۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
تعداد بازدید: ۱۰۴۹۲۶
یک کارشناس بازار سرمایه می گوید: رفع تردیدهای بودجه ای، تحقق وعده های حمایتی دولت و تعیین تکلیف سرنوشت برجام موضوعاتی است که بورس را تحت تأثیر قرار می دهد و متولیان این بخش باید مراقب برگشت بورس به روزهای قرمز باشند.
کد خبر: ۸۵۳۶
نویسنده : مریم بهنام راد

بورس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، از روز چهارشنبه هفته گذشته تا امروز شاخص کل بازار سرمایه روند صعودی دارد. امروز سه‌شنبه ۱۲ بهمن ماه شاخص کل بورس با رشد ۶ هزار و ۶۸۱ واحدی به یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز در حدود ۰٫۷۷ درصد رشد کرد.

امروز شاخص کل بورس رشد ۶ هزار و ۶۸۱ واحدی معادل ۰٫۵ درصدی داشت و در نهایت به محدوده یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد رسید.

براساس داده‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز شاخص کل هم‌وزن نیز ۰٫۷۷ درصد رشد داشت و به محدوده ۳۳۳ هزار و ۲۸۸ واحد رسید.

معامله‌گران امروز در بازار سرمایه ۴۰۴ هزار و ۳۳۵ معامله به ارزش ۴۱ هزار و ۹۹۲ میلیارد تومان انجام دادند.

امروز نماد‌های وبملت، خودرو، وتجارت، ومعادن، کگل، خساپا و وپاسار بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. همچنین نماد‌های شپنا، شبندر و تاپیکو بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند.

بی رومقی فرابورس

در روز سه‌شنبه شاخص فرابورس با رشد بیش از ۶۶ واحدی به محدوده ۱۷ هزار و ۶۸۲ واحد رسید. تعداد معاملات انجام شده در فرابورس نیز ۱۹۵ هزار و ۷۷۰ معامله بود.

امروز نماد‌های بپاس، هرمز، اتکای، تجلی، بساما، صبا و کلر بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص فرابورس داشتند. همچنین نماد‌های وملل، آریا و زاگرس نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند.

نماد‌های توسن، فرابورس، تجلی، کرمان، فجهان، مدیریت و سدبیر نیز لقب نماد‌های پرتراکنش فرابورس را گرفتند.

همچنین به آخرین قیمت ۱۱۲ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۴۷ نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

نگرانی‌های بورس تمام شد؟

سهراب هاشمی کارشناس بازار سرمایه درگفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: هفته‌های گذشته نوسانات بورس ناشی از ابهامات بودجه ۱۴۰۱ بود و اُفت شاخص بورس را در چندین روز پی درپی به این بازار تحمیل کرد.

به گفته هاشمی؛ پس از برخی ابهام زدایی‌ها از لایحه بودجه ۱۴۰۱ شرکت‌ها در بورس حضور بیشتری از خود نشان دادند همین موضوع مسیر تعیین شاخص بورس را تغییر داد..

این کارشناس بازار سرمایه تأکید داشت: با فعال شدن شرکت‌ها و طولانی شدن صف خرید‌ها ریسک حضور سهامداران در بازار کاهش یافت و این شرایط تضمینی برای اعتماد بخشی به بورس را افزایش داده است.

وی تصریح داشت: البته موضع گیری بازارسرمایه در برابر قوانین و مصوبات بودجه موضوع جدیدی نیست چراکه هر سال این واکنش‌ها از بورس کمی مسیر شاخص را تغییر می‌دهد.

هاشمی ادامه داد: ریسک‌های تهدید کننده از سوی بودجه، بورس را تحت شعاع قرار می‌دهد، اما به محض شفاف سازی قوانین موجود در بودجه مسیر بورس به سمت وعده‌های بودجه‌ای حرکت می‌کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ نتیجه نشست ها‌ی برجامی نیز از دیگر ریسک‌هایی است که بورس را در بلاتکلیفی نگه داشته است. اگر این شرایط طولانی‌تر شود مشخص نیست که سرنوشت این بازار در ماه‌های آخر سال چگونه رقم بخورد و تکلیف سهامداران به سختی مشخص می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در هر صورت وعده حمایتی دولت، بودجه و برجام سه ضلع تأثیر گذار بر روند رشد بورس است که متولیان باید مراقب باشند ورق بورس به روز‌های گذشته بر نگردد.

برچسب ها: سازمان بورس شاخص بورس بورس کالا رشد بورس
ارسال نظر
آخرین اخبار