۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۷
تعداد بازدید: ۱۵۵۵۹۵
بررسی نیمکت‌ ۱۶ تیم لیگ برتری فوتبال مشخص می‌کند که وضعیت ۷ تیم نامشخص است.
کد خبر: ۱۶۱۱۱

۷ تیم لیگ برتری در جست‌وجوی سرمربی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، قرار است فصل بیست و دوم لیگ برتر فوتبال مرداد ماه آغاز شود و ۱۶ تیم لیگ برتری باید در این مدت کوتاه خود را آماده حضور در این ماراتن ۳۰ هفته‌ای کنند.باشگاه‌ها از همین الان به دنبال برنامه‌‌ریزی برای حضور هر چه بهتر در لیگ پیش‌رو هستند. تعدادی از لیگ برتری‌ها با سعی بر حفظ ثبات تیمی‌ تقریباً تکلیف‌شان را برای فصل بعد مشخص کرده‌اند اما برخی دیگر به دنبال اعمال تغییرات اساسی هستند.

یکی از تغییرات مهمی که یک تیم می‌تواند بعد از پایان فصل داشته باشد، تغییر سرمربی‌ است. این در حالی است که ثبات فنی، یکی از عوامل پیشرفت تیمی در دراز مدت به حساب می‌آید ولی در فوتبالِ نتیجه‌گرای ایران نمی‌توان نمونه‌های زیادی از آن پیدا کرد. معمولاً در هر فصل به غیر از ۵-۴ تیم، دیگر باشگاه‌ها به طور میانگین ۳-۲ بار سرمربی‌شانرا عوض می‌کنند. 

با این اوصاف بررسی وضعیت نیمکت 16 تیمی که قرار است در فصل پیش‌رو به میدان بروند خالی از لطف نیست. به غیر از پرسپولیس، گل‌گهر، فولاد، مس رفسنجان، ذوب‌آهن، آلومینیوم، پیکان که تا این لحظه ادامه حضور سرمربیان‌شان قطعی شده است، سایر تیم‌‌‌ها وضعیت مشخصی ندارند. گفته می‌شود تیم‌های تازه لیگ برتری شده ملوان و مس کرمان نیز با مازیار زارع و فرزاد حسین‌خانی به کارشان ادامه می‌دهند.

تیم‌هایی که هنوز وضعیت سرمربی‌شان برای فصل بعد به طور کامل مشخص نشده به شرح زیر هستند.

استقلال

آبی‌های پایتخت بعد از قطع نوار قهرمانی‌های پرسپولیس، از میان جشن و خوشحالی کارشان به بهت و بلاتکلیفی رسید. فرهاد مجیدی خیلی سریع چمدانش را به مقصد امارات بست و استقلال را برای چندمین بار تنها گذاشت تا تیم قهرمان خیلی زود با چیزی به اسم «نفس راحت» بیگانه شود. بعد از جدایی مجیدی نخستین گزینه مد نظر آجورلو و باشگاه استقلال شخصی نبود، جز جواد نکونام که با فولاد دو بار سهمیه آسیا و دو جام قهرمانی (حذفی و سوپرجام) به دست آورده است. نکونام اما در این مقطع با توجه به سختی کار در استقلالِ قهرمان و البته تعهدی که به فولاد داشت از حضور در تهران خودداری کرد تا استقلالی‌ها بعد از جدایی فرهاد، با چالش دیگری به نام نداشتن گزینه مناسب بعد از نکونام روبه‌رو شوند.

مدیران باشگاه استقلال با رضا عنایتی سرمربی فصل گذشته تیم هوادار مذاکراتی داشتند اما حضور مربی ایرانی روی نیمکت این تیم منتفی است. گفته می‌شود الکس نوری سرمربی پیشین هرتابرلین که در آلمان مربیگری کرده، شانس اول حضور در استقلال است هر چند این باشگاه گزینه‌های خارجی دیگری را هم مدنظر دارد.

سپاهان

سومین استعفای محرم نویدکیا به جدایی این مربی از تیم محبوبش ختم شد، آن هم در حالی که شاید کمتر هوادار سپاهانی این جدایی را پیش‌بینی می‌کرد؛ مخصوصاً اینکه نویدکیا در هفته‌های پایانی لیگ نشان داده بود برای ادامه فعالیت در سپاهان مصمم‌تر از گذشته است. سپاهان با وجود اینکه در دو فصل گذشته انتظارات را در لیگ‌ برتر، جام جذفی و لیگ قهرمانان آسیا برآورده نکرده اما با توجه به محبوبیت و اعتبار نویدکیا در بین هواداران سپاهان، کمتر در معرض انتقاد قرار گرفته است. این البته به معنی آن نیست که سرمربی بعدی سپاهان نیز چنین شرایطی را در نقش جهان سپری خواهد کرد.

با توجه به بودجه‌ای که این باشگاه برای حضور در لیگ برتر در نظر می‌گیرد و البته نفراتی که در این تیم حضور دارند، انتظارات برای کسب قهرمانی خیلی بالاست. از همین رو خبر مذاکره باشگاه سپاهان با فیلکس ماگات سرمربی افسانه‌ای بایرن مونیخ و فوتبال آلمان به میان آمد تا حدی که نشان دهد اصفهانی‌ها به دنبال یک جایگزین بزرگ برای نویدکیا هستند و روی گزینه‌های داخلی حساب زیادی باز نکرده‌اند.

هوادار

هوادار در نخستین فصل حضورش در لیگ برتر فراتر از انتظار ظاهر شد. نتایج خوب هوادار حتی منجر به این شد که عنایتی ره صد ساله را یک شبه برود و خیلی زود به گزینه هدایت استقلال تبدیل شود. عنایتی البته پیش از مطرح شدن استقلال، از نساجی نیز پیشنهاد داشته و از سویی دیگر هوادار نیز تمدید قرارداد با او را در اولویت قرار داده است. با این اوصاف بعد از مذاکره استقلال با عنایتی فعلاً وضعیت نیمکت هوادار نیز مشخص نیست. مدیران این باشگاه اعلام کرده‌اند که فعلاً منتظر می‌مانند تا تکلیف مذاکرات مربی موفق‌شان با استقلالی‌ها مشخص شود و بعد از آن برای نیمکت تیم‌شان در فصل آینده تصمیم‌گیری کنند.

صنعت نفت آبادان

برزیلی‌های آبادان با علیرضا منصوریان فصل پرفراز و نشیبی را سپری کردند و برخلاف سال‌های قبلی هیچ‌گاه در بین گزینه‌های سقوط به لیگ دسته اول قرار نگرفتند. با این وجود قرارداد یکساله مربی پیشین استقلال با صنعت نفت تمام شده است و فعلاً هیچ تصمیمی برای فصل آینده گرفته نشده است. البته به غیر از کادر فنی، دیگر بخش‌های این باشگاه مثل مدیریت و حتی هیئت مدیره نیز هنوز بلاتکلیف هستند و قرار است بعد از مشخص شدن وضعیت مدیران این باشگاه برای وضعیت کادر فنی نیز تصمیم‌گیری شود.

عملکرد منصوریان در ادامه مورد بررسی کادر مدیریتی باشگاه قرار خواهد گرفت و مشخص خواهد شد که آیا اولویت آبادانی‌ها برای فصل بعد نیز این مربی است یا اینکه قرار است بازهم گزینه‌هایی جدید برای هدایت این تیم مطرح شوند. در آن سو گفته شد منصوریان از لیگ عراق نیز پیشنهاد دارد و ممکن است کارش را در فصل آینده در کشور همسایه سپری کند.

نساجی مازندران

قهرمان جام حذفی بعد از قطع همکاری با ساکت الهامی، در هفته‌های پایانی کار را به طور موقت به اسماعیل اسماعیلی سپرد. با پایان فصل تیم قهرمان حذفی که به یکی از نیمکت‌های جذاب لیگ برتر تبدیل شده تا این لحظه سرمربی ندارد. در این بین نام چند گزینه داخلی از جمله عنایتی و مطهری برای هدایت تیمِ شهر خسته مطرح شد که البته هیچ‌کدام از آنها به مرحله نهایی نرسیده است. از سویی دیگر خبر رسیده که باشگاه نساجی دو سه مربی خارجی را مدنظر داشته که در صورت مشخص شدن وضعیت این باشگاه برای فصل آینده، مذاکرات با آنها ادامه پیدا خواهد کرد.

تراکتور

پرشور‌ها با ارطغرل ساغلام لیگ را به سلامت به پایان رساندند و گفته شد که این مربی ترکیه‌ای فصل آینده نیز در تبریز ماندنی‌ خواهد بود. باشگاه تراکتور پس از مذاکرات متعدد با ساغلام در نهایت اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد علاوه بر پیگیری مذاکرات با این مربی، مذاکره با گزینه‌های دیگر را نیز به طور موازی در دستور کار قرار داده است، مسئله‌ای که باعث شده نام باشگاه تراکتور نیز در فهرست تیم‌هایی که وضعیت نیمکت‌شان برای فصل بعد مشخص نیست قرار بگیرد. باشگاه تراکتور البته امروز اعلام کرده که قربان بردیف سرمربی پیشین روبین کازان برای مذاکره به تبریز می‌آید.

نفت مسجدسلیمان

تیم مسجدسلیمان که در طول فصل خطر سقوط به لیگ دسته اول را به شدت احساس می‌کرد، بعد از تغییرات پیاپی کارش را در هفته‌‌های پایانی با رضا مهاجری پیش برد و در لیگ برتر ماندنی شد. با این وجود این باشگاه شرایط مشابه‌ای با همزاد آبادانی خود دارد. نفتی‌های مسجدسلیمان در این فصل نیز سنت‌شکنی نکردند و قرار نیست با ساختاری قابل قبول و با برنامه راهی فصل بیست و دوم شوند. نفتی‌ها منتظرند ابتدا وضعیت مدیریتی و مالی باشگاه‌‌شان روشن شود تا در مرحله بعد برای بستن تیم برنامه‌ریزی و اقدام کنند. درصورت عادی بودن شرایط قطعاً مهاجری یکی از گزینه‌های هدایت نفت MIS در فصل بعد خواهد بود ولی ممکن است مدیران این باشگاه به این تصمیم برسند که فصل جدید را با یک مربی جدید آغاز کنند.

برچسب ها: استقلال سپاهان صنعت نفت آبادان
ارسال نظر
آخرین اخبار