی اختلافی ۵۰۰ میلیون تومانی دارند که این موضوع شائبه سود بردن مافیای خودرو در این موضوع و اعمال فشار بر وزارت صمت برای تغییر تصمیم را جدی‌تر می‌کند.

جالب‌تر اینکه از یازدهم تا هجدهم خرداد ماه ۷ هزار و ۵۰۰ متقاضی برای دریافت خودرو، کد بورس کالا دریافت کردند و هزار و ۳۰۰ متقاضی هم مبلغ پیش‌پرداخت ۳۰۰ میلیون تومانی را در حساب وکالتی جدید شارژ کردند که در مجموع حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از پول مردم با این اقدام ناشیانه و دقیقه نودی وزارت صمت مسدود و قفل شده است.

در نهایت اینکه این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت، در حقیقت دست ردی بر شفاف‌سازی خودرویی مورد ادعای مسئولان بود و بار دیگر ثابت کرد که مافیای خودرویی آنچنان قوی است و نفوذ زیادی دارد که می‌تواند چند صد میلیارد پول مردم را بلوکه کرده و در شب عرضه، کلاً موضوع عرضه خودرو در بورس کالا را منتفی کند!

گزارش از: مجتبی آزادیان

برچسب ها: شفاف سازی خودرویی وزارت صمت بورس کالا تعلیق عرضه خودرو عرضه خودرو
ارسال نظر
آخرین اخبار