۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
تعداد بازدید: ۲۶۹۶۷۲
امروز اول آذرماه ۱۴۰۰ روزی است که وعده بازگشایی تمام مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم داده شد اگرچه دانش‌آموزان متوسطه دوم از ۱۵ آبان ماه تجربه کلاس درس حضوری را پس از حدود ۲ سال از شیوع کرونا تجربه کردند، اما آیا تکلیف بازگشایی همه مدارس از امروز مشخص می‌شود.
کد خبر: ۲۷۷۵

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، اکنون ویروس کرونا در پیک پنجم تا حدودی فروکش کرده است، اما نگرانی خانواده‌ها و برخی از مسئولان برای بازگشایی مدارس همچنان پابرجاست، چون معتقدند بازگشایی مدارس ممکن است عواقب سنگینی داشته باشد که بعد‌ها جبران ناپذیر است پس باید به آن توجه ویژه داشت.

کارشناسان بهداشتی عدم بازگشایی  مدارس را مطلوب‌تر می‌دانند

در حالی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش اصرار جدی بر بازگشایی مدارس دارند، اما کارشناسان بهداشتی هیچ تمایلی برای این اقدام ندارند و حتی عدم بازگشایی را مطلوب‌تر از حضوری کردن کلاس‌ها می‌دانند، چون معتقدند ممکن است دانش‌آموزان دوره ابتدایی نتوانند فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده مداوم از ماسک را به خوبی رعایت کنند و همین بر مشکلات موجود شیوع کرونا می‌افزاید.
برخی از کارشناسان در مجموع با بازگشایی مدارس مخالفند و اعتقاد دارند که این بازگشایی موجب تشدید شرایط ویروس کرونا در کشور می‌شود و باید در این زمینه بازنگری شود تا مدارس یا بازگشایی نشود یا اینکه حتما پس از ارزیابی کامل و رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی مدارس باز شود که این هم بسیار شرایط سختی است.
علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش امروز درباره بازگشایی مدارس اینگونه توضیح داد و گفت: آموزش حضوری مدارس از اول آذرماه است و مدیران مدارس باید براساس پروتکل‌های بهداشتی در راستای تسریع بازگشایی مدارس اقدام کنند، با توجه به اینکه فعالیت‌های آموزشی در مدارس شروع شده، مدارس مکلف هستند فعالیت‌های حضوری ارائه دهند و هرچه سریع‌تر نسبت به بازگشایی مدارس اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر هم فرصتی برای امکان حضور دانش‌آموزان وجود ندارد، باید همچنان آموزش غیرحضوری برای دانش‌آموزان ادامه یابد؛ بنابراین همه دانش‌آموزان در مدارس براساس مقررات مدرسه در زمان تعیین شده حاضر خواهند شد و مدیران مدارس هم باید برای بازگشایی مدارس اقدامات تسریعی لازم را انجام دهند.
کمرئی عنوان کرد: مدیران در تمامی مدارس بنای آموزش حضوری داشته باشند؛ مگر آن دسته از دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که هنوز به آن‌ها اطلاع داده نشده یا کلاس‌ها آماده نیست. در این شرایط لزومی ندارد روز اول آذرماه به مدرسه مراجعه کنند و می‌توانند آموزش خود را غیرحضوری ادامه دهند، اما این به این معنا نیست که در روز‌های آینده نباید فعالیت‌های حضوری در مدارس آغاز شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در واقع ممکن است آمادگی در برخی مدارس به وجود نیامده باشد، ولی آن مدرسه می‌تواند فعالیت حضوری خود را از روز سه‌شنبه آغاز کند، اما زمان آغاز فعالیت‌های حضوری برای همه مدارس از روز اول آذرماه است.
وی تصریح کرد: براساس هماهنگی با خانواده‌ها باید دانش‌آموزان گروه‌بندی شوند که فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود. ممکن است در طول هفته برای برخی دانش‌آموزان دو روز یا برای برخی دیگر سه روز در هفته باشد، برخی مدارس هم ممکن است همه روزه برای فعالیت حضوری آماده باشد و فعالیت حضوری تمام وقت داشته باشیم.
کمرئی گفت: برای فعالیت حضوری همه روزه در مدارس نه اینکه پروتکل‌ها به ما اجازه نمی‌دهد بلکه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی این امکان را به ما نمی‌دهد که دانش‌آموزان را در یک کلاس درس جمع کنیم و در واقع این اقدام نیز نقض پروتکل‌های بهداشتی است. به همین دلیل ناچار هستیم زمان آموزش را در روز‌های معینی داشته باشیم و آن را نهایی کنیم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در مدارس پرجمعیت آموزش به صورت نیمه وقت یا یک روز در میان خواهد بود، ادامه داد: کلاس‌های ۱۵ نفره براساس پروتکل‌های بهداشتی برای فعالیت‌های خاص ورزشی مجاز شناخته شده است تا با رعایت ابعاد بهداشتی در پروتکل‌های تعیین شده فعالیت‌های ورزشی در این کلاس‌ها صورت گیرد.
وی اظهار داشت: در مجموع اصلی‌ترین کار در بازگشایی مدارس، رعایت اصل فاصله‌گذاری اجتماعی و داشتن تهویه در کلاس‌هاست؛ به طوری که همه کلاس‌ها باید تهویه لازم را داشته باشند؛ در غیراین صورت باید حداقل هر ساعت به مدت ۱۰ دقیقه هوا در کلاس جریان داشته باشد، البته می‌توان این اقدام را به ساعت تفریح موکول کرد.
کمرئی همچنین به دانش‌آموزان توصیه کرد که ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده مداوم از ماسک، نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنند تا سلامت آن‌ها به خطر نیفتد.
این در حالی است که کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت نسبت به این موضوع واکنش داشته است و گفته است: یکی از دغدغه‌های من، بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها است. اگر واقعا نظارت نکنیم و دستورالعمل‌ها را جدی نگیریم، ممکن است شرایط بدی را تجربه کنیم.
وی ادامه داد: اکنون شرایط کرونایی کشور بسیار خوب است و اگر با اهمال کاری این شرایط را از دست بدهیم، شیرینی این لحظات را دوباره با افزایش آمار کرونا به کام خودمان تلخ خواهیم کرد. باید یاد بگیریم با کرونا زندگی کنیم و سعی کنیم دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در همه جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا، مباحث پیشگیری، احتمالات و راهبرد‌ها مطرح می‌شود که در کمیته علمی کشوری مقابله با کووید ۱۹ بازگو می‌شود. بنابراین، به صراحت گزارش این نگرانی را به ستاد ملی کرونا ارایه داده‌ایم.
معاون وزیر بهداشت معتقد است که کلاس‌ها باید با حداقل ظرفیت و رعایت پروتکل‌ها اعم از تهویه و استفاده از ماسک تشکیل شود. وظیفه اصلی رعایت پروتکل‌ها با وزارت آموزش و پرورش است، ما هم نظارت عالی داریم و اگر تخلفی صورت گیرد، برخورد خواهد شد.
با این وجود علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش می‌گوید که طبق آخرین نظرسنجی‌هایی که در پژوهشگاه‌های معتبر سطح کشور ارایه شده، میزان موافقت والدین برای حضور دانش‌آموزان در مدارس نزدیک ۷۰ درصد اعلام شده است.
وی اظهار داشت: توصیه ما این بود که مدیران مدارس، جلسه انجمن اولیا و مربیان را تشکیل دهند و با رویکرد اقناع‌سازی خانواده‌ها در راستای بازگشایی تدریجی مدارس اقدامات لازم را انجام دهند. در این میان نگرانی‌های خانواده‌ها نیز باید مدنظر قرار گیرد و برطرف شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: طراحی الگوی چگونگی حضور در مدارس در اختیار مدرسه و منطقه قرار گرفته است، اما حضور دانش‌آموزان مثل برنامه‌های درسی مجازی و روزانه است و تفاوتی بین تدریس مجازی و حضوری وجود ندارد. فقط در صورتی که دانش‌آموز، شرایط خاصی مثل بیماری داشته باشد تا زمان بهبودی می‌تواند از حضور در مدرسه پرهیز کند.
دکتر علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط می‌گوید: در برخی از شهرستان‌ها سیر صعودی کرونا را شاهد هستیم، با توجه به اینکه تصمیماتی گرفته شده است در راستای بازگشایی مدارس، این نگرانی وجود دارد که این موضوع منجر به پیک ششم شود.
وی اظهار داشت: درست است سیر نزولی در کشور داریم، اما وضعیت کشور از نظر ویروس کرونا همچنان ناپایدار و شکننده است و اگر جامعه بازگشایی و آزادسازی شود علیرغم اینکه واکسیناسیون انجام می‌شود و سیر صعودی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را در کشور شاهد هستیم، اما پوشش به حدی نیست که جلوی موج‌های بعدی را بگیرد و باید با طمانینه بیشتری موضوع بازگشایی مدارس را بررسی کنیم.
دکتر ناجی معتقد است، چون اکنون واریانت دلتا در کشور غالب است اگر بازگشایی مدارس صورت گیرد و سهل‌انگاری در راستای مقابله با کرونا صورت گیرد این احتمال وجود دارد که منجر به پیک ششم کرونا شود.
وی تصریح کرد: بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها می‌تواند تشدید کننده این مساله برای بروز پیک ششم کرونا باشد، چون کرونا بیماری است که در تراکم جمعیت و فضا‌ها می‌تواند منتقل شود و این مساله جای نگرانی دارد و تمام نگرانی ما در همین موضوع است.
وی تاکید کرد: باید با تصمیم گیرندگان بازگشایی مدارس مشاوره خوبی داد و از آن‌ها بخواهیم صبر و تحمل بیشتری در این زمینه داشته باشند، هرچند آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها مهم است، اما باید شرایط به بهترین نحو فراهم باشد و معتقدیم با نوشتن یکسری مسایل روی کاغذ نمی‌توان این کار را انجام داد.
دکتر ناجی اضافه کرد: باید مطالعه خوبی در این زمینه صورت گیرد تا نسبت به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اقدام کرد، چون وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هم نگران‌کننده است، می‌توان بازگشایی را به تعویق انداخت.

برچسب ها: بازگشایی مدارس آموزش آنلاین مدارس حضوری
ارسال نظر
آخرین اخبار