۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
تعداد بازدید: ۱۶۴۹۱۵
عضو مجمع نمایندگان استان کرمان با انتقاد از اینکه اقدامات برای فعال سازی معادن کشور، کافی نبوده اظهار داشت: حدودا ۹۰ درصد معادن کشور غیر فعال هستند و ماشین آلات موجود هم مستهلک شده اند که باید بازسازی و نوسازی شوند چراکه فعال کردن معادن جدید نیاز به تجهیزات دارد.
کد خبر: ۱۸۷۱۰

فعال سازی فقط۲معدن کوچک بعد از ۲ سال دوندگی!/ماشین آلات راه سازی چینی فقط ۲ سال اروپا، امریکا و ژاپن ۴۰ سال کار می‌کنند

ذبیح الله اعظمی ساردویی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط در خصوص ظرفیت معادن کشور، اظهار کرد: معادن کشور توسط افراد ذی نفوذ که دولتی و غیر دولتی هستند، ثبت و بدون اینکه فعال شوند، رها می‌شوند؛ البته این ثبت معادن هم به کاسبی و دلالی برای عده‌ای تبدیل شده است؛ یعنی معادن کشور دست به دست می‌شود و نمی‌دانیم باید برای فعال کردن آن‌ها به سراغ چه کسانی برویم!.

حدودا ۹۰ درصد معادن کشور غیر فعال هستند. ماشین آلات هم نقش موثری دارند که مستهلک شده اند که باید بازسازی و نوسازی شوند چراکه فعال سازی معادن جدید نیاز به تجهیزات دارد؛ بنابراین واردات آن‌ها از شرکت‌های معتبر دنیا، که بتواند عمر مفید ۱۰ ساله داشته باشد برای ما اولویت است. در حوزه راهسازی، ماشین آلات چینی فقط ۲ سال عمر دارند در حالی که ماشین آلاتی که تولید اروپا، امریکا و ژاپن باشند ۴۰ سال است که کار می‌کند

 
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس افزود: به توجه به وضعیت انرژی‌های پاک در دنیا، کشور‌ها به سمت خودرو‌های الکترونیک و بدون سوخت می‌روند و مطمئنا نفت، جایگاه خود را از دست خواهد داد، اما آن چیزی که دنیا به آن نیاز دارد، معادن است. میزان معادن فولاد دنیا، رو به کاهش است و یکی از مهمترین معادن ایران یعنی آهن هم شاید ۱۵ یا ۲۰ سال دیگر به اتمام برسد. من از نزدیک از معادن دورتموند و برمن در آلمان بازدید کردم که به مرکزی برای گردشگری تبدیل شده و در جنوب بلژیک هم معادن بسیار عالی فولاد وجود داشت که طی بازدیدی که از آن داشتیم، چیزی باقی نمانده بود، اما معادن کشور ما بکر و ذخایر عالی دارد.

سیطره دلالان بر معادن کشور / چند درصد معادن فعال است؟ 
اعظمی بیان داشت: مهمترین معادن ما در استان کرمان، مس و آهن است و تیتانیوم و پرامید هم داریم که بسیار ارزشمند هستند. اما بعد از ۲ سال تلاش در مجلس، فقط توانستیم ۲ معدن کوچک مقیاس را فعال کنیم که ماهی یک تن مس تولید می‌کنند، اما معدن بزرگ مقیاس مثل مس سرچشمه و کرور عنبرآباد بعد از گذشت ۸ سال تلاش نماینده‌ها، به تازگی، وزیر، کلنگ زده و از ۱۶ کیلومتر جاده فقط ۴ کیلومتر دسترسی جاده ساخته شده است!
این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه فرصت‌ها برای فعال کردن معادن در حال از دست رفتن است، گفت: درحالی که مقام معظم رهبری تاکید به فعال کردن معادن دارند، اما حدودا ۹۰ درصد معادن کشور غیر فعال هستند. ماشین آلات هم نقش موثری دارند که مستهلک شده اند که باید بازسازی و نوسازی شوند چراکه فعال سازی معادن جدید نیاز به تجهیزات دارد؛ بنابراین واردات آن‌ها از شرکت‌های معتبر دنیا، که بتواند عمر مفید ۱۰ ساله داشته باشد برای ما اولویت است. در حوزه راهسازی، ماشین آلات چینی فقط ۲ سال عمر دارند در حالی که ماشین آلاتی که تولید اروپا، امریکا و ژاپن باشند ۴۰ سال است که کار می‌کند.
اعظمی افزود: قانون زیادی برای فعال کردن معادن داریم، اما عملا کاری انجام نمی‌شود، آقای رزم حسینی، وزیر پیشین، ضرب الاجلی برای خلع ید افراد ذی نفوذ معادن مشخص کردند که یا معادن را فعال کنند یا خلع ید شوند که به دنبال این ضرب الاجل، بسیاری از معادن فعال شدند، اما بعد از آن، فعال کردن معادن باز هم متوقف شد.

معادن کشور توسط افراد ذی نفوذ که دولتی و غیر دولتی هستند، ثبت و بدون اینکه فعال شوند، رها می‌شوند؛ البته این ثبت معادن هم به کاسبی و دلالی برای عده‌ای تبدیل شده است؛ یعنی معادن کشور دست به دست می‌شود و نمی‌دانیم باید برای فعال کردن آن‌ها به سراغ چه کسانی برویم!

وی ادامه داد: تنها راه اشتغال و کسب درآمد برای کشور، معادن است، اما درآمد حاصل از فعال سازی معادن به جای اینکه برای توسعه خود استان‌ها هزینه شود، به تهران می‌آید.
وی افزود: شرکت ملی صنایع مس ایران باید با جدیت بیشتر ورود کند و از سوی دیگر گلگهر سیرجان و مس سونگون یعنی مجموعه شرکت‌های بزرگ باید فعال شوند، اما سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو» در این خصوص خیلی عملکرد موفقی نداشته است؛ برای فعال کردن معادن، جاده‌های دسترسی به معادن کوچک و بزرگ باید شکل بگیرد و مشکلاتشان باید حل شود تا پیمانکار بتواند کارش را انجام دهد؛ اما ایمیدرو خیلی پیگر رفع این مشکلات هم نیست. 

سیطره دلالان بر معادن کشور/«ایمیدرو»عملکرد موفقی نداشته و پیگیر رفع مشکلات معادن نیست!

برچسب ها: ذبیح الله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس معادن کشور واگذاری معادن فعال سازی معادن
ارسال نظر
آخرین اخبار